Getest door dVO : Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 pk 4x4

De beer is los!

Skoda breidt zijn gamma steeds verder uit. Met de Fabia, de Octavia en de Superb beschikte het Tsjechische merk, dat onder Volkswagen-vlag vaart, al over een ijzersterke ruggengraat en het zet daar met eerst de Kodiaq en sinds kort de Karoq nu ook nog eens een stevige SUV-poot naast. Onvermijdelijk trouwens voor een zichzelf respecterende constructeur, want het SUV-segment is “hot” en belooft in de toekomst alleen maar “hotter” te worden …

De Kodiaq is een Skoda “pur sang”. Met andere woorden: hij maakt van zijn ruimte-aanbod een verkoopstroef. Het is dan ook geen toeval dat de Kodiaq groter is dan zijn neven de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca. Daardoor kan hij toegerust worden met een derde zetelrij, wat in het segment van de middelgrote SUV’s toch eerder uitzonderlijk is.

Achtergrond

Dat Skoda mee komt spelen in het SUV-segment is dus geen verrassing. Het segment van de terreinwagenachtige auto, die vooral op gebaande wegen ingezet wordt, blijft immers maar groeien. Zowat iedere autofabrikant wil daar zijn graantje van meepikken. En wanneer je als merk dan ook nog eens tot een grote groep behoort, waarin de SUV al langer ingeburgerd is, hoeft die instap in een nieuw segment zelfs niet gigantisch veel aan ontwikkelingskosten te kosten.

De Kodiaq maakt dan ook gebruik van hetzelfde onderstel - het MQB-platform - dat ook de eerder genoemde Tiguan en Ateca én zelfs de Volkswagen Golf gebruiken. Alleen besliste Skoda om de wielbasis met 11 centimeter te verlengen, zodat er een derde zetelrij in de Kodiaq ingebouwd kon worden. Stoer! Zoals het een beer betaamt. Want de Kodiaq werd genoemd naar een beer die in Alaska leeft. Die Kodiak wordt dan wel met een K achteraan geschreven, maar dat mag de pret niet drukken, want het is namelijk de grootste op land levende carnivoor. Groot, groter, grootst, weet u wel …

De Kodiaq is overigens gebaseerd op het conceptmodel Vision S dat op het Salon van Genève in maart 2016 een eerste keer aan de wereld werd getoond. Uiterlijk heeft hij eveneens een duidelijk verwantschap met de Skoda Superb, die vooral in de verf gezet wordt door de vorm van de achterlichten.

Rijgedrag

Allereerst, de Kodiaq ziet er misschien wel terreinwagenachtig uit met zijn stoere look, maar met zijn bodemvrijheid van 19 centimeter is hij niet gemaakt voor het stevigere off-roadwerk. Al kan je er natuurlijk wel zonder problemen veldwegen mee opzoeken. Zeker in de 4x4-uitvoering die wij op ons testparcours loslieten. Toch kozen we hierbij voor alle duidelijkheid voor ons vaste testparcours en niet voor het terrein dat voorbehouden is voor de echte zware terreinwagens en pick-ups.

De Kodiaq gaat de weg op met MacPhersons vooraan en een vierarmige achteras. Een klassiek recept voor dit soort voertuigen overigens. Tegen meerprijs kan hij ook voorzien worden van een elektrisch gestuurde ophanging, waarbij de bestuurder kan kiezen tussen Comfort, Normaal, Sport en Individueel. En voor wie, zoals wij, met de 4x4 op weg gaat, is er met Offroad zelfs nog een vijfde rijmodus.

De Kodiaq toont zich een stabiele gezel die over een uitstekende rechtuitstabiliteit beschikt. Hij mist echter wel de snedigheid die je bijvoorbeeld wel vindt achter het stuur van de Octavia of de Superb. Door zijn langere wielbasis en zijn hoger gewicht voelt hij bovendien in het bochtenwerk eveneens iets logger aan dan de Volkswagen Tiguan.

Wie echter een soepele rijstijl hanteert, wordt zeker in de 4x4-versie op zijn comfortwenken bediend.

Veiligheid

De Kodiaq krijgt standaard een aantrekkelijke veiligheidsuitrusting mee. Hij is immers altijd voorzien van knie=airbags voor de bestuurder. Voor airbags voor de passagiers achteraan moet wel bijbetaald worden, net als voor de actieve snelheidsregelaar, de spoorassistent, de vermoeidheidsdetectie, de dodehoekcontrole en Isofix-bevestigingspunten voor een kinderzitje op de voorzetel. Achteraan zijn deze bevestigingspunten wel standaard. In de prijslijst van de opties valt overigens op dat Skoda een eerder sociale prijszetting hanteert. En dat zowel voor veiligheids- als comfortsnufjes. Kortom, luxe hoeft nog altijd niet verschrikkelijk duur te zijn bij de Tsjechen.

Voor het overige puurt de Kodiaq veel van zijn veiligheidskwaliteiten uit zijn betrouwbare wegligging. Bovendien volstaan de geventileerde schijfremmen ruimschoots om de toch behoorlijk zware beer uit Tsjechië af te remmen. Ook op heuvelachtig terrein. De remmen van de Kodiaq hebben een groot uithoudingsvermogen, zelfs wanneer je ze echt op de proef stelt.

Comfort

Dankzij het ruimte-aanbod slaat de Kodiaq natuurlijk gensters als het op comfort aankomt. De 11 cm langere wielbasis speelt hier helemaal in zijn voordeel. Bovendien is de tweede zetelrij in de diepte verstelbaar over een afstand van maar liefst 18 centimeter en kan ook de rugleuning bijgesteld worden. Daardoor vindt ook iemand met lange benen achteraan meer dan voldoende beenruimte en zitcomfort. De derde zetelrij is echter wel wat krapper. 11 cm blijven tenslotte maar … 11 cm. Bovendien is ze ook niet zo vlot toegankelijk omdat men uiteraard altijd eerst voorbij de tweede zetelrij moet. De derde rij stoelen is dan ook vooral geschikt voor jonge kinderen, die niet opkijken tegen enig gejongleer om op hun plaats terecht te komen.

De zetels zitten goed zonder meer en ook de geluidsisolatie verdient een absolute pluim. Kortom, het is goed toeven in de Kodiaq, zolang je als volwassene maar niet op de achterste zetelrij geduwd wordt.

Functionaliteit

De Kodiaq is een échte Skoda. Dat betekent dat hij over een kofferruimte beschikt om u tegen te zeggen. Zelfs met de derde zetelrij in zijn normale positie blijft nog altijd 270 liter over, zodat hij ook dan nog altijd in de regionen van de koffer van een kleine middenklasser vertoeft. Klap je de derde bank naar beneden, dan krijgt zijn koffer al de allure van die van een Superb en met ook de tweede bank neergeklapt komt zijn koffervolume uit op 2.065 liter. Bovendien kan ook de rug van de passagierszetel dicht geplooid worden, zodat een laadlengte van maar liefst 2,8 meter tevoorschijn komt.

Maar functionaliteit druk je vandaag niet alleen meer uit in been-, knie-, hoofd- en bagageruimte. Daar neemt de bestuurder van vandaag net zomin als zijn inzittenden nog genoegen mee. De Kodiaq antwoordt echter zonder verpinken op deze toegenomen eisen met bijvoorbeeld zowel een USB-aansluiting als een 12-volt-aansluiting én een normaal stopcontact. Je laptop, smartphone en iWatch kunnen dus allemaal samen opgeladen worden of zowel mama, papa als zoon of dochter hebben tegelijk “power” voor elk elektronisch gadget waarmee ze zouden willen “spelen”.

Bovendien heeft de Tsjechische beer niet alleen een Wi-Fi hotspot, maar is hij ook compatibel met Apple Car Play en Android Auto, kan de smartphone eveneens draadloos geladen worden en is navigatie via Google Earth mogelijk.

Skoda trekt ook bij de Kodiaq opnieuw volop de kaart van de leuke handigheidjes, die het leven aan boord gemakkelijker maken. Een houder die aan de hoofdsteunen bevestigd kan worden om bijvoorbeeld een hemd of een jasje netjes aan op te hangen of hoofdsteunen achteraan met iets wat op dwarsbalkjes lijkt, die moeten voorkomen dat wie tijdens de comfortabele kilometers met de Kodiaq op de achterbank in slaap sukkelt, zodanig wegdommelt dat zijn of haar hoofd in een ongemakkelijke hoek knikt en nekpijn een pijnlijk gevolg is bij het wakker worden.

“Going the extra mile” is een slogan die vaak in transport- en logistiekmiddens gebruikt wordt, maar als er één autoconstructeur is die deze marketing-slagzin ook zou mogen hanteren, is het wel Skoda. Het Tsjechische merk heeft er al jaren een patent op dat het uitpakt met slimme extraatjes, die een verschil kunnen maken.

Een paraplu die met de auto meegeleverd wordt (of zelfs twee, zoals bij de huidige Superb) kan een gadget lijken, tot je bijvoorbeeld aan de school parkeert om je kinderen op te halen en je merkt dat het water neerplenst dat het een lieve lust is op het moment dat je moet uitstappen. Die paraplu die in de armleuning verborgen zit, maakt dan echt het verschil tussen een nat pak of een weerzien met je kind in alle droogte en comfort. En die paraplu ontbreekt evenmin bij de Kodiaq, die daar verder nog een ijskrabbertje in de tankklep, LED-lampjes in de koffer, die met één ruk in een zaklamp omgetoverd worden, en plastic strips die uit de portieren komen om beschadigingen bij het openen te voorkomen bovenop doet. En als je weet hoe snel de rekening oploopt voor het laten herstellen van lichte koetswerkschade is dat laatste aardigheidje echt geen overbodige luxe.

TCO

De Skoda Kodiaq is uiteraard geen concurrent meer voor pakweg een Dacia Duster. Of anders gezegd, Skoda heeft de laatste jaren op het vlak van uitrusting, kwaliteit en elektronica immers zo een inhaalbeweging gedaan en kan bovendien ook nog eens beroep doen op de ijzersterke motoren van de Volkswagen-groep, dat ze uiteraard niet langer als een budgetauto aanzien kunnen worden.

De Kodiaq is in zijn 4x4-versie met DSG-versnellingsbak zelfs aanzienlijk duurder dan zijn neef de Tiguan en een pak duurder dan de Ateca. Daar staat natuurlijk tegenover dat hij met zijn derde zetelrij en zijn 11 cm langere wielbasis een pak meer ruimte en functionaliteit biedt. Tegelijk betekent het echter ook dat hij zwaarder is dan zijn neven en daardoor ook een hogere CO2-uitstoot met zich meetorst, wat zijn fiscale aftrekbaarheid en zijn voordeel alle aard uiteraard geen goed doet. Voor een fiscaalvriendelijke Kodiaq is het waarschijnlijk wachten tot Skoda met een plug-in hybride variant van zijn grootste SUV komt aandraven.

De beer loopt ook op diesel

Op die plug-in hybride is het nog even wachten. Net als op een eventuele versie op CNG. De Volkswagen-groep heeft echter aangekondigd dat het tegen 2025 een groot deel van zijn auto’s ook op alternatieve aandrijving wil aanbieden en dat het voor Skoda dat alternatief vooral in de richting van plug-in hybride, elektrisch en CNG ziet gaan. Wie echter vandaag al een alternatief voor de benzinemotor (die als 1.4 TSI met 125 en 150 pk en als 2.0 met 190 pk voorhanden is) uit onze test zoekt, kan uiteraard terecht bij de “good old” TDI van Volkswagen. Het gaat hierbij om de 2.0 TDI die eveneens met 150 en 190 pk wordt voorgereden.

De 2.0 TDI met 150 pk, die wij eveneens kort aan de tand voelden, gaat iets beter om met het hoge eigengewicht van de Kodiaq en toont zich daardoor merkelijk zuiniger dan zijn benzinebroer met evenveel vermogen.  

Fleet Flits-conclusie

De Kodiaq treedt in de voetsporen van de jongste generatie van zowel de Octavia als de Superb. Dat betekent concreet dat hij al lang niet meer het goedkopere broertje van zijn neven van Audi en Volkswagen is. Hij krijgt dan ook alle toeters en bellen inzake moderne elektronica mee die je ook bij zijn duurdere neven mag verwachten. De keerzijde van de medaille is echter dat hij natuurlijk al lang geen budgetauto meer is. Al blijft hij nog wel een budgetvriendelijke auto wanneer je de prijs/ruimte/uitrusting/kwaliteitsverhouding in acht neemt.

Als firmawagen lijdt de Skoda Kodiaq 1.4 TSI wel onder zijn hoge CO2-uitstoot en het daarmee samenhangende hogere verbruik. Met een aftrekbaarheid van 70% doet hij bijvoorbeeld fors onder voor een Octavia en zelfs een Superb met soortgelijke krachtbron. Deze cijfers komen uiteraard ook zijn VAA niet ten goede, waardoor de Kodiaq 1.4 TSI 4x4 fiscaal een wel erg zware dobber wordt.

De troeven van deze sterke beer op wielen liggen echter op andere vlakken. Met name zijn ruimte-aanbod en zijn beenruimte achteraan, zijn eventuele derde zetelrij en zijn grote kofferruimte maken hem ideaal voor grotere gezinnen of gezinnen met wat oudere kinderen.