Inspirerende jobtraining: 4 handige tips

17/09/2018 OM 08:32 - Luc Willemijns
8b4fbc5a34be1a12b7ce179e35ac7c2e
Bedrijven met knelpuntvacatures kiezen er steeds meer voor om die in te vullen via het systeem van werkplekleren. Je organiseert als bedrijf een training-on-the-job om zo snel mogelijk een rendabele werknemer te vormen. 4 tips om de opleiding zo goed mogelijk te laten verlopen.

1. Lever maatwerk

Iedereen die als werknemer in je bedrijf aan de slag gaat, heeft een ander instapniveau. Een ander scholingsniveau, meer of minder ervaring maar ook de zelfdiscipline om zaken aan te leren, verschilt bij mensen. Om mensen maximaal aan te spreken op hun motivatie om het beroep in je bedrijf te leren, hou je er best rekening mee dat zaken die voor de ene persoon wel werken, dat heel dikwijls niet doen voor anderen. Z

oek samen met je nieuwe werknemer uit welke manier van opleiden het meeste effect zal hebben om de nieuweling zo snel als mogelijk in je bedrijf te integreren. Het is de kunst om daarbij je eigen bedrijfsdoelstellingen te verzoenen met de mogelijkheden en de interesses van de nieuwkomer. Opleiding die op maat wordt gegeven en zoekt naar de persoonlijke interesses van de medewerker in opleiding, worden hoog gewaardeerd.

2. Zorg voor een ervaren coach

Coaching van nieuwelingen is een kunst. De ervaren medewerker die de nieuweling onder zijn hoede neemt, moet binnen de mogelijkheden die er zijn en het liefst in zo’n kort mogelijke tijd, zorgen dat je nieuwe medewerkers mee kunnen draaien in de productie van het bedrijf. Een goede coach die zich volledig focust op de capaciteiten en vaardigheden van de nieuweling en daarbij zijn of haar ervaring op een aangepaste manier kan overbrengen, biedt de meeste kansen op succes voor een geslaagde opleiding.

Als je een coach hebt die de opleiding kan aanbieden vanuit de mogelijkheden en interesses van de nieuwe medewerker en zelfs zo ver kan gaan om niet te oordelen, dan heb je ongetwijfeld de juiste begeleider onder je ervaren medewerkers gevonden.

3. Blijf bereikbaar voor je werknemers in opleiding

Je kunt de zaken nog zo goed geregeld hebben voor de nieuwe medewerkers in je bedrijf, een mooi opleidingsplan uitwerken en aandacht geven aan de voorkennis en de vaardigheden van je nieuweling. Ongetwijfeld ontstaan er in de loop van de opleiding momenten waarop de nieuweling met de handen in het haar zit of het zelfs even helemaal niet meer ziet zitten. Op zo’n moment is het belangrijk dat je nieuwe medewerker even kan aankloppen om stoom af te blazen.

Als je bereikbaar bent op het moment dat je nieuweling vragen of twijfels heeft, of het even helemaal niet meer ziet zitten, geeft dat de nieuweling, ondanks de mogelijke problemen, toch een beter gevoel. Je hoeft daarvoor niet elke dag aan te lopen bij je nieuwe medewerker. Als die weet dat hij even kan bellen of mailen en daar ook binnen een korte tijd een antwoord krijgt, dan krijg je daar ongetwijfeld positieve reacties op en een mooie waardering voor je opleidingsinspanningen.

4. Inspireer en empower je medewerker

Medewerkers die via een training-on-the-job een beroep leren in je bedrijf, verwerken op korte tijd heel wat informatie. Ze krijgen een uitgebreid aanbod aan nieuwe vaardigheden te leren, die ze nodig hebben om hun job goed te doen. Daarnaast leren ze ook allerhande zaken over de structuur en de cultuur in je bedrijf. Soms kan dat allemaal wat veel bij elkaar zijn en zul je merken dat de nieuweling in een dipje terecht komt of het gevoel heeft dat het hem allemaal wat boven het hoofd groeit.

Door even aan tafel te gaan zitten en de juiste vragen te stellen, een motiverend verhaal te vertellen of een compliment te geven over de dingen die wel goed gaan, kun je de vlam aanwakkeren en je medewerker in opleiding een nieuwe boost geven om zijn opleiding verder te zetten en met succes af te ronden. Door op het succes van de opleiding en de inspanningen te focussen, krijgt je medewerker in opleiding ongetwijfeld meer zelfvertrouwen en zin om de opleiding tot een goed einde te brengen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.