West-Vlaanderen heeft nood aan 72 ha watergebonden bedrijventerreinen tegen 2025

29/12/2017 OM 07:43 - Luc Willemijns
1c8b2376d93998f64278b126a1fee61c
Cijfers uit de studie Transport Bis tonen aan dat er tegen 2025 door de stijging van watergebonden goederenstromen in West-Vlaanderen, een bijkomende nood aan ongeveer 72 hectaren voor bedrijventerreinen gelegen aan water zal zijn. De POM West-Vlaanderen wil samen met de provincie, de Vlaamse Waterweg N.V. en de intercommunales WVI en Leiedal werk maken van een gedragen strategie om het aanbod aan watergebonden terreinen op te krikken zodat de opportuniteiten voor de binnenvaart in West-Vlaanderen kunnen worden verzilverd.

Om de logistieke en industriële slagkracht van West-Vlaanderen te behouden, is het een basisvoorwaarde om over voldoende beschikbare (watergebonden) bedrijventerreinen te beschikken om aan de behoefte te kunnen voldoen. Voor West-Vlaanderen alleen al wordt tegen 2025 een groei van 6,8% verwacht ten opzichte van het huidige volume aan geladen en geloste goederenstromen via de binnenvaart. Dat betekent een geconsolideerde groei van maar liefst 7,2 miljoen ton voor de West-Vlaamse productie- en distributiecentra.

Rekening houdend met de toenemende drukte op de (West-)Vlaamse autowegen en het strategische belang van een vlotte ontsluiting van de (West-)Vlaamse havens, maar vooral ook vanuit de economische én maatschappelijke noodzaak tot verduurzaming van transport, is er absoluut behoefte aan alternatieve transportmodi om deze groei te kunnen ondervangen. De binnenvaart biedt hier ontegensprekelijke mogelijkheden en kansen. Maar dit betekent wel dat er in West-Vlaanderen voldoende ruimte moet zijn voor (de verdere groei van) binnenvaart-terminals en watergebonden bedrijventerreinen.

Uit de studie blijkt dat er voor West-Vlaanderen een bijkomende vraag is naar ruimte voor watergebonden bedrijvigheid variërend tussen 99 ha en 104 ha. De beschikbare voorraad aan die bedrijventerreinen is beperkt tot 31,8 ha. Concreet betekent dit voor West-Vlaanderen een bijkomende vraag naar ruimte voor watergebonden bedrijvigheid van ongeveer 72 hectaren. De confrontatie van vraag- en aanbodzijde toont aan dat er van de 903,6 ha aan potentieel watergebonden bedrijventerreinen in West-Vlaanderen, slechts 210,9 ha ingevuld is door bedrijven die effectief van de waterweg gebruik maken voor het transport van goederen over het water. Slechts 23% van het totale aanbod aan watergebonden bedrijventerreinen gebruikt met andere woorden die bestemming als functionele troef.

Met (de studie) Transport Bis formuleren de POM West-Vlaanderen, de provincie West-Vlaanderen, de Vlaamse Waterweg N.V. en de intercommunales WVI en Leiedal een heldere visie op de verdere valorisatie van de waterwegen en watergebonden ruimte. Met bijzondere aandacht voor de kansen die het project Seine/Schelde in de toekomst biedt voor West-Vlaanderen, en bij uitbreiding Vlaanderen, is het namelijk van groot belang een gedragen strategie te ontwikkelen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.