Slimme betaaltechnologie brengt fabrikant en consument dichter bij elkaar

06/06/2018 OM 08:05 - Luc Willemijns
Bc2c18f8a7128623ff2d96618284097e
On-line bestellen en betalen is vandaag de norm geworden. Maar e-commerce blijft niet langer beperkt tot kleine aankopen zoals elektronica of kleding. Dankzij slimme betaaltechnologie kunnen we binnenkort ook grote aankopen on-line doen. Op een veilige manier, zonder tussenschakel. Audi Frankrijk lanceerde onlangs een nieuw on-line betalingskanaal dat klanten toelaat om een elektrische SUV te pre-reserveren.

Voor kleine aankopen was on-line bestellen en betalen al een piece of cake, maar voor de auto-industrie is e-commerce nog grotendeels onontgonnen terrein. Een auto kopen is niet mogelijk zonder tussenkomst van een concessiehouder. De bestaande websites hebben daarbij vooral een informatieve en imagoversterkende functie: in de eerste plaats zijn ze erop gericht om mensen warm te maken voor de opties en specificaties van de nieuwste modellen. Toekomstige kopers kunnen er hoogstens een testrit reserveren of een offerte aanvragen bij de dichtstbijzijnde concessiehouder. Tot nog toe had een groothandelaar of autofabrikant nauwelijks rechtstreeks contact met de eindklant.

Daar brengt Audi nu verandering in met de introductie van een nieuw betalingskanaal op het digitale platform myAudi. In een eerste fase wordt de technologie gebruikt voor pre-reservaties van de volledig elektrische wagens uit het “e-tron”-gamma. Hoe het werkt: geïnteresseerden betalen on-line een reservatiekost van 2.000 euro, die in mindering wordt gebracht wanneer de wagen effectief wordt besteld.

Termijnbetalingen

Bij de transactie van dergelijke grote bedragen is absolute veiligheid uiterst belangrijk. Door de transactie, de bancaire verwerking en de authenticatie te bundelen, is een bredere functionaliteit mogelijk en kan je de veiligheid nog beter vrijwaren. Andere, even veilige technologie laat dan weer toe dat de verkoper betalingen kan opsplitsen in twee, drie of vier termijnen. Zeker bij grote aankopen is dit een belangrijke functionaliteit.

Consumenten staan alvast te springen om op eigen houtje opties te ontdekken en meteen te kunnen beslissen. Uit een grootschalig onderzoek van organisatie-adviesbureau Accenture blijkt dat 75 procent van de autokopers de aankoop van hun nieuwe wagen liefst volledig on-line zouden afronden, inclusief prijsonderhandeling, backoffice, levering én betaling.

Uitbreiding naar andere sectoren

Met een digitaal initiatief beantwoorden constructeurs dus aan de behoeften van de consument. Toch is er voor de meeste autofabrikanten nog een lange weg te gaan. Ook andere sectoren en industrieën hebben nog veel onontgonnen mogelijkheden. De vastgoedsector, bijvoorbeeld, kan eveneens de vruchten plukken van dezelfde on-line betaaltechnologie. In principe is het immers perfect mogelijk dat een notaris een digitaal platform aanbiedt in een sterk beveiligde omgeving, waarop kandidaat-kopers virtuele rondleidingen kunnen krijgen in 3D, biedingen kunnen plaatsen en betalingen kunnen doen.

E-commerce zal niet langer enkel een rol spelen bij de kleine beslissingen in ons leven. Binnenkort worden ook onze grootste aankopen afgehandeld in een virtuele wereld. Dankzij slimme en 100 procent waterdichte bestel- en betaaltechnologie krijgen we steeds vaker zelf de touwtjes in handen, zonder invloed van een concessiehouder of andere tussenschakel. En dat betekent niet alleen méér vrijheid, maar ook een grotere tijdsbesparing.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Keyware Technologies N.V. (Zaventem))

Meer info: 02/346.25.23 of www.keyware.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.