Drie regelgevingsdomeinen kosten Belgische ondernemingen 6 miljard euro per jaar
Het Federaal Planbureau heeft zijn tweejaarlijks rapport over de administratieve lasten die ondernemingen in 2016 ondervonden, bekend gemaakt. Het rapport beperkt zich tot de administratieve lasten die verband houden met de tewerkstellings-, de fiscale - en de milieuwetgeving. Deze lasten kostten de ondernemingen in dat jaar 5,93 miljard euro ofte 1,40% van het BBP. Dat is iets meer dan in 2014 (+ 0,02%). Wel is het relatieve gewicht van de administratieve lasten afgenomen. In 2000 ging het immers nog om 2,55% van het BBP.
Volgens de kleine en middelgrote ondernemingen is de grootste administratieve last afkomstig van fiscale bepalingen. Voor grote ondernemingen is dat de tewerkstellingsregelgeving. Ongeacht de omvang van de onderneming lijkt de milieuregelgeving de minste klachten op te leveren.
Uitgedrukt in percentage van de omzet nam de gemiddelde kosten van de administratieve lasten tussen 2014 en 2016 toe voor alle categorieën ondernemingen, ook de kleine ondernemingen. In 2016 vertegenwoordigde de kost van de administratieve lasten 3,4% van de omzet van kleine ondernemingen tegenover 2,9% in 2014 en 5,8% in 2012. Voor middelgrote ondernemingen is dat 1,6% in 2016 tegenover 0,9% in 2014 en 1,4% in 2012, voor grote ondernemingen 0,8% tegenover 0,2% in 2014 en 0,4% in 2012.
Ondernemingen met minder dan tien werknemers dragen de grootste administratieve last per werknemer. Voor een kleine onderneming is dat 6.500 euro per werknemer, tegenover 2.000 euro voor een middelgrote onderneming en circa 500 euro voor een grote onderneming.
FEDERAAL PLANBUREAU
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.