Vandecruys Online van start met thuisleveringen

24/04/2018 OM 08:23 - Luc Willemijns
491e9510fdbe04de0966ce22fe1f4072
Slagerij Vandecruys Online noteert een sterke stijging van zijn on-line verkoopsvolumes
Drie jaar terug ging Slagerij Vandecruys Online B.V.B.A. (Geel) als afzonderlijke rechtsentiteit van start met de levering van on-line bestellingen via een netwerk van regionale afhaalpunten. De bestaande samenwerking met food retailers vertaalde zich evenwel in een nieuwe vraag: de markt vroeg expliciet naar thuislevering van producten van Vleeswaren Vandecruys. Met PostNL zet de KMO thans een structureel partnership op. De logistieke dienstverlener ging in mei 2017 van start met de uitbouw van een Food Network in België. Dat kende eerder in eigen land een steile opgang.

Patrick Haesendonckx en Liesbeth Mertens staan aan het hoofd van Vleeswaren Vandecruys, met hoofdzetel in Geel. Onder impuls van Haesendonckx werkte de slagerij zich in de kijker met de doorontwikkeling van specialiteiten zoals witte en zwarte pensen, later ook Kempens gezouten spek. De VLAM erkende die producten intussen als streekproduct voor de Kempen of de provincie Antwerpen. Het zijn met name die producten die Vleeswaren Vandecruys ook binnen het vizier van food retailers als Carrefour en Delhaize en bepaalde voedingsgroothandels brengen. Aan die partijen levert de familiale KMO zijn producten onder eigen label toe.

Inmddels telt Vleeswaren Vandecruys vier vestigingen in de Antwerpse Kempen. Naast de hoofdzetel in Ten Aard (Geel), waar alle productie is gecentraliseerd, heeft de slager-traiteur ook vestigingen in Kasterlee, Larum (Geel) en Achterbos (Mol).

Intrede op on-line markt

Onder impuls van Johan Mertens, broer van, richt Vleeswaren Vandecruys drie jaar terug Slagerij Vandecruys Online op. “In België waren toen nog maar weinig spelers op de on-line vlees- en charcuteriemarkt actief. Vernieuwend was dat we voor de uitlevering van de on-line bestellingen gingen samen werken met andere lokale ondernemingen die, op commissiebasis, als afhaalpunt gingen fungeren. Enige voorwaarde was dat ze koelcel hadden”, aldus Johan Mertens.

“Voor Vandecruys, de afhaalpunten en de klant ging het om een echte win/win/win. Als slagerij boorden we extra inkomsten aan, de klant hoefde zich slechts één keer te verplaatsen en de uitbater van het afhaalpunt kreeg uitzicht op bijkomende verkoopsmogelijkheden. Gelijktijdig versterkten we met het initiatief het lokale ondernemingsweefsel in de Antwerpse Kempen”, schetst zaakvoerder Patrick Haesendonckx.

Momenteel telt Slagerij Vandecruys Online een 35-tal regionale leverpunten in een straal van zowat 25 kilometer rond Geel. Die worden in eigen beheer beleverd. “Bestellingen geplaatst voor 13.00 u op dag A, liggen de volgende dag vanaf openingstijd ter beschikking van de klant in het afhaalpunt van haar of zijn keuze. Klanten krijgen niet enkel een orderbevestiging per e-mail, maar worden ook per SMS een uur op voorhand verwittigd dat hun bestelling in het afhaalpunt beschikbaar is. Sommige bestellingen worden immers soms een week op voorhand geplaatst,” verduidelijkt mede-zaakvoerster Liesbeth Mertens.

Vleeswaren Vandecruys puurt inmiddels 10% van zijn omzet uit zijn on-line activiteiten. De B2C- (lees: de winkelactiviteiten, nvdr.)- en B2B-segmenten tekenen respectievelijk voor 65% en 25% van de omzet. Aan Delhaize, Carrefour en bepaalde voedingsgroothandels levert Vleeswaren Vandecruys voornamelijk streekproducten, BBQ-gerechten, maar ook charcuterie en salades.

Inspelen op de vraag naar thuislevering

Sinds Slagerij Vandecruys Online zijn activiteiten opstartte werden de leveringsvolumes ruim verdrievoudigd. Het concept van de afhaalpunten zal in de toekomst dus verder worden uitgebouwd. Maar de KMO ziet zich inmiddels steeds vaker geconfronteerd met de vraag naar thuislevering. Initiatieven als HelloFresh zijn hieraan uiteraard niet vreemd. Ook steeds meer voedings-retailers broeden op plannen om met thuislevering van start te gaan. Het ziet er naar uit dat de Belgische on-line voedingsmarkt nu versneld tot ontbolstering komt.

Om zijn nieuwe dienst te ontwikkelen gaat Slagerij Vandecruys Online in zee met PostNL als logistieke dienstverlener. Dat liet zich niet afschrikken door de koelproblematiek en ging vorig jaar in België van start met de uitbouw van een PostNL Food Network. Vooralsnog heeft het nieuwe netwerk zijn distributiecentrum in Wommelgem, maar het laat zich raden dat het netwerk snel met bijkomende depots zal worden uitgebreid. Carrefour, Marley Spoon en Ekoplaza stapten alvast in het Food Network van PostNL in. Thans zet ook Slagerij Vandecruys Online een pilootproject op.

Johan Mertens: “PostNL ontwikkelde met de Universiteit van Wageningen een speciale food box die tot 20 uur de temperatuur onder de 4°C kan vasthouden, met behulp van koelelementen. De koelboxen worden zowel voor het transport van gekoelde etenswaren als diepgevroren voeding ingezet”.

Zelf kan Slagerij Vandecruys Online de zendingen in real-time met behulp van temperatuur-loggers monitoren. PostNL verwittigt de klant een dag van tevoren van zijn nakende levering. Op de dag van uitlevering heeft deze de mogelijkheid om zijn zending in real-time te tracken & tracen binnen een tijdsvenster van 30 minuten. Eventuele vertragingen worden aan de klant per e-mail en SMS gemeld. Tot een uur vóór de levering kan de klant het leveringsadres laten wijzigen.

Dankzij de samenwerking met PostNL Food Network doorbreekt Vleeswaren Vandecruys zijn regionale actieradius. Bedoeling is immers niet enkel de regionale streekproducten en specialiteiten on-line te vermarkten maar quasi het hele assortiment. Ook zet de KMO zwaar in op de on-line verkoop van BBQ-pakketten.

“Doorgaans gaat het om grotere bestellingen en kunnen we klanten, die meestal over een te kleine koelkast beschikken, extra flexibiliteit op leveringsvlak bieden”, benadrukt Liesbeth Mertens.

Slagerij Vandecruys Online is alvast van plan de nieuwe dienstverlening officieel op te starten tijdens de “7 Sleepless Shopping Nights” van SafeShops.be die van 21 tot 28 april aanstaande worden georganiseerd.

Food Network wordt fijnmaziger

In Nederland heeft het PostNL Food Network al diverse depots in operatie. Het ziet er naar uit dat het netwerk ook in België snel zal worden uitgebreid. Naast zijn reguliere pakjesdepots in Vilvoorde, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Roeselare, Namen en Wommelgem, baat PostNL dedicated vestigingen uit in Turnhout (Pharma & Care, gesloten en gemonitored geconditioneerd transportnetwerk voor geneesmiddelen), Sint-Niklaas (PostNL Extra@Home, aflevering van grote pakketten, zoals wit- en bruingoed, (tuin)meubelen, … met inbegrip van de installatie), Vilvoorde (Micropakket, beveiligd netwerk voor high-value goederen voor B2B-omgevingen), Mechelen (PostNL International: cross-border zendingen en mail, al dan niet met inbegrip en fulfilment) en Wommelgem (uitvalsbasis van PostNL Food Network).

In de komende twee tot drie jaar mikt PostNL in België alvast op een aantal bijkomende depots. In Sint-Niklaas opent per 1 mei een grotere pakjesvestiging de deuren. Bedoeling is evenwel het PostNL Food Network uit te breiden naar de sites van de pakjeszendingen. Daar zouden ’s ochtends de reguliere pakjes kunnen worden uitgeleverd terwijl ’s namiddags ruimte voor de logistieke afwikkeling van de food-pakketten zou worden gecreëerd.

491e9510fdbe04de0966ce22fe1f4072
Slagerij Vandecruys Online noteert een sterke stijging van zijn on-line verkoopsvolumes
8ea337fa3fd068369c5f09b44961c514
Johan Mertens, Liesbeth Mertens en Patrick Haesendonckx begeven zich met Vleeswaren Vandecruys op de markt van de on-line thuisleveringen in partnership met PostNL

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.