Vier financiële voordelen van opleidingen voor bedrijven
1. Je mensen worden productiever
Goed opgeleide medewerkers hebben een beter inzicht in het productieproces van het bedrijf en doen er over het algemeen minder lang over om problemen op te lossen als die zich stellen. En ze zijn sneller in staat om veranderingen en vernieuwingen in hun job mee te nemen. Ze combineren gemakkelijker verschillende vaardigheden om mee te zijn met de vereisten die hun job stelt. Zo zijn mensen die een on-line opleiding volgden heel dikwijls beter in staat om informatie over hun job of problemen te gaan zoeken op het internet. Wat ze daar vinden gebruiken ze dan om efficiënter te kunnen werken. Omdat die opgeleide werknemers zich sneller aanpassen, blijft de productiviteit van je bedrijf beter gegarandeerd.
2. Je bespaart kosten bij aanwerving
Nieuwe mensen vinden kost voor een bedrijf behoorlijk wat geld. Je moet tijd en ruimte vrij maken voor sollicitaties en gesprekken, al dan niet gecombineerd met praktische proeven. Voor vele bedrijven komt daar nog een advertentiekost bij als ze hun aanbod bekend willen maken. Nieuwkomers integreren via werkplekleren is een formule die de logistieke kosten voor een aanwerving gevoelig kan verlichten. Zeker als je na de opleiding de nieuwkomers een vast contract aanbiedt, haal je rendement uit de veelal gesubsidieerde opleiding die eraan vooraf ging. En je krijgt direct inzetbare mensen die ook al helemaal geïntegreerd zijn in je bedrijfscultuur.
3. Je krijgt een sterker bedrijfsimago
Onderzoek bewijst dat sollicitanten steeds meer rekening houden met het imago van het bedrijf alvorens ze beslissen om er te solliciteren. En vele nieuwelingen vermelden in hun sollicitatie zelfs heel expliciet dat ze heel veel waarde hechten aan de opleidingsmogelijkheden die ze binnen een bedrijf krijgen. In sommige gevallen zelfs meer dan aan hoge lonen of aantrekkelijke extralegale voordelen. Bedrijven die hun mensen de kans bieden om zich te ontwikkelen en bij te blijven bij de vereisten van de job of de arbeidsmarkt, scoren op dat vlak dus heel sterk. Medewerkers waar je als bedrijf in investeerde, worden over het algemeen je beste ambassadeurs om dat ook uit te dragen naar de buitenwereld. Die extra mond-aan-mond reclame legt je zeker geen windeieren.
4. Je medewerkers blijven langer voor je werken
Goed opgeleide medewerkers, die kansen en uitdagingen aangeboden krijgen bij hun werkgever, zijn daar over het algemeen best dankbaar voor. Ze willen graag een extra inspanning leveren voor het bedrijf. En het zijn heel dikwijls ook tevreden werknemers, die niet meteen redenen of mogelijkheden zoeken om hun geluk elders te gaan beproeven. Met die loyale en trouwe medewerkers kun je bouwen aan een lange termijnrelatie en krijg je mensen die heel goed het bedrijf en de interne gewoontes kennen. Je moet niet steeds weer op zoek naar evenwaardige vervangers, die zich terug moeten inwerken of die je via onderaannemers moet inhuren. Op termijn zal je zien dat je bedrijf op die manier een forse besparing kan doen omdat je niet steeds weer moet adverteren of sollicitatierondes moet organiseren.
Wil je een duidelijk zicht krijgen op de mogelijkheden die opleidingen en werkplekleren voor je bedrijf kunnen betekenen, kijk dan op vdab.be. Of contacteer een van onze account managers voor je sector als je een totaaloverzicht van de mogelijkheden wil bespreken.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.