Retailers lopen meer dan derde geplande klantenuitgaven mis tijdens piekperiodes

21/06/2018 OM 08:35 - Luc Willemijns
C10404668cbd0614ec192cbb64afaacd
Piekperiodes bieden retailers specifieke tijdelijke kansen om hun omzet via slimme aanbiedingen te verhogen. Recent onderzoek door Sapio Research namens supply chain-specialist Zetes geeft echter aan dat maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven tijdens piekperiodes misgelopen wordt.

Dat heeft uiteraard ernstige gevolgen voor de resultaten van retailers terwijl voor deze periode juist veel moeite gedaan is qua planning en uitvoering om een zo hoog mogelijke omzet te halen. Maar waarom en hoe worden deze goede verkoopkansen misgelopen?

Efficiënt beheer van aanbiedingen is cruciaal voor een succesvolle piekperiode voor retailers. Uit het onderzoek blijkt echter dat maar liefst 40% van de klanten problemen heeft gehad met een aanbieding en dat daarvan 45% daarom besloot het product niet te kopen. Daar komt nog bij dat een derde van de ondervraagde klanten ertegenaan liep dat de aanbieding die ze wilden aanschaffen niet meer op voorraad was. De kosten voor een retailer zijn hoog als een artikel niet op voorraad is tijdens piekperiodes. Een klant die weinig tijd heeft, is namelijk al gauw geneigd het daarbij te laten en niets te kopen.

Gebrek aan real-time informatie

62% van de retailers geeft toe dat ze niet beschikken over real-time informatie over de productbeschikbaarheid, 72% is niet in staat om klanten te waarschuwen bij problemen met een bestelling of levering tijdens de piekperiode. Het zal dan ook niet als een verrassing komen dat klanten meer en meer gefrustreerd raken en ook al hun andere aankopen achterwege laten, ongeacht of ze in een fysieke winkel of on-line aan het shoppen zijn.

Andere belangrijke bevindingen

  • Klanten zijn 22% meer geneigd om over te gaan tot een aankoop als het mogelijk is items te retourneren. Meer dan een kwart van de ondervraagde retailers gaf echter aan dat ze minder goed in staat zijn om geretourneerde items in piekperiodes te verwerken.
  • 92% van de klanten vindt het belangrijk om op de hoogte te worden gehouden van de leveringsstatus, maar slechts een derde van de retailers geeft gedetailleerde leveringsinformatie tijdens piekperiodes.
  • Shoppers met weinig tijd die een fysieke winkel bezoeken in een piekperiode vinden bovendien dat de processen en systemen ogenschijnlijk niet op elkaar zijn afgestemd en tekort schieten. 47% van de winkelmedewerkers moet namelijk de klant alleen achter laten als ze in het winkelmagazijn de voorraad moeten controleren.

Retailers meer onder druk

Retailers staan steeds meer onder druk om tijdens piekperiodes te presteren. Opruimingsacties en aanbiedingen zijn erg belangrijk om klanten tijdens piekperiodes te lokken. Voor retailers die niet kunnen waarborgen dat hun prijzen en aanbiedingen up-to-date zijn en dat de voorraadinformatie consistent is in alle kanalen heeft dit twee gevolgen. Ze lopen niet alleen omzet mis, maar het kan ook hun retailer- en merkreputatie ernstig schaden. Retailers moeten ervoor zorgen dat hun prijs- en etikettensysteem zowel in de winkel als on-line op elkaar afgestemd zijn en dat de gegevens beschikbaar en juist zijn.

Retailers moeten dus het juiste product voor de juiste prijs aan de klanten aanbieden en er bovendien voor zorgen dat het op het juiste moment en op de juiste plek beschikbaar is. Zoals uit het onderzoek blijkt, zijn een consequent aanbod en een consistente ervaring in alle kanalen cruciaal om maximale omzetten te behalen tijdens toekomstige piekperiodes.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.