Getest door dVO : Audi A5 Sportback 2.0 TFSI g-tron

Audi geeft volle gas!

Audi is het als premium-merk aan zijn stand verplicht om vandaag al uit te kijken naar de mobiliteit van morgen. Het merk met de vier ringen wil dat tegen 2025 één verkochte Audi op drie elektrisch rijdt, maar blijft verder ook nog inzetten op auto’s met verbrandingsmotor, die dan liefst ook zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. De overstap op CNG als brandstof is daarbij een plausibele denkpiste, die men in Ingolstadt nu al in de verf zet met de komst van de Audi A4 Avant en de A5 Sportback g-tron met een 2.0 TFSI-motor die niet alleen op benzine, maar ook op samengeperst aardgas loopt.

Wie vandaag al opteert voor CNG, wordt uiteraard nog altijd geconfronteerd met een schrijnend gebrek aan tankmogelijkheden (iets waar Fleet-Flits bij het uittekenen van het testparcours trouwens ook mee geconfronteerd wordt). Toch doet een CNG-auto het op dat vlak beter dan een volledig elektrische auto. Deze laatste heeft, wanneer zijn batterij bijna leeg is, ook echt een laadpaal nodig, zo niet wacht hem de takelwagen. Een auto die op CNG rijdt, heeft nog altijd zijn benzinetank als ruime reserve (25 liter, want de gebruikelijke grotere benzinetank werd vervangen door een kleiner exemplaar), zodat hij altijd wel tijdig bij een tankstation raakt om een portie verse aardgas te tanken.

Achtergrond

Audi rust zijn Audi A5 Sportback af fabriek al toe met een CNG-tank en dat scheelt hem toch een aardige slok op de borrel qua ergonomie. De tankruimte gaat niet meteen ten koste van de laadruimte (enkel het bijkomende opbergvak onder de laadvloer is verdwenen, maar de kofferruimte zelf blijft onaangetast), je hebt ook geen nadien gemonteerd bijkomend metertje zonder een al te gedetailleerde uitlezing van de stand van de tank (bij Audi zit er links op het dashboard een tankmeter met groene LED-jes die het CNG-niveau weergeeft, terwijl je rechts de reguliere benzinemeter vindt) en de 2.0 TFSI-motor van de A5 Sportback is optimaal voorbereid op het gebruik van CNG als brandstof. Audi biedt zijn g-tron motor overigens niet enkel op de A5 Sportback aan, maar ook op de A4 Avant.

De constructeur heeft zijn huiswerk duidelijk goed gemaakt en dat hoeft ook helemaal niet te verwonderen. De ingenieurs uit Ingolstadt willen met hun CNG-inspanningen immers best nog wel wat verder gaan dan alleen maar het gebruiken van samengeperst aardgas in één of sommige van hun automodellen. Audi richt zich immers op het totaalplaatje en kijkt dan ook verder dan enkel het verbruiken van CNG. Het Duitse merk heeft zich immers ook toegelegd op het zelf winnen van gas, dat het de naam e-gas meegaf. Audi stort zich echter niet op het zelf ontginnen van aardgas, maar heeft een synthetisch gas ontwikkeld op basis van de overschot van groene stroom. De chemici met de vier ringen splitsen daarbij water in waterstof- en zuurstofmoleculen, waarna het waterstof gemethaniseerd wordt en reageert met CO2. Het interessante is overigens dat e-gas niet alleen kan dienen om je Audi voort te bewegen, maar ook om je huis mee te verwarmen. Voorlopig echter wel op voorwaarde dat je in Duitsland woont, want hier bij ons is e-gas nog niet verkrijgbaar en moet je het dus stellen met het gas dat uit één van de 112 tankstations komt, die vandaag al CNG verdelen.

Over de nieuwe Audi A5 Sportback zelf kunnen we kort zijn: Audi paste zijn intussen gekende strategie van de zeer geleidelijke vernieuwing opnieuw toe op zijn vierdeurs-coupé. Dat betekent dat hij uiterlijk niet echt ingrijpend werd veranderd en hij het moet stellen met een paar al bij al gesmaakte stilistische verfijningen. Onderhuids zijn de aanpassingen echter beduidend minder kleinschalig. Vooral het onderstel werd gevoelig bijgespijkerd zodat het een perfecte mix van comfort en rijplezier moet brengen.

Rijgedrag

Audi herwerkte zijn 2.0 TFSI turbobenzinekrachtbron om afwisselend zowel op CNG en benzine te kunnen rijden. Dat kost je een beetje aan prestaties, maar de 2.0 TFSI heeft zelf een zo gul krachtenarsenaal dat je dat nauwelijks voelt. Ook niet als de weg stevig bergop loopt en de tweeliter krachtbron voluit wordt aangesproken. De 2.0 TFSI g-tron houdt immers nog altijd 170 pk over, net als een maximaal koppel van 270 Nm en dat volstaat ruimschoots om deze gaswagen aan te vuren.

De Audi A5 2.0 TFSI g-tron heeft naast zijn benzinetank van 25 liter een gasreservoir aan boord waarin plaats is voor 19 kg gas. De combinatie van beide tanks bezorgt hem een autonomie van om en bij 500 km op gas en 450 km op benzine, waardoor hij zonder blozen naast een model met zuinige dieselmotor mag gaan staan.

Rijden doet de Audi A5 g-tron als de beste. De motor kwijt zich op zeer discrete wijze van zijn werk en ware het niet voor het kleine groene CNG-tankicoontje en de groene LED-lichtjes van de CNG-tankmeter, men zou er geen eens erg in hebben dat men met een auto op aardgas onderweg is. De motor is immers net zo gewillig en soepel als een benzinekrachtbron. Enkel als je hem echt tot het uiterste drijft en in de toeren jaagt, valt op dat hij bij momenten iets minder cassant voor de dag komt dan je van een Audi gewoon bent. Maar in tijden waarbij je om zuinigheids- en milieuredenen toch beter zo laag mogelijk in de toeren schakelt, verwordt deze kritiek al gauw tot haarkloverij. De manuele zesversnellingsbak uit ons testvoertuig kwijt zich feilloos van zijn taak.

De Audi A5 Sportback g-tron rijdt overigens haast uitsluitend op CNG. Op voorwaarde uiteraard dat je hem geregeld eens bijtankt. Voor het overige valt hij enkel terug op benzine als brandstof bij een koude start. Audi houdt je ook graag op de hoogte over de kwaliteit van het gas dat door de motor stroomt. Het drukt dat uit in procenten op het display. Uiteindelijk is dit niet meer dan wat “eye candy”, want de Audi trekt altijd zijn streng, ongeacht de hoogte van zijn gaskwaliteitspercentage.

Rijden met de A5 Sportback straalt van bij de eerste meters zekerheid uit. De 170 pk die onder de motorkap van deze 2.0 TFSI op aardgas schuil gaan, komen gemoedelijk tot ontplooiing en het onderstel geeft op geen enkel moment een onbehaaglijk gevoel. Zelfs wanneer de weg een beetje oneffen is, blijft hij hindernissen en bochten verorberen met de eetlust van een rasechte carnivoor.

Veiligheid

De Audi A5 Sportback komt ook in zijn g-tron uitvoering goed beslagen op het ijs als het op veiligheid aankomt. Zolang je er tenminste maar voor bijbetaalt, want geheel in de lijn met de traditionele marketing-aanpak van het merk uit Ingolstadt moet er voor nogal wat actieve veiligheidssystemen bijbetaald worden. Een korte willekeurige bloemlezing uit de optielijst maakt dat duidelijk: adaptieve snelheidsregelaar, spoorassistent (die zelf ook actief ingrijpt om de wagen in zijn rijstrook te houden), dodehoekcontrole, …

Wanneer we op het terrein van de passieve veiligheid komen, doet Audi minder concessies, aangezien een frontale en lateratale airbag vooraan net als de gordijn-airbags standaard zijn. Hetzelfde geldt voor de gebruiksvriendelijke Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes, die achter eenvoudig afneembare plastic kapjes schuil gaan in de achterbank. Voor een laterale airbag achterin moet wel bijbetaald worden, net als voor Isofix-bevestigingspunten op de passagierszetel vooraan.

Comfort

De Audi A5 Sportback is, zoals dat voor een coupé hoort, een behoorlijk sportief geïnspireerde auto. Dat voel je ook aan de vering, die in vergelijking met zijn berline-tegenhanger, de Audi A4, toch iets stugger voor de dag komt. Zonder echter ooit het comfortniveau in het gedrang te brengen. Bovendien heb je zelf ook een beetje de hand in de trade-off tussen rijplezier en comfort, want ons testvoertuig was toegerust met verschillende rijmodi, die de besturing, de reacties van het gaspedaal en het gedrag van de transmissie aanpassen aan je voorkeuren, maar die echter bij elke modi ook qua comfort heel goed bij de les blijven.

Het interieur heeft dat duidelijke no-nonsense gehalte dat de Duitse premiumauto’s zo geliefd maakt. Alles zit op de juiste plaats en door hier en daar een laagje nieuwe technologie te leggen, zorgt Audi ervoor dat zijn auto’s blijven inspireren. Of het nu door het wegenkaartje komt dat ze plots voor je neus op het dashboard toveren, wanneer je dat wil, of door de vlotte manier waarmee je door de gelaagde menu’s van de boordcomputer laveert … Het maakt allemaal niet uit, want altijd krijg je het gevoel: deze auto heeft “Voorsprong door Techniek”, zoals Audi het graag zelf verwoordt.

Functionaliteit

Audi heeft ervoor gekozen zijn nieuwe A5 Sportback een beetje korter te maken dan zijn voorganger. Daarmee roeien de Duitsers tegen de stroming in, want doorgaans worden nieuwe modellen net altijd wat langer. Toch blijft er achteraan nog altijd voldoende ruimte over, al blijft de duikende daklijn langere passagiers achteraan parten spelen. Opvallend is overigens wel dat Audi 357 euro factureert om in een derde zitplaats achteraan te voorzien.

De kofferinhoud van de g-tron versie verliest wat volume door de gastanks, die onder de koffer worden ondergebracht. Audi loste dat verlies echter al bij al aardig op, omdat gasrijders enkel de extra opbergruimte onder de laadvloer van de normale koffer verliezen en dus hun bruikbare ruimte in de koffer zelf niet zien dalen. Indien je langere spullen moet vervoeren, is de in drie delen neerklapbare achterbank (40/20/40) mooi meegenomen. De standaard automatisch openende achterklep maakt het lijstje met functionele pluspunten compleet.

TCO

Aangezien CNG een milieuvriendelijke alternatieve brandstof is, wordt de Audi A5 Sportback g-tron op fiscaal vlak lichtjes bevoordeeld. Dankzij het feit dat de motor op CNG draait, blijft de CO2-uitstoot ervan beperkt tot 108 g/km. Daardoor bedraagt de fiscale aftrekbaarheid van ons testmodel 80%. Wie opteert voor de S tronic versnellingsbak, komt uit op een CO2-uitstoot van 102 g/km en mag zijn firmawagen dus voor 90% fiscaal inbrengen. Die extra aftrekbaarheid kan de meerprijs van net geen 2.000 euro voor de zeer fijn en accuraat schakelende automaat met dubbele koppeling misschien niet alleen wat beter verteerbaar maken, maar de TCO-afrekening eveneens positief beïnvloeden.

Aan de pomp toont de g-tron zich echter nog het meest van zijn financieel aantrekkelijke kant. Een volle tank van 19 kg heb je aan de prijzen van vandaag al voor minder dan 20 euro, waarmee je volgens de fabrieksgegevens ongeveer 500 km kan vol maken. Om evenveel afstand op benzine af te leggen, heb je echter zowat 37 liter benzine nodig, die aan de huidige prijzen bijna 50 euro van je autobudget opsoupeert.

Wat tijdens onze test wel opviel, was dat de autonomie van de CNG-tank bij intensief gebruik wel wat lager ligt dan de beloofde 500 km, want tijdens het binnenwegengedeelte van ons testparcours op Ardennenwegen hadden we na 233 km al 13,71 kg van de voorradige 19 kg opgesoupeerd. Dat het verbruik op zwaarder terrein oploopt, is de logica zelve, maar het betekent ook wel dat je tank na goed 320 kg leeg is en je ofwel een CNG-station onmiddellijk in de buurt moet hebben, ofwel moet overschakelen naar de beduidend duurdere benzinevariant van je auto. Op de autosnelweg met een gemiddelde snelheid van 120 tot 130 km/u loopt de autonomie wel op tot 380 km, maar het blijft hoe dan ook gevoelig minder dan de 500 kg die Audi belooft. Rijden met de g-tron is dus vandaag nog altijd een beetje rijden en omzien.

De Audi A5 Sportback g-tron is tot 2020 vrijgesteld van BIV en aangezien hij minder dan 12 fiscale PK heeft, moet er ook geen jaarlijkse verkeersbelasting betaald worden.

Of misschien toch nog blijven dieselen?

Voor wie toch wil blijven zweren bij traditionele verbrandingsmotoren, biedt Audi nog altijd een brede waaier aan benzine- en dieselmotoren aan. Het benzine-aanbod begint bij de 1.4 TFSI van 150 pk en bestaat verder uit een 2.0 TFSI Ultra van 190 pk en een 2.0 TFSI met 252 pk. Wie wil dieselen heeft de keuze uit drie versies van de 2.0 TDI met respectievelijk 136, 150 en 190 pk en de 3.0 TDI, die 218 pk op het asfalt zet. Fleet-Flits kreeg de kans om ook de 2.0 TDI met 150 pk een week test te rijden, die zijn vermogen via zijn S tronic versnellingsbak naadloos naar zijn voorwielen en bij uitbreiding het asfalt stuurt. De combinatie van deze viercilinderkrachtbron met de automaat met dubbele koppeling van Audi is quasi perfect te noemen. De 2.0 TDI is vaardig zonder een echte supersprinter te zijn en de snelheid waarmee de S tronic de juiste versnelling kiest zonder ook maar het minste spoor van krachtonderbreking, past deze motor als een nauw aansluitende handschoen.

Fleet-Flits conclusie

In tijden dat de traditionele verbrandingsmotor steeds meer in het verdomhoekje terechtkomt en er zelfs sprake van is dat een dieselmotor vanaf 2025 de Brusselse binnenstad zelfs niet meer binnen zal mogen, lijkt de tijd rijp om ernstig na te denken over alternatieven voor die verbrandingsmotoren, zoals we die al decennialang kennen. Toch zijn de meeste constructeurs er nog niet uit welk alternatief op lange termijn de meeste toekomstperspectieven biedt, terwijl ook de bevoorradingsmogelijkheden van de meeste alternatieven nog in hun kinderschoenen staan.

CNG of samengeperst aardgas biedt vandaag misschien wel het meeste potentieel gezien zijn autonomie, zijn combinatie met de bestaande verbrandingsmotortechnologie en de daaraan verbonden hogere gebruiksvriendelijkheid door minder precaire tanknood dan bij pakweg een elektrische auto. Audi speelt handig in op deze trend door met de Audi A56 Sportback g-tron een auto voor te rijden die fiscaal best aantrekkelijk is (zeker als je hem combineert met een s tronic versnellingsbak), inzake prijs niet exuberant duur, weinig functionaliteit verliest door de plaatsing van zijn gastanks en tot slot ook nog eens heel prettig rijdt. Enig minpuntje is misschien dat Audi geen quattro-uitvoering aanbiedt van zijn A5 g-tron.