Getest door dVO : Kia Optima Sportswagon 2.0 GDi Plug-in Hybrid Sense

Voortaan ook aan het stopcontact

Kia zet met deze Optima Plug-in Hybrid niet zijn eerste stappen op elektrisch vlak. Het Zuid-Koreaanse merk heeft onder meer al een volledig elektrische Soul in zijn gamma en ook van de vorige generatie van de Optima bestond al een hybride versie. Nieuw is nu wel dat de Optima SW voortaan ook aan het stopcontact opgeladen kan worden, zodat de volledig elektrische autonomie er sterk op vooruitging en de Optima SW Plug-in Hybrid in de binnenstad bijvoorbeeld volkomen uitstootloos kan rijden. Wij gingen na of Kia zich hiermee opmaakt voor een rol als challenger voor de premium fleet-wagens.

De meeste constructeurs zijn momenteel verwikkeld in een heuse wedloop naar milieuvriendelijke modellen. Zuinige diesels of benzinewagens op de markt brengen, is daarbij al lang niet meer het objectief. Hybride technologie, volledig elektrische wagens, auto’s op waterstof of CNG en plug-in hybrides zijn vandaag een stuk aantrekkelijker vanuit marketing-standpunt.

Of de burger al klaar is voor die vergroening, valt voorlopig nog even af te wachten. Al was het maar omdat veel van die alternatieven nog niet echt gebruiksvriendelijk zijn door een schrijnend gebrek aan “tankmogelijkheden”. De politiek lijkt al wel helemaal klaar te zijn voor een ruk in groene richting, want wie nog bij de traditionele krachtbronnen blijft zweren, belooft vanaf 2020 daarvoor het gelag te betalen.

Achtergrond

In die tegenstelling tussen wat de consument wil (en wat de realiteit hem biedt) en wat de politiek wil promoten, is het vandaag verdomd lastig om de juiste autokeuze te maken en plug-in hybrides vormen op dit moment misschien wel de meest veilige keuze. Op voorwaarde natuurlijk dat de plug-in hybride waarvoor je kiest geen “fake” hybride is natuurlijk. Die wil de federale regering immers ook aanpakken.

Deze ‘valse’ plug-in hybrides, die doorgaans alleen maar gekozen worden omwille van hun fiscaal voordelige behandeling en niet vanuit milieu-overwegingen, zorgden inderdaad voor een wat hypocriete scheeftrekking van de autofiscaliteit. Om dat recht te trekken, toverde de overheid een referentienorm uit de hoge hoed, die rekening houdt met de verhouding tussen de batterijcapaciteit per 100 kg gewicht van het voertuig, maar Michel I was daarbij iets te voortvarend, aangezien zowat alle momenteel op de markt te koop aangeboden plug-in hybrides daarmee uit de fiscaal aantrekkelijke boot zouden vallen. Dat zorgde uiteraard voor een storm van protest, zodat de norm uiteindelijk van 0,6 naar 0,5 kWh/100 kg teruggedraaid werd. Hierdoor blijft de Kia Optima Plug-in Hybrid met een verhouding van 0,5885kWh/100 kg volop genieten van zijn voordelige CO2-uitstoot van 33 g/100 km en alle fiscale voordelen die daar nog aan vasthangen.

Rijgedrag

De plug-in versie brengt behoorlijk wat extra gewicht op de weegschaal (hij weegt een kleine 1,8 ton) in vergelijking met zijn traditioneel aangedreven tegenhangers. Vandaar dat Kia de vering en schokdemping van zijn hybride model op een andere afstelling trakteerde. In één ruk door werden ook de remschijven een maatje groter. Extra gewicht moet nu eenmaal ook degelijk gestopt en/of afgeremd kunnen worden. Het resultaat van deze aanpassingen laat zich overigens ook voelen tijdens het rijden. De Optima Sportswagon Plug-in Hybrid rijdt bijzonder aangenaam. Zo kan hij niet alleen in EV-stand en dus volledig elektrisch rijden (62 km zoals Kia officieel belooft), maar ook wanneer de 2.0 GDi benzinemotor bijspringt, verliest de Optima niets van zijn rijkwaliteiten.

Zolang je het gaspedaal niet te brutaal beroert, blijft de Optima Plug-in Hybrid - wanneer je de EV-knop hebt ingedrukt - tot aan een snelheid van 120 km/u volledig elektrisch rijden. As je op dat moment het gaspedaal nog wat dieper indrukt en dus boven de 120 km/u uitkomt, springt de verbrandingsmotor bij. Uiteraard komt de volledig elektrische aandrijving nog het meest van al tot zijn recht in de binnenstad. Al was het maar omdat hij daar zijn 0-uitstoot ten volle kan benutten en dus echt de perfecte gezel wordt voor wie echt milieuvriendelijk wil rijden.

Maar een plug-in hybride is natuurlijk gewoon ook handig en goedkoop voor wie een woon/werk-verkeerspatroon heeft dat net onder de reële autonomie van de auto ligt. Dan kom je immers zeer lang toe met één benzinetank. Op die manier wordt autorijden goedkoper. Zeker voor wie zonnepanelen op het huis heeft liggen, want die kan ’s nachts dan helemaal kosteloos “bijtanken” zonder het milieu ook maar één sikkepit te belasten.

Ook wanneer de Optima zijn beide krachtbronnen combineert, blijft hij plezierig rijden. Zelfs als de weg iets heuvelachtiger wordt, blijft hij dapper doordraven in zijn hernemingen en ook aan het verkeerslicht laat de combinatie van een 156 pk sterke benzinemotor met een elektromotor van 68 pk zich op geen enkele onvolkomenheid betrappen. Ongeacht of je rustig of gejaagd je weg vervolgt eens het licht op groen springt. Wanneer het traject iets bochtiger wordt, laat hij wel af en toe voelen dat zijn hogere gewicht hem toch wat parten speelt. De Zuid-Koreaan uit dat dan door een redelijk stevige portie onderstuur.

Veiligheid

De Kia Optima Sportswagon is aan de basis bijzonder goed toegerust op veiligheidsvlak. Zo zijn ABS, ESC, ESS, HAC en VSM op alle uitvoeringen standaard. Een hele mond vol met afkortingen om te zeggen dat de Optima Sportswagon Plug-in Hybrid standaard over een antiblokkeersysteem voor de remmen, Electronic Stability Control, een noodstopsignaal, Hill Assist Control en Vehicle Stability Management beschikt. Verder is hij van bij het basismodel voorzien van parkeersensoren voor- en achteraan, een achteruitrijcamera en ruitenwissers met regensensor.

Ons testmodel had echter nog wat meer toeters en bellen inzake veiligheid aan boord, want op de Sense-uitvoering zijn immers ook een rijvakassistent, xenon koplampen, hoeklampen, verkeersbordherkenning, LED-achterlichten, een automatisch parkeersysteem, een 360°-camera, een dode hoekwaarschuwing, Rear Cross Traffic Alert, dat waarschuwt voor auto’s die achteraan voorbijrijden wanneer je bijvoorbeeld in een parkeerplaats loodrecht op de weg staat, meesturende LED-koplampen met grootlichtassistent en automatische noodrem aanwezig. Bovendien beschikt de Kia Optima Sportswagen vanaf de Sense-uitvoering niet over een traditionele snelheidsregelaar, maar over een adaptieve cruise control.

Comfort

De Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid onderscheidt zich met enkele gesmaakte kleine verschillen uiterlijk van zijn traditioneel aangedreven broers. De bumpers zijn lichtjes hertekend, net als het actieve radiatorrooster, dat de luchtstroom optimaliseert. Die aanpassingen moeten voor een betere Cx-waarde zorgen en de plug-in hybride net dat beetje zuiniger maken. Verder zijn er specifieke logo’s met een blauwe touch en uiteraard het klepje voor het opladen van de batterij, dat in het linkervoorspatbord werd ondergebracht.

In het interieur zelf valt niet meteen veel verschil te bemerken. Een interieur dat kwaliteit uitademt en ook qua assemblagekwaliteiten zeer dicht bij de Europese standaarden aanleunt, is ook bij deze auto die aan het lichtnet aangesloten kan worden je deel.

Zoals eerder al aangehaald heeft Kia zijn Optima Sportswagon zeer goed toegerust. Een navigatie- en multimediasysteem is standaard en ook voor Bluetooth-verbindingen hoef je niet bij te betalen. Het zorgt er meteen voor dat Kia ook op dit vlak de professionele rijder weet te bekoren. Het infotainment-systeem van de plug-in hybride variant werd trouwens nog een beetje gepimpt, want een hybride auto heeft nu eenmaal wat meer informatie te bieden over zijn hybride aandrijving. Eén van die handige extra’s is trouwens de Coasting Guide Control (CGC), die de bestuurder laat weten wanneer hij zijn voet van het gaspedaal kan halen om zodoende in te spelen op een naderend kruispunt. Op die manier helpt deze CGC je brandstof te besparen.

Ook zitten bevalt uitstekend in de Optima Sportswagon. Stevig gevulde zetels, die de nodige steun geven, goed zitten en al naargelang de versie zelfs verwarmd en geventileerd zijn, staan immers borg voor fijne en comfortabele kilometers. Als een volwaardig lid van het D-segment biedt de Optima Sportswagon ook achteraan trouwens meer dan voldoende plaats aan twee volwassen inzittenden. Enkel de middelste zitplaats achteraan komt ietwat bekrompen over.

Functionaliteit

De batterijen van een plug-in hybride moeten uiteraard ergens een onderkomen vinden. En tot nu toe zoeken de meeste ontwerpers die ruimte vooral in of onder de kofferruimte. De Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid ontkomt niet aan deze regel, want zijn koffer biedt 112 liter minder laadvolume dan zijn diesel- of benzinetegenhanger. Bovendien moet je in die koffer ook nog eens je tas met laadkabels onderbrengen, zodat het reële laadvolume nog iets verder daalt.

TCO

De Kia Plug-in Hybrid kost in zijn Sense-uitvoering 39.289 euro, excl. BTW. Daarmee is hij fors duurder dan de benzine- en dieselversie met een vergelijkbaar uitrustingsniveau. En zelfs duurder dan pakweg een BMW 330e. Voor de Kia pleit daarbij wel zijn quasi full-option uitvoering van bij het instapmodel, terwijl die extra uitrusting bij een BMW toch een aanslag op je budget pleegt.

Zoals eerder al vermeld blijft de Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid nog altijd genieten van zijn bijzonder lage CO2-uitstoot, waardoor hij ook in 2018 nog altijd voor 100% aftrekbaar blijft. En zelfs na 2020 zal hij - op basis van de huidige wetgeving - die aftrekbaarheid behouden. Daarnaast oogt het voordeel van alle aard met 1.629 euro bijzonder aantrekkelijk voor een auto van dit formaat.

Met een gemiddeld verbruik van 7,02 l/100 km scoort de Kia Optima Sportswagon Plug-in hybride behoorlijk goed op ons testparcours. Zeker voor een auto van 1,8 ton. Het gemiddeld verbruik op het binnenwegengedeelte, waarop we de elektromotor lieten bijspringen, ligt met 7,05 l/100 km erg laag en bewijst dus duidelijk het nut van een oordeelkundig gebruik van de plug-in hybride techniek.

Of toch maar de traditionele toer op?

Wie ondanks dit gunstige TCO-rapport toch nog niet overtuigd is om zijn Optima Sportswagon aan het stopcontact te hangen, kan uiteraard nog altijd kiezen voor de Optima 1.7 common rail-diesel met 135 pk of 141 pk. Wie met een benzineversie zonder ondersteuning van een elektromotor de weg op wil, kan echter niet anders dan kiezen voor de bijzonder potente (en dus ook fiscaalonvriendelijke) GT 2.0 T-GDi, die 245 pk op het asfalt zet, maar door een CO2-uitstoot van 191 g/km voor zakelijk gebruik niet echt de meest voor de hand liggende keuze is. Wij hebben ze beiden echter ook kort voor jou getest.

De 1.7 CRDi van 135 pk toont zich een erg vaardige gezel. Dat heeft hij te danken aan zijn maximaal koppel van 340 Nm. Het vermogen wordt naar de voorwielen gebracht via een handgeschakelde zesversnellingsbak of via de zeventrapsautomaat, die in ons testvoertuig huisde. In zijn uitvoering met automaat heeft hij een CO2-uitstoot van 120 g/km. De handgeschakelde versie blijft echter op een CO2-uitstoot tot 113 g/km steken, waardoor hij voor 80% aftrekbaar is in plaats van de 75% aftrekbaarheid, die voor de versie met zeventrapsautomaat geldt.

De Kia Optima Sportswagon toont zich met zijn diesel net als in de plug-in hybride versie een erg een aangename gezel. Zoals het een alleskunner betaamt, is hij niet te hard en niet te zacht afgeveerd. Dat zorgt voor een comfortabel rijgevoel, zonder dat hij ook maar één moment aanzet tot een wat sportievere rijstijl. Nochtans heeft de 1.7 CRDi best wel wat potentieel in huis, dat hij soepel weet te benutten.

De Kia Optima Sportswagon GT, die zich uiterlijk onderscheidt van de andere Optima-modellen door aangepaste bumpers en radiatorrooster, 18-duimsvelgen, een diffusor achteraan en opvallende rode remklauwen, voelt dankzij zijn eveneens aangepaste ophanging wat stugger - of zo je wil sportiever - aan. In combinatie met de variabele schokdemping, die voor Kia een première is, past deze ophanging uitstekend bij de opgepepte prestaties van de krachtbron in het vooronder. De Optima Sportswagon GT is dan ook uiterst geschikt om vlot kilometers te verorberen. Ook als de naald van de snelheidsmeter naar oorden trekt die in ons land als ruimschoots illegaal beschouwd worden. Kortom, de ideale auto voor iemand die vaak de “Deutsche Autobahnen” opzoekt!

Fleet Flits-conclusie

Met de Optima Sportswagon Plug-in Hybrid beschikt Kia over een auto die troeven genoeg in huis heeft om uitgespeeld te worden in het fleet-segment. Zijn reëel verbruik, aftrekbaarheid van 100% en zijn gering voordeel van alle aard maken van hem een waardige concurrent voor veel andere merken. Bovendien gooit Kia daar ook nog zijn garantie van zeven jaar bovenop, die onaangename verrassingen kan voorkomen.

Het kleinere laadvolume, het hogere leeggewicht en de daardoor iets mindere handelbaarheid in langere bochten worden dankzij die financiële voordelen een pak gemakkelijker om te verteren. Terwijl zijn ruime standaarduitrusting zijn toch nogal forse prijs eveneens weet te verlichten. Daardoor maakt de Optima Sportswagon Plug-in zich inderdaad op voor een aanval op de concurrenten van de premium-merken.

Meer sectornieuws

Agenda