BluePoint opent Tech.Lounge Brussels

Agoria Real Estate als aanbieder van co-working ruimtes

De verhuur van klassieke kantoorvloer staat onder druk van de nieuwe business-modellen. Business centres worden alsmaar populairder. Maar sterkste opgang wereldwijd maken momenteel de co-working ruimtes. Agoria Real Estate bundelde zijn business centre- en congresaccommodatie vorig jaar onder de nieuwe merknaam BluePoint. In Brussel opent BluePoint thans een Tech.Lounge Brussels, een state-of-the-art co-working ruimte waarmee de dochter van de federatie van de technologische industrie, dankzij de inbreng de technologie van leden, het verschil met soortgelijke initiatieven wil maken. Naast werk- en vergaderruimtes omvat de Tech.Lounge Brussels een “Classroom of the Future”, een brainstorming-arena, een ambition area, een video-opnamestudio en een informele zone.

Op de vierde verdieping van de vroegere Diamant-building, langsheen de August Reyerslaan, richtte BluePoint, de nieuwe merknaam van Agoria Real Estate, een 1.200 m² grote Tech.Lounge in. Indien succesvol kan de lounge met nog eens 600 m² worden uitgebreid.

“Opzet van Tech.Lounge Brussels is zo veel mogelijk mensen uit de technologische sector samen te brengen, zowel leden als niet-leden. Op termijn willen we doorgroeien tot een Brusselse “hub” voor technologiebedrijven allerlei”, geeft Barbara Sauter, sales & marketing manager BluePoint, aan.

Niet uitgesloten is dat op termijn ook BluePoint Antwerpen (het voormalige ALM Conference & Business Centre) en BluePoint Luik (het gewezen Diamant Conference & Business Centre Luik) ook een Tech.Lounge krijgen. Zelfs Gent kan in de toekomst een mogelijke vestigingsplaats van een Tech.Lounge worden. Agoria wil terug naar een vaste vertegenwoordiging in de Arteveldestad, zoveel is duidelijk.

State-of-the-art

Voor de inrichting van Tech.Lounge Brussels kon BluePoint op de expertise van Agoria-leden terugvallen. Zo tekende Global Workspaces, dat in het creëren van kantoorruimtes is gespecialiseerd, voor het ontwerp, het concept en de inrichting. ETAP en Philips zorgden voor een zuinige LED-verlichting. Pami, ABV, Sedus, Kinnarps en Wave Inside namen het meubilair, met nadruk op technologie, de akoestiek en de ergonomie voor hun rekening.

De nieuwe “connected” co-working ruimte is toegerust met high-speed Internet.

De Tech.Lounge omvat zestig flexibele werkplekken, twaalf kleine kantoorruimtes voor één à twee personen en drie vergaderzalen (capaciteit: 10 personen). De flex-plekken kunnen op dag- (30 euro) dan wel op maandbasis (295 euro) worden gehuurd. Vaste kantoortjes zijn afhuurbaar tegen 600 euro/maand/persoon. Eerste vaste bewoner van Tech.Lounge Brussel is Exxoss Global Solutions, dat in cloud-, IT-infrastructuur en datacenter-diensten is gespecialiseerd.

De beschikbare kantoorvloer is dermate geconcipieerd dat, desgewenst, bijkomende of specifieke vergaderruimte kan worden gecreëerd. In zijn geheel ademt Tech.Lounge Brussels een sfeer van huiselijkheid uit.

Zowat 150 m² van Tech.Lounge Brussels wordt ingeruimd voor de “Classroom of the Future”, een concept dat door Agoria en Ricoh werd ontwikkeld en uitgerold. Naast de iPad Pro’s beschikt de klas over een 84” interactief whiteboard, drie 55” interactieve tafels en akoestisch lounge-meubilair, ontwikkeld door ABV.

“Agoria heeft plannen om, met behulp van de “Classroom of the Future” zijn hele opleidingsaanbod op e-learning leest te schoeien. Het concept levert het bewijs dat BluePoint met Tech.Lounge Brussels het verschil met andere co-working ruimtes wil maken door de technologie die er ter beschikking wordt gesteld”, aldus Sauter.

Andere blikvanger is de Brainstorming Arena waarin Agoria-lid WAVEinside een 4,36 meter breed “Nureva Span” brainstorm-scherm installeerde. Dat stimuleert het uitwisselen van ideeën in een groep. Deelname aan die groep is mogelijk van eender waar ter wereld omdat het canvas op cloud-technologie is gebaseerd. De videoconferencing-functionaliteit, die overigens mobiel beschikbaar is doorheen de hele Tech.Lounge, beschikt bovendien over een hoogperformante audio-component.

In de Ambition Area kunnen Agoria-leden nieuw ontwikkelde producten en/of diensten fysiek dan wel virtueel voorstellen.

“De Ambition Area is opgevat als een showcase-verhaal dat, in eerste instantie, voor de 1.800 Agoria-leden toegankelijk is”, zo nog de sales & marketing manager.

Een semi-professionele opnamestudio, ontwikkeld door Clevercast, biedt de mogelijkheid om, in enkele kliks, videoboodschappen op te nemen en naar de eigen website of de social media-kanalen door te sturen. Live streaming kan met technische assistentie.

Hart van de Tech.Lounge, ten slotte, is de informele zone. ConceptExpo reconstrueerde een American Airstream-caravan van 7 meter tot een permanente foodtruck, met aanpalend een kitchenette. Playlife plaatste in de ontspanningstafel voorts een echte pool-tafel.

“Hub”-ambities

Als co-working ruimte wil Tech.Lounge zich ontwikkelen tot een Brusselse “hub” die zich tot alle technologiefanaten richt. Ongeacht of het om zelfstandigen, start-ups, scale-ups of gevestigde bedrijven gaat. Als ontmoetingsplatform kan Tech.Lounge bovendien terugvallen op de rijke expertise van de Agoria-leden, met wie een maximale kruisbestuiving wordt nagestreefd.

Meer sectornieuws

Agenda