Waarom hebben Chinese consumenten zoveel vertrouwen in de economie ?
Maar zal dit volstaan om ook in 2018 het consumentenvertrouwen op een hoog niveau te houden ? Ik zou er niet op durven te wedden. President Xi heeft één doel, één thema en drie oorlogen voor ogen :
- Eén doel : de transitie van de Chinese economie van een focus op kwantiteit naar een focus op kwaliteit.
- Eén thema : een structurele hervorming van het aanbod.
- Drie oorlogen : systemische risico’s verwijderen en vermijden, de armoede verminderen en het opkuisen van de economische vervuiling.
Met deze missies in gedachten zullen de beleidsmakers doorgaan met het verminderen van de financiële schulden en de aanbodcapaciteit, en met controle op de vervuiling. We verwachten dat zowel het monetaire als het fiscale beleid neutraal en voorzichtig zullen blijven, met een neiging naar verstrakking. Waarschijnlijk zal de financieringskost omhoog gaan in samenhang met een meer gecoördineerde financiële regulering, terwijl de vastgoedmarkt zal blijven afkoelen. Deze korte termijnpijnen zullen daarom de economische groei van China in 2018 drukken, in ruil voor winst op lange termijn. Gezien de hoge schuldenlast van vastgoedontwikkelaars en sommige lokale overheden zullen die vermoedelijk de druk voelen van de financiële verstrakking, wat zal leiden tot meer stakingen van betaling en meer consolidatie. De impliciete borgstelling van de overheid zal getest worden. Als gevolg daarvan zal het consumentenvertrouwen ook getest worden. Nochtans zouden de robuuste en synchrone wereldwijde groei, export, consumptie en de nieuwe economie de gematigde economische vertraging enigszins moeten compenseren.
(Tracy Chen, CFA, CAIA, portfolio manager and head of Structured Credit, Brandywine Global (Legg Mason)
LEGG MASON
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.