North Sea Port neemt vliegende start
North Sea Port stelde zijn resultaten over 2017 voor in Sas-van-Gent waar de fusie-entiteit binnenkort de zetel van de holding-structuur onderbrengt. “De fusie tussen Zeeland Ports en de haven van Gent is niet het gevolg van een crisissituatie. Binnen de nieuwe structuur treffen zich twee havens in topconditie”, weet Jan Lagasse, ceo North Sea Port.
Samen noteerden beide havens vorig jaar een totale zeegaande trafiek van 66,6 miljoen ton (+ 6,9%). Dat cijfer is uiteraard niet structureel aan te houden, verduidelijkt co-ceo Daan Schalck, maar biedt duidelijk perspectieven. De binnenvaarttrafiek groeide door tot 56,6 miljoen ton (+ 3%). Zowel in de fusiehaven als in de havens afzonderlijk werkt de modal split zich nadrukkelijk in de kijker.
Relatief grootste stijging op containervlak
Nagenoeg de helft van de zeevaarttrafiek in North Sea Port heeft met droge bulk te maken (47%: ijzererts, kolen, voeding, granen en meststoffen). Vloeibare bulk was goed voor nagenoeg een derde (29%). Conventioneel stukgoed vertegenwoordigde 17%. Ro/ro-vracht en containers tekenden respectievelijk voor 6% en 2%.
“Op containervlak noteert North Sea Port de relatief grootste stijging. De fusiehaven bereikt stilaan voldoende kritieke massa om nieuwe initiatieven te ontwikkelen op stuk van zijn binnenvaart- en shortsea-containerterminals. Beide ceo’s tonen zich tevreden over de succesvolle binnenvaart-shuttles naar de havens van Antwerpen en Rotterdam. “Op shortsea-vlak zetten we in op het aantrekken van nieuwe lijnen. De bestaande binnenvaartverbindingen met Antwerpen en Rotterdam zullen we verder versterken. Voorts hopen we dergelijke verbindingen te kunnen inleggen op bestemmingen als bijvoorbeeld Willebroek en Zeebrugge. Diepzee-containerambities hebben we niet”, luidt het.
Speerpuntsectoren waarop North Sea Port mikt zijn fresh food, metaal, kunstmeststoffen en offshore. In 2017 tekenden het Deense DONG Energy (inmiddels herdoopt tot Ørsted) en Zeeland Seaports een samenwerkingsovereenkomst rond de mogelijke inplanting van een vestiging in Vlissingen. Die zou in eerste instantie focussen op de bouw en het onderhoud van de windparken Borssele 1 en 2. Naar verluidt zou de concessietoewijzing nog dit jaar plaats vinden.
Nog twee opschortende voorwaarden
De fusie tussen Zeeland Ports en Havenbedrijf Gent was onderhevig aan twee opschortende voorwaarden, met name de sanering van de Thermphos-site in Vlissingen en de omvorming van het Vlaamse Havendecreet. De sanering van de site van de failliete forsfofabriek van Thermphos in Vlissingen, zou uiteindelijk 120 miljoen euro kosten. Het Nederlandse Rijk, de provincie Zeeland en Zeeland Seaports verklaarden zich alvast bereid om samen, op gelijkwaardige basis, 83 miljoen euro op te hoesten. De omvorming van het Vlaamse Havendecreet zou, naar verluidt, volgens planning nog dit voorjaar plaats vinden.
NORTH SEA PORT
HAVENBEDRIJF GENT N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.