Haven Brussel huldigt Bouwmaterialendorp in

18/04/2018 OM 08:35 - Luc Willemijns
3d5e87cca0bf1ab0fa407125112f6538
“Het nieuwe Bouwmaterialendorp en de Brussels Cruise Terminal zijn de jongste exponenten van het Kanaalplan”, aldus Alfons Moens, directeur-generaal Haven van Brussel
De Haven van Brussel heeft op 23 maart zijn nieuwe Bouwmaterialendorp aan het Vergotedok officieel ingehuldigd. Gelijktijdig komt op de aanpalende en voormalige site van uitbater Mpro ruimte vrij om de opslag van over het water aangevoerde gepallettiseerde goederen te ontwikkelen. Langsheen de Vilvoordelaan in Neder-over-Heembeek ging de nagelnieuwe Brussels Cruise Terminal van start.

Het nieuwe Bouwmaterialendorp langsheen de Brusselse Havenlaan is, dankzij het ontwerp van architectenbureau Tetra, een heuse eyecatcher en resultaat van een achitectenwedstrijd geworden. Op de nieuwe site centraliseerde bouwstoffenhandel Mpro zijn activiteiten van het Becodok en het Vergotedok. De voormalige terreinen aan de linkeroever van het Becodok kunnen zodoende, conform het Kanaalplan, aan de Brusselse bevolking worden teruggegeven, waar een park zal worden aangelegd. Op de rechteroever worden inmiddels twee woontorens opgetrokken.

De Canal Wharf- en Riva-projecten voorzien in de realisatie van standingvolle appartementen in het verlengde van de Upsite-toren. De zone wordt overigens nog met een brug (Picardbrug) verbonden die de verbinding zal leggen tussen het Noordstation en de ontwikkelingen rond Turn & Taxis voor de zachte weggebruikers en het openbaar vervoer.

Aan het Vergotedok beschikt Mpro over 7.200 m² overdekte magazijnen, met een individuele hoogte van 8 à 10 meter. De bestaande gebouwen werden afgebroken en vervangen door drie, nieuwe geherpositioneerde panden die meer ruimte laten voor de op- en overslag van goederen via het water.

“Aan het Vergotedok beschikt Mpro niet alleen over een grotere bedrijfsefficiëntie, de onderneming kan er ook lichters ontvangen van 3.000 tot 4.000 ton. In het Becodok bleef de tonnenmaat tot 1.350 ton beperkt”, verduidelijkt directeur-generaal Alfons Moens.

De Haven van Brussel investeerde 8,4 miljoen euro in het nieuwe Bouwmaterialendok, met zijn typische dakstructuur. Het omvat drie nieuwe gebouwen, waarvan er één casco werd opgeleverd. De bouwstoffenhandel bracht er zijn kantoren en showroom onder. Tussen de twee stapelruimtes werd een luifelstructuur ingericht, zodat goederenoverslag ook tijdens slechte weersomstandigheden kan.

Stedelijk overslagcentrum

De 5.000 m² grote aanpalende oude site van Mpro aan het Vergotedok, met een opslaghal van 3.700 m², krijgt eerstdaags een nieuwe bestemming als stedelijk overslagcentrum voor gepalettisseerde goederen. In eerste instantie gaat de aandacht naar bouwmaterialen, maar op termijn wordt ook aan gepallettiseerde consumptiegoederen worden gedacht. Zo staat vast dat de nieuwe uitbater in eerste instantie de terreinen ook ter beschikking van derden zal stellen voor de opslag van over het water aangevoerde goederen. De aannemer, die door Brussel Mobiliteit werd aangeduid, zal bijvoorbeeld een deel van de site aanwenden in het licht van de renovatie van de tunnel van de Leopold II-laan en de grondstoffen langs de waterweg aanvoeren.

Aan de overzijde van het Bouwmaterialendorp fungeert het TIR-centrum langs de Havenlaan als hub voor logistieke activiteiten. Het door de Brusselse haven uitgebate TIR-centrum kan momenteel op een bezetting van 95% rekenen.

Tussen het TIR-centrum en Turn & Taxis ligt een 8,7 hectaren groot terrein. Aan de voorzijde van het terrein richtte Citroën Brussels inmiddels een nieuw filiaal in. Dit deel van het terrein aan de Havenlaan werd verkocht aan de Maatschappij voor Stedelijke Ontwikkeling voor het Brussels Gewest.

Op de rest van het terrein, dat eigendom is van de Haven van Brussel, werden intussen vier concessies toegekend, met name aan Brasserie de la Senne (reeds in bouwfase), Vision Drink, Van Marcke en Defrancq. Nog twee terreinen zijn niet toegekend. Voor hen loopt een projectoproep. Wellicht zal het laatste beschikbare terrein door de stad worden ingericht als logistiek entrepot om aldus aan het Becodok opnieuw ruimte voor stedelijke functies vrij te maken. Vrachtwagens krijgen aan de achterzijde van de site toegang tot de panden langsheen de Havenlaan.

Nieuwe cruise-terminal

Op 20 april 2018 nam de Haven van Brussel de uitbating van de nagelnieuwe Brussels Cruise Terminal op.

“Het Havenbedrijf investeerde er 6 miljoen euro in een 240 meter lange nieuwe kade,” zo nog Moens. “Met de nieuwe accommodatie zetten we een punt achter een conflictsituatie waarin cruise-schepen in de industriële omgeving van de Heembeekkaai in Neder-over-Heembeek dienden af te meren”, wordt daaraan toegevoegd.

Achter de nieuwe cruise-terminal ligt het vergeten 7,8 hectaren grote voormalige kasteelpark Medon. De nieuwe terminal herwaardeert niet enkel de toegang van Neder-over-Heembeek tot het water, maar zorgde, via de terug in gebruik genomen Marlystraat, voor de creatie van een wandellus rond het Medon-park. Aan de oever, die volledig wordt herontwikkeld, werd een loopbrug aangelegd die een mooi zicht over de haven biedt.

Alfons Moens: “Jaarlijks kon de Haven van Brussel op zowat 10.000 cruise-passagiers rekenen. Eens de nieuwe accommodatie op kruissnelheid, rekenen we op een verdrievoudiging van dat aantal. De belangstelling van de operatoren is alvast heel erg groot”, zo nog de directeur-generaal.

De Brussels Cruise Terminal, die over een walstroominstallatie beschikt, is toegerust met drie niveaus. Naast de river cruise-schepen, kunnen ook de kleinere eenheden van River Tours, Brussels by Water, La Fondersie of de Waterbus er afmeren.

Ro/ro-terminal: wachten op nieuwe start

Minder voorspoedig dan verhoogt loopt het dossier van de aanpalende ro/ro-terminal. Het havenbestuur telde alvast 3 miljoen euro neer voor de aanschaf van een 22.000 m² groot terrein, gelegen langs het water. Bedoeling is de verkoopsactiviteiten van tweedehandseauto’s van de Heyvaertwijk in Molenbeek/Anderlecht uit de stedelijke omgeving weg te halen en naar de havenzone over te hevelen. In dat scenario zouden jaarlijks zowat 120.000 voertuigen vanuit Brussel naar Antwerpen over het water kunnen worden afgevoerd, richting het Midden-Oosten of Afrika.

“De toegangscriteria zoals neergelegd in het Kanaalplan bleken te streng. In samenspraak met het Brussels Gewest werden de eisen afgezwakt. We lanceren nu een tweede ro/ro light-versie, met hopelijk meer kans op succes,” besluit Alfons Moens.

3d5e87cca0bf1ab0fa407125112f6538
“Het nieuwe Bouwmaterialendorp en de Brussels Cruise Terminal zijn de jongste exponenten van het Kanaalplan”, aldus Alfons Moens, directeur-generaal Haven van Brussel
6734907343744273c2ab6886f046bd12
De Brussels Cruise Terminal haalt het cruise-verkeer uit het industriële weefsel weg
214f8f691e610dcd11ba83e5e222d91b
De specifieke dakstructuur van het Bouwmaterialendorp aan de Havenlaan zorgt voor een nieuwe Brusselse eyecatcher

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.