Twee keer langs de kassa
Werknemers vinden het fijn als ze waardering van de baas krijgen. Ze zetten zich dagelijks in om hun job goed te doen en zorgen er voor dat bedrijven succes boeken en concurrentieel blijven. Goede werknemers doen niet alleen hun job, ze zorgen ook voor een toegevoegde waarde voor het bedrijf. Daarvoor spreken ze dikwijls competenties en vaardigheden aan die niet in de formele functieomschrijving stonden, maar toch handig helpen om dat extraatje te bieden.
Voordeel
Enkele weken terug ging een beeld van zo’n werkneemster viraal op de sociale media. Een jobstudente in een Amerikaans restaurant, nam de tijd om het vlees van een beverige oude man te snijden, zodat hij comfortabel kon eten en niet eindeloos bleef sukkelen. Een van de bezoekers nam een foto van de extra dienstverlening en lanceerde die op sociale media. In een mum van tijd werd de foto tienduizenden keren gedeeld. Het restaurant verwachtte dat de jongedame op een klantvriendelijke manier de gasten bediende. Ze vulde dat zelf in door voor een klant, die er op dat moment nood aan had, een extra service te bieden. Niet vanuit haar werkopdracht, maar vanuit de empathie en de doortastendheid die ze in zich had. Competenties die ze gebruikte om de klant tevreden te stellen en waar haar werkgever duidelijk ook voordeel uit haalde.
Oprecht
Voor werknemers die zich helemaal smijten, doe je soms gemakkelijker een extraatje of je geeft ze een flinke schouderklop. In een krappe arbeidsmarkt, waar je alle talenten aan boord moet houden, is het de kunst om die competenties en vaardigheden boven te spitten, meer nog dan ze te enkel te waarderen. En eens je ze ontdekt, loont het de moeite als je investeert om je werknemers nog verder te laten groeien. Door het geven van verantwoordelijkheden, hen aan te moedigen om mee te denken met klant en bedrijf of door ze kansen te bieden zichzelf bij te scholen. Uiteraard bovenop een welgemeend schouderklopje en een oprechte dankjewel.
Beter
Wat werkgevers symbolisch doen op de dag van de management assistent, zouden ze eigenlijk op een of andere manier moeten uitbreiden naar al hun medewerkers. Waardering werkt enorm motiverend. Studies tonen aan dat medewerkers het meer appreciëren als hun werkgevers hen kansen biedt om een opleiding te volgen, dan dat ze een nieuwe loonsverhoging bieden. Werknemers die binnen of buiten hun werktijd een opleiding kunnen volgen, zijn sterker gemotiveerd en voelen ook veel minder de aandrang om naar een andere job uit te kijken. Je krijgt voor je investering niet alleen een betere maar ook een trouwe werknemer. Daarmee passeer je eigenlijk twee keer langs de kassa.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB)
Meer info: www.vdab.be.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.