Wie wordt Leeuw van de Export 2018?(2)

Genomineerden bij de bedrijven met maximaal 49 medewerkers

"Boplan" - Een solide exportmodel voor innovatieve designs

Boplan staat wereldwijd voor structurele veiligheid. Het West-Vlaamse bedrijf zorgt sinds 1999 voor de bescherming van medewerkers en infrastructuur in luchthavens, magazijnen, productiehallen, … Met innovatie en design als drijvende krachten kreeg Boplan voet aan de grond in 48 landen, verspreid over vijf continenten.

“Onze nominatie voor de “Leeuw van de Export” motiveert ons om de ingeslagen weg verder te gaan”, zegt ceo Xavier Ramon.

Het bedrijf is gespecialiseerd in val- en stootbeveiligingen, industriële veiligheidspoorten en antislipsystemen. Met een innovatief concept vermindert Boplan het aantal werkongevallen in steeds meer landen.

“Onze veiligheidssystemen hebben twee grote troeven”, legt Xavier Ramon uit. “Enerzijds zijn ze door hun modulaire opbouw gebruiksvriendelijk, anderzijds worden ze gemaakt uit hoogwaardig duurzaam materiaal. De concurrenten gaan vaak nog uit van stalen constructies, terwijl kunststof tal van voordelen heeft zoals schokdemping, kleurvastheid en schadebeperking”.

Focus op R&D

Boplan koppelt design aan functionaliteit. Xavier Ramon: “R&D is de motor van ons bedrijf en zal onze toekomst bepalen. We besteden veel aandacht aan de technische aspecten van de kunststof die we gebruiken. Al onze veiligheidssystemen worden trouwens in België vervaardigd volgens strenge normen. Dat ze er ook goed uitzien, bewijst de internationale iF Design Award die we vorig jaar in ontvangst namen voor een nieuwe reeks kolombeschermers”.

Nominatie als bevestiging

Het solide exportmodel staat garant voor efficiënte distributie bij Boplan. “We hebben, naast onze hoofdzetel in Moorsele, nog zes Europese vestigingen en een Amerikaanse dochteronderneming in eigen beheer”, geeft de ceo aan. “Bij Boplan staat export al van bij het prille begin op de agenda. Een logische keuze als Belgisch nichebedrijf. Om te kunnen groeien moet je nieuwe afzetmarkten verkennen. Eerst kijk je naar de buurlanden, daarna breid je geleidelijk uit. We bestaan nu 18 jaar en export bedraagt vandaag 85% van onze totale jaaromzet, met internationale klanten zoals IKEA, Toyota, Siemens en Coca-Cola. We zijn trotse ambassadeurs van Vlaanderen en willen aantonen dat onze regio een gunstig ondernemingsklimaat heeft. Als nichebedrijf krijgen we op die manier ook meer naambekendheid bij het grote publiek”.

Boplan in cijfers (2017)

Sector: industriële beveiliging

Opgericht: in 1999

Hoofdkantoor: Moorsele

Aantal medewerkers: 33 voltijdsequivalenten

Omzet: 14.225.000 euro

Exportaandeel in omzet: 85%

Aanwezig in: 48 landen

"SCE" - Innovatieve silo’s zorgen voor exportaandeel van meer dan 90%

Het West-Vlaamse Silo Construction &  Engineering (SCE) ontwikkelt al dertig jaar silo’s voor de opslag van bulkgoederen zoals veevoeding, petfood, cacao, koffie, rijst en kunststofgranulaat. Met zijn modulaire systemen uit hoogwaardig materiaal speelt SCE perfect in op de stijgende vraag. De typisch rechthoekige silo’s zijn intussen te bewonderen in zestig landen.

Meer produceren met minder. Dat moet zowat het motto zijn van alle ondernemers die in de voedings- of voederindustrie actief zijn. Het mondiale voedingsevenwicht staat onder druk en vraagt om plaatsbesparende en efficiëntere ingrepen. En laat dat nu net de specialiteit van SCE uit Lichtervelde zijn. Door hun rechthoekige vorm hebben de silo’s tot 40% meer capaciteit dan de klassieke ronde exemplaren. Bovendien zorgt de modulaire opbouw voor een snelle montage. “Met onze typische constructies zijn we uitgegroeid tot wereldmarktleider in onze sector”, zegt ceo Francky Vanparys, die samen met broer Andy het bedrijf leidt.

Een sprong in het diepe

Toch moest het familiebedrijf uit Lichtervelde in de nasleep van de economische crisis enkele belangrijke knopen doorhakken. Francky: “Andy en ik namen de dagelijkse leiding bij SCE over van onze ouders in 2007, maar kort daarna kreeg de economie zware klappen. We gingen vrijwel meteen op zoek naar nieuwe afzetgebieden, want op dat moment beperkte onze export zich voornamelijk tot de Europese landen. De keuze viel op Azië en in 2010 trokken we naar een beurs in Bangkok met ondersteuning van FIT. Dat was een sprong in het diepe, maar we kwamen naar huis met enkele interessante projecten. Ondertussen is Azië, naast Afrika, één van onze belangrijkste markten en hebben we een kantoor in Singapore”.

Innovatie als speerpunt

Naast klanten uit de voeder- en veevoedingsindustrie levert SCE ook silo’s voor de opslag van granulaten, pellets, kunststofkorrels enzovoort. Met verschillende onderzoekspartners proberen de West-Vlamingen hun systemen continu te verbeteren. Een gepatenteerd vlindersysteem voor de gelijkmatige uitstroom van bulkgoederen bewijst dat die samenwerking vruchten afwerpt. “Met die technische ontwikkelingen willen we verder de markt bepalen”, aldus de ceo. “We zijn dan ook bijzonder tevreden dat onze tweede deelname aan de “Leeuw van de Export” een nominatie opleverde”.

SCE in cijfers (2017)

Sector: silobouw

Opgericht: in 1988

Hoofdkantoor: Lichtervelde

Aantal medewerkers: 32 voltijdsequivalenten

Omzet: 25.000.000 euro

Exportaandeel in omzet: > 90%

Aanwezig in: 60 landen

"Tribù" - Topdesigners stuwen internationale groei

Met ronkende namen als Bulgari, Apple, Four Seasons en Nespresso zit het Limburgse Tribù niet om referenties verlegen. Het familiebedrijf ontwerpt en produceert exclusieve tuin- en terrasmeubelen voor tophotels en -bedrijven, luxejachten en “the rich and famous”. Een nichemarkt die de laatste vijf jaar voor een verdubbeling van de omzet zorgde.

“Onze focus op het luxesegment van de markt is geleidelijk tot stand gekomen”, zegt Tom De Cock, die samen met broer Koen het bedrijf leidt. “Toen mijn grootvader 51 jaar geleden begon, ging het om doodgewone tuinmeubelen. Het was mijn vader, Lode De Cock, die in de jaren ’90 het roer omgooide. Hij begon zich af te vragen waarom alleen functionaliteit centraal stond bij onze producten. De tuin en het terras zijn verlengstukken van de woning, dus mogen ze ook mooi zijn, toch? Een revolutionaire gedachte in die tijd. Tribù ging vervolgens een samenwerking aan met ontwerper Wim Segers, en de rest is geschiedenis”.

Trendsetter

“Vandaag zijn we actief in 65 landen”, gaat Tom De Cock verder. “We werken ondertussen met internationale topdesigners zoals Monica Armani en Vincent Van Duysen, maar ook Wim Segers is nog aan boord. De laatste jaren mikken we steeds meer op prestigieuze hotelketens, topbedrijven en luxejachten. Als trendsetter bepalen we mee de markt. Iedereen in die wereld wil graag de beste en mooiste tuin- en terrasmeubelen. Dat leidde de laatste jaren tot enorme groeicijfers. Sinds 2013 is onze omzet meer dan verdubbeld”.

Hands-on

Bij Tribù is export goed voor meer dan 90% van de totale jaaromzet. “Het resultaat van een intensief uitvoerbeleid”, weet De Cock. “We zijn een nichespeler, dus internationalisering ligt meer voor de hand. Maar export komt niet naar jou. Je moet zelf de eerste stap zetten. Het heeft met inzet en durf te maken. Beurzen, missies of andere netwerkevenementen zijn een goed begin, maar niemand krijgt punten voor aanwezigheid. Je moet na afloop van een beursdeelname alle contacten actief en effectief opvolgen. Ga persoonlijk langs bij prospects en zet je internationale bril op. Alleen zo krijg een voet tussen de deur”.

De eerste deelname aan de “Leeuw van de Export” leverde Tribù meteen een nominatie op. Het bedrijf won vorig jaar nog de Ambiorixprijs, uitgereikt door VKW Limburg, en de Limburgse Voka Exportprijs.

Tribù in cijfers (2017)

Sector: buitenmeubilair

Opgericht in: 1966

Hoofdkantoor: Bilzen

Aantal medewerkers: 31,7 voltijdsequivalenten

Omzet: 31.000.000 euro

Exportaandeel in omzet: 91%

Aanwezig in: 65 landen 

Meer sectornieuws

Agenda