“KMO’s schakelen sneller over naar milieuvriendelijke bedrijfsvloot”

27/06/2018 OM 08:30 - Luc Willemijns
C4dd58bc63d3686de34a9e46fe6b6e12
Slechts een beperkt deel van de totale vloot van LeasePlan Belgium is in het KMO-segment actief. Nochtans vertegenwoordigen kleine en middelgrote ondernemingen meer dan de helft van het klantenbestand. De lange termijnverhuurder mikt op een sterke groei in de KMO-markt, inzonderheid door de geviseerde bedrijven aan te zetten tot operationele leasing. Opmerkelijk is dat LeasePlan Belgium daarbij ten volle de kaart trekt van de elektrificatie van de bedrijfsvloot. KMO’s schakelen veel sneller over naar een milieuvriendelijke bedrijfsvloot dan de corporate markt, zo luidt het.

Het aandeel van operationele leasing-wagens in het KMO-segment is relatief klein. “Toch merken we dat de omschakeling van kleine en middelgrote ondernemingen naar een milieuvriendelijkere vloot zich sneller voltrekt dan bij de grote bedrijven die vaak met een moeizaam intern beslissingsproces worstelen,” stelt Bart Claes, SME-director bij LeasePlan Belgium vast.

KMO’s bedrijfsleiders geven blijk van slim rekenen en wachten op het stuk van de elektromobiliteit de impact op de aftrekbaarheid van bedrijfswagens, aangekocht na 1 januari 2018, niet af.

Met goed 2.400 verkochte elektrische wagens in 2017, niet eens 1% van de totale bedrijfsvloot, lijkt de verkoop van dergelijke modellen te stagneren. Tesla neemt van dat volume één derde tot de helft voor zijn rekening.

“Bij corporate bedrijven is Tesla vooralsnog geen vaste waarde bij de fleet-keuze. Het zijn vooral KMO-bedrijfsleiders die voor de aanschaf van een dergelijk model gaan”, weet Bart Massin, EV program manager bij LeasePlan Belgium. “Een Tesla in operationele leasing bevordert hun bedrijfsimago en biedt hen gelijktijdig de keuze om hun kosten onder controle te houden. Als lange termijnverhuurder stellen we binnen het KMO-weefsel een duidelijk verhoogde interesse vast voor operationele leasing, ten nadele van aankoop en renting,” zo luidt het.

“Cost per use wordt belangrijker dan het bezit van een voertuig”, vult Claes aan.

Net zoals een smartphone wegens de nieuwste technologie als innovatief wordt ervaren, overheerst hetzelfde gevoel in de markt rond elektrische auto’s. Voor LeasePlan Belgium gaan digitalisering en electric vehicle (EV)-strategie hand in hand. Binnen zijn Click & Drive-shop zet de lange termijnverhuurder de voordelen van elektrisch aangedreven wagens af tegenover de wagens met conventionele verbrandingstechnologie.

“We bieden KMO’s de mogelijkheid tot leasing tegen dezelfde voorwaarden als de corporate markt,” zo nog de SME-director.

Voluit inzetten op elektrische auto’s

Zonder in extremisme te vervallen - “de diesel- en benzine-uitvoeringen zullen voor bepaalde toepassingen blijven bestaan” - zet LeasePlan Belgium voor de toekomst volop in op elektromobiliteit. “Elektromobiliteit staat voor de duurzame mobiliteit van de toekomst. Misschien zal op termijn ook waterstoftechnologie doorbreken. Hoedanook zero-emissie is de toekomst,” beklemtoont Bart Claes, die daarmee de maat neemt van de (plug-in) hybrides.

LeasePlan Belgium geeft alvast het voorbeeld. Tegen eind 2021 wil LeasePlan Belgium zijn bedrijfsvloot, 220 voertuigen in het totaal, volledig emissieloos hebben. “Elke LeasePlan-medewerker zal zodoende doordrongen raken van de voordelen van het elektrisch rijden. In tegenstelling tot de concurrentie zullen we uit eigen ervaring kunnen putten om onze klanten terzake afdoend en met de nodige deskundigheid te informeren,” besluit Bart Massin.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.