Vlaanderen trapt fase 2 e-commerce campagne “Het Internet. Ook uw zaak” op gang

Vlaanderen heeft fase 2 van de e-commerce campagne “Het Internet. Ook uw zaak” afgetrapt. In deze fase ligt de focus op het aanzetten tot actie. De campagne moet lokale handelaars de nodige praktische kennis en ervaring geven om ook gebruik te maken van het potentieel van e-commerce.

Volgens marktonderzoeksbureau GfK groeiden de bestedingen in e-commerce in België in 2017 van 9 naar 10 miljard euro. 9% van alle aankopen lopen over het Internet. De Vlaamse consument heeft een aantal jaar de kat uit de boom gekeken, maar heeft nu e-commerce volledig omarmd. De komende jaren zal dat aandeel nog stijgen, al blijft voor de Vlaamse consument die fysieke poot nog altijd erg van belang. E-commerce heeft een enorm potentieel voor onze lokale handelaars.

Vlaanderen zette vorig jaar in een eerste fase van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” in op sensibilisering: wees je bewust van het on-line potentieel en ga een kijken hoe het jou kan helpen. De campagne was een succes: het aantal handelaars dat na de campagne aan web-verkoop doet, steeg van 18 naar 32%. De tweede fase zet thans meer in op competentieversterking via praktische tools, cursussen en sessies, zodat nóg meer handelaars aan de slag gaan.

De campagne, getrokken door het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen en in samenwerking met UNIZO, NSZ en VDAB, zal kennis en ervaring bundelen en op maat van de behoeften van de handelaars aanbieden, op hun eigen gewenste tijdstip en tempo.

De verschillende instrumenten worden verzameld op de site: www.hetinternetookuwzaak.be. Men vindt er een e-scan (die een beeld van de on-line mogelijkheden biedt), e-learning video’s met praktische tips en voorbeelden, een financieel rekenblad, tips & inspiratie (in de vorm van een dertigtal praktische tools), een kalender van opleidingen rond on-line marketing en e-commerce en de e-learning module e-commerce van VDAB.

Daarnaast worden er verspreid over Vlaanderen infosessies georganiseerd door UNIZO, NSZ alsook door verschillende steden en gemeenten. De infosessies focussen op de praktijk en richten zich ook volledig op het aanzetten tot actie.