North Sea Port neemt vliegende start

Containertrafiek bereikt “voldoende kritieke massa” voor doorontwikkeling

Met 66,6 miljoen goederenoverslag via de zeevaart neemt de nieuwe fusiehaven North Sea Port een vliegende start. Ook de fusiepartners, met name Zeeland Seaports en de haven van Gent, zetten individueel recordprestaties neer. De 9.700 hectaren grote fusiehaven beschikt momenteel over 700 hectaren ontwikkelbare en uitgeefbare terreinen aan beide zijden van de grens. Na sanering van de Thermphos-site in Vlissingen komt daar nog eens 50 hectaren bij, “voldoende om de behoefte in de komende tien tot vijftien jaar af te dekken”, luidt het. North Sea Port stelde zich tot doel binnen de vijf jaar een jaartrafiek van 70 miljoen ton neer te zetten. Uiteraard zijn er aantal onzekerheden (evolutie olieprijzen en dollarkoers, rente-evolutie, Brexit, …), maar niet uitgesloten is dat de fusiehaven zijn trafiekprognoses binnen twee à drie jaar opwaarts bijstelt.

North Sea Port stelde zijn resultaten over 2017 voor in Sas-van-Gent waar de fusie-entiteit binnenkort de zetel van de holding-structuur onderbrengt. “De fusie tussen Zeeland Ports en de haven van Gent is niet het gevolg van een crisissituatie. Binnen de nieuwe structuur treffen zich twee havens in topconditie”, weet Jan Lagasse, ceo North Sea Port.

Samen noteerden beide havens vorig jaar een totale zeegaande trafiek van 66,6 miljoen ton (+ 6,9%). Dat cijfer is uiteraard niet structureel aan te houden, verduidelijkt co-ceo Daan Schalck, maar biedt duidelijk perspectieven. De binnenvaarttrafiek groeide door tot 56,6 miljoen ton (+ 3%). Zowel in de fusiehaven als in de havens afzonderlijk werkt de modal split zich nadrukkelijk in de kijker.

Relatief grootste stijging op containervlak

Nagenoeg de helft van de zeevaarttrafiek in North Sea Port heeft met droge bulk te maken (47%: ijzererts, kolen, voeding, granen en meststoffen). Vloeibare bulk was goed voor nagenoeg een derde (29%). Conventioneel stukgoed vertegenwoordigde 17%. Ro/ro-vracht en containers tekenden respectievelijk voor 6% en 2%.

“Op containervlak noteert North Sea Port de relatief grootste stijging. De fusiehaven bereikt stilaan voldoende kritieke massa om nieuwe initiatieven te ontwikkelen op stuk van zijn binnenvaart- en shortsea-containerterminals. Beide ceo’s tonen zich tevreden over de succesvolle binnenvaart-shuttles naar de havens van Antwerpen en Rotterdam. “Op shortsea-vlak zetten we in op het aantrekken van nieuwe lijnen. De bestaande binnenvaartverbindingen met Antwerpen en Rotterdam zullen we verder versterken. Voorts hopen we dergelijke verbindingen te kunnen inleggen op bestemmingen als bijvoorbeeld Willebroek en Zeebrugge. Diepzee-containerambities hebben we niet”, luidt het.

Speerpuntsectoren waarop North Sea Port mikt zijn fresh food, metaal, kunstmeststoffen en offshore. In 2017 tekenden het Deense DONG Energy (inmiddels herdoopt tot Ørsted) en Zeeland Seaports een samenwerkingsovereenkomst rond de mogelijke inplanting van een vestiging in Vlissingen. Die zou in eerste instantie focussen op de bouw en het onderhoud van de windparken Borssele 1 en 2. Naar verluidt zou de concessietoewijzing nog dit jaar plaats vinden.

Nog twee opschortende voorwaarden

De fusie tussen Zeeland Ports en Havenbedrijf Gent was onderhevig aan twee opschortende voorwaarden, met name de sanering van de Thermphos-site in Vlissingen en de omvorming van het Vlaamse Havendecreet. De sanering van de site van de failliete forsfofabriek van Thermphos in Vlissingen, zou uiteindelijk 120 miljoen euro kosten. Het Nederlandse Rijk, de provincie Zeeland en Zeeland Seaports verklaarden zich alvast bereid om samen, op gelijkwaardige basis, 83 miljoen euro op te hoesten. De omvorming van het Vlaamse Havendecreet zou, naar verluidt, volgens planning nog dit voorjaar plaats vinden.