Digitale transformatie is voor 85% bedrijven business- én IT-prioriteit

06/02/2018 OM 08:34 - Luc Willemijns
56fe9d8a0bf1017de499a468a0a7bd2a
CGI, een van de grootste onafhankelijke zakelijke en technologische dienstverleners ter wereld, maakte zopas de resultaten van zijn jaarlijkse CGI Client Global Insights-onderzoek bekend. Daaruit blijkt dat voor meer dan 80% van de bedrijven een digitale transformatie om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van consumenten en burgers anno 2017 een absolute toppprioriteit is. Deze tendens hoopt het bedrijf één op één naar België door te trekken.

De trends die de ruim 1.300 business- en IT-leiders aangeven zijn in volgorde van belang: digitale transformatie om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van consumenten en burgers (85%), een toenemend cyber-risico (74%) en toenemende vereisten op het vlak van regelgeving (60%).

Commerciële bedrijven geven ook het gebruik van digitale technologieën en de toenemende samenwerking en interoperabiliteit als trends aan. Overheidsinstellingen zien dan weer een vertraagd verandertempo omwille van kostendruk en een toenemend gebruik van de publieke en de privé-cloud als belangrijke trends.

Het CGI-onderzoek vraagt de business leaders ook naar hun business- en IT-prioriteiten in het kader van deze trends: 76% van de ondervraagde business leaders geven aan dat “digitaal worden om te voldoen aan de verwachtingen van de klanten” ook hun business- én IT-prioriteit is.

Digitaliseren op vraag consument

Vandaag vragen klanten en consumenten in het algemeen almaar meer naar digitale toepassingen. Dat is ook in België zo en vanuit deze vaststelling is het normaal dat bedrijven wereldwijd het aanbieden van digitale oplossingen als een strategische prioriteit zien. Dat was vorig jaar ook al zo, maar nu is deze prioriteit nog acuter.

De resultaten geven ook aan dat meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven zich momenteel al in dat digitaliseringsproces bevindt. Ook in België zijn consumenten vragende partij voor meer digitale tools in hun contacten met bedrijven. Zo vragen klanten hoe ze chatbots kunnen inzetten en hoe ze een bijhorende kwalitatieve dienstverlening kunnen garanderen omdat hun klanten nu eenmaal een betere service verlangen.

De studieresultaten tonen aan dat bedrijven beseffen dat ze vandaag een digitale transformatie moeten ondergaan. Waar dit in 2016 nog een van de prioriteiten was, is het nu een absolute noodzaak. Bedrijven zetten nu in op digitale tools die hen in staat stellen hun klanten beter te begrijpen en zo hun activiteiten te optimaliseren. Ook in België.

Analytics om bedrijfsvoering te optimaliseren

In het kader van deze digitalisering geven bedrijven aan dat het gebruik van analytische tools ook een prioriteit is. Door een slim gebruik van analytics kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in de voorkeuren van hun klanten, en ook identificeren waar hun eigen bedrijfsvoering nog beter kan.

Databeheer is een centraal element is in dit proces. Dat staat immers borg voor een kwalitatieve en gepersonaliseerde dienstverlening naar de klant toe. In de ondersteuning van klanten in deze digitalisering moet men uiteraard ook rekening houden met ontwikkelingen in de wetgeving. Zo roept de GDPR-verordening die in mei 2018 in voege treedt, heel wat vragen op bij klanten die veel data beheren.

Bescherming tegen cyber-risico’s

Een derde business-prioriteit noemen de ondervraagden de bescherming tegen cyber-risico’s. Meer dan 80% van de respondenten uit een sterk risicogedreven sector als “Oil & Gas” vermeldt dit evenwel als een topprioriteit. Nu de kans op cyber-risico’s almaar toeneemt, is het normaal dat bedrijven investeren in middelen om zich hier tegen te wapenen.

Welke acties voorzien bedrijven dan zoal in deze strijd? Respondenten geven aan dat ze hun databeheer herevalueren, dat ze hun contacten met derde partijen onder de loep nemen en dat ze hun e-commerce platform aan een risico-onderzoek onderwerpen.

En hoe vertalen deze prioriteiten zich naar IT toe?

Business-prioriteiten zijn uiteindelijk ook IT-prioriteiten. Het is duidelijk dat een digitaal transformatieproces niet kan gebeuren zonder investeringen in IT. Dat is ook zo voor het inzetten van analytics en voor de bescherming tegen cyber-risico’s.

Omdat de aangehaalde business-prioriteiten allemaal IT-gestuurd zijn, is het niet verwonderlijk dat maar liefst 78% van de respondenten aangeven dat ze hun IT-budget in de komende jaren zullen verhogen of minimaal op hetzelfde niveau zullen houden.

Bedrijven wereldwijd - en zeker ook in België - hebben begrepen dat ze nu hun processen moeten digitaliseren. Het aanbieden van on-line tools, het inzetten van analytics en AI zijn zaken waar bedrijven vandaag al het verschil mee kunnen maken. Inzetten op digitalisering nu is investeren in een betere klantenbeleving morgen, zo leert het meest recente CGI-onderzoek.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.