Toenemende wensen klant vragen om “pick & mix” van oplossingen voor orderpicking

21/03/2018 OM 08:20 - Luc Willemijns
854041eb59b91bcd6b205b874ec4bc4d
De afgelopen jaren zijn de wensen en de behoeften van de consument erg veranderd en ze veroorzaken een domino-effect in de supply chain. Daardoor is er de noodzaak om de klassieke distributiemethodes te herzien. Maar door de snelle veranderingen binnen de sector is het voor retailers niet altijd haalbaar om de bestaande warehouse management-systemen (WMS) te reorganiseren. Dat is niet alleen erg duur, retailers willen ook hun processen optimaliseren met een mix van orderpick-oplossingen waarmee de steeds complexer wordende orders binnen één magazijn kunnen worden verwerkt.

Omdat de consument steeds meer een echte omnichannel-ervaring wil, moeten retailers innovatief zijn en effectievere en kostenefficiëntere manieren vinden om orders te leveren die veel complexer zijn dan wat de traditionele magazijnsystemen en warehouse management-systemen gewend zijn te verwerken.

In het verleden was het voor grotere retailers gebruikelijk om te focussen op winkels van hyper- en supermarktformaat, met een centraal magazijn en één vast picking-proces waarbij met dezelfde universele oplossing voorraden van het magazijn naar de winkel verplaatst werden. Tegenwoordig wordt de supply chain gestuurd door de vraag. Niet alleen winkels halen de voorraad van populaire artikelen weg, maar ook consumenten plaatsen hun bestelling direct bij het magazijn. Dit omnichannel-effect brengt tal van nieuwe uitdagingen voor het magazijn met zich, en de orders zijn niet meer zo eenvoudig als ze ooit waren.

Toegenomen complexiteit

De complexiteit van het voorbereiden van de orders is niet alleen te wijten aan de complexiteit van de orders zelf; het komt ook door het type winkels. Grote retailers willen tegenwoordig verschillende types winkels. Het komt voor dat dezelfde retailer een on-line winkel, een hypermarkt, een supermarkt en meerdere kleinere winkels heeft. Het grote verschil tussen die verschillende soorten winkels is dat ze niet dezelfde producten en bovendien niet dezelfde hoeveelheden bestellen. Meer en meer retailers werken hard om een omnichannel-ervaring aan te bieden aan de steeds meer eisende consument. Daardoor zien we dat er binnen één magazijn drie of vier verschillende manieren bestaan om orders te picken.

Om deze nieuwe manier van werken te realiseren en om meer innovatieve orderpick-oplossingen naar het magazijn te halen, kijken veel retailers eerst of ze hun WMS kunnen upgraden, maar dat kan tijdrovend en duur zijn. Bovendien moeten ze tegen de tijd dat de “nieuwe” technologie geïmplementeerd en operationeel is meestal al weer iets anders gaan gebruiken, bijvoorbeeld voice picking, pick to light of artificial intelligence (AI).

Als bijvoorbeeld een retailer wil investeren in een geautomatiseerd magazijn, dan moet hij voordat hij de technologie installeert eerst de ordervolumes analyseren. Als het magazijn op dat moment 40.000 dozen verwerkt, dan is dat het volume waarop de automatisering gebaseerd moet worden. Maar wat als er morgen 60.000 dozen verwerkt moeten worden? Dan kan het magazijn dit niet aan. Zo zou een overschatting van 60.000 dozen, terwijl in werkelijkheid gemiddeld 45.000 dozen verwerkt worden, tot een foute investering leiden. Maar er moeten toch meer flexibele oplossingen zijn die niet alleen duurzaam zijn, maar vooral ook schaalbaar?

Picking-taken optimaliseren

Voordat een retailer voor een geautomatiseerd magazijn kiest, neemt hij het best een aantal zaken onder de loep om de picking-taken optimaal te organiseren. Dat kan voice picking zijn voor snelle orders met een korte doorlooptijd, maar ook pick to light voor orders voor producten met een lange doorlooptijd. In geval van één magazijn kan hij ook denken aan pick to cart- en vision-technologie voor taken die in het verleden gedaan werden met draagbare terminals. Door geavanceerde functionaliteit toe te voegen aan de bestaande WMS-oplossingen met behulp van een pick & mix van drie of vier procesgestuurde oplossingen, kunnen retailers de supply chain flexibeler maken. En als er morgen een efficiëntere technologie beschikbaar is, dan kan die ingevoerd worden zonder dat het WMS compleet gereorganiseerd moet worden.

Technologie zelf is zelden flexibel. Het zijn de aanwezige processen en systemen die de nodige flexibiliteit in de supply chain mogelijk maken. Als in het begin de juiste investering gedaan wordt en de processen flexibel zijn, dan zal het geen probleem zijn om nieuwe en innovatieve technologie te introduceren. Het is prima om de nieuwste technologie te willen gebruiken, maar wat vandaag goed is, is dat morgen misschien niet meer.

Grondige procesanalyse

Voor retailers is het zaak om hun processen grondig te analyseren. Zo weten ze waar kleine aanpassingen mogelijk zijn om de order van een klant te kunnen leveren. Door bewust te zijn dat technologie de keuze voor een orderpick-oplossing niet mag sturen of belemmeren, benutten ze alle beschikbare opties optimaal.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Zetes Industries N.V. (Brussel))

Meer info: 02/728.37.11 of www.zetes.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.