Wie wordt Leeuw van de Export 2018?(3)

Genomineerden bij de bedrijven met meer dan 50 medewerkers

"beMatrix" - Decentralisatie als strategische keuze

Het West-Vlaamse beMatrix bouwde op minder dan 15 jaar tijd een uitgebreid internationaal netwerk uit onder impuls van ceo’s Stefaan Decroos en Edwin Van der Vennet. Vandaag is het bedrijf aanwezig in maar liefst 63 landen. “Wij zijn een goed geolied team”, verklaart Decroos. “Edwin is de drijvende kracht achter innovatie en R&D, terwijl ik me meer richt op sales en export”.

Ecologisch verantwoorde, herbruikbare modulaire kits voor beursstanden met oog voor design en innovatie. Dat is beMatrix in een notendop. Het bedrijf uit Roeselare ontstond in 2004 en is ondertussen wereldmarktleider in modulaire standenbouwsystemen. Van bij het begin trok beMatrix de exportkaart. Decroos ziet twee hoofdredenen: “Standenbouw is bij uitstek een internationaal gegeven omdat klanten meer en meer vrijheid exposeren. Bovendien is ons eigen land te klein voor een nichespeler als beMatrix. We zijn daarom stap voor stap de wereld in getrokken, vaak met ondersteuning van FIT”.

Uitgekiende exportstrategie

Die internationale profilering was voor Decroos business as usual. “Ik heb altijd aan export gedaan, maar er zijn verschillende exportstrategieën. Wat bij bedrijf X werkt, is niet noodzakelijk goed voor bedrijf Y. Zo merkten we bij beMatrix dat de transittijd voor sommige landen te lang was. Al snel beslisten we om te decentraliseren en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Nu hebben we productie-units in België, China en de VS. Daarnaast richtten we op strategische plaatsen dochterondernemingen op. Zo staan we letterlijk dicht bij onze klanten en spelen we kort op de bal. Een bijkomende troef: onze lokale teams kennen de zakencultuur en de markt beter dan wij”.

Eigen toekomst bepalen

Het succesverhaal van beMatrix bleef niet onopgemerkt. Eind 2016 werden de West-Vlaamse ondernemers benaderd voor een overname door de grootste standenbouwgroep ter wereld. “Van meetaf wilden we de controle over het bedrijf hier houden”, vertelt Decroos. “We sloegen het bod af en zorgden zo voor een stevige lokale verankering van beMatrix. We slaagden er dus in om van een potentieel risicovolle situatie een opportuniteit te maken. Bovendien is ons verhaal nog niet af. We gaan met innovatief en exportgericht denken ambitieus de toekomst tegemoet”.

De erkenning liet niet op zich wachten. beMatrix sleepte in 2017 een Red Dot Award in de wacht voor zijn innovatieve videowall met LED-schermen. Bovendien won het vorig jaar ook - als eerste Belgische bedrijf ooit - de European Business Award. In 2018 is er al de iF Design Award en een nominatie voor de “Leeuw van de Export”.

beMatrix in cijfers (2017)

Sector: standenbouw en evenementen

Opgericht in: 2004

Hoofdkantoor: Roeselare

Aantal medewerkers: 140 voltijdsequivalenten (wereldwijd)

Omzet: 22.348.027 euro (wereldwijd)

Exportaandeel in omzet: 93%

Aanwezig in: 63 landen

"Biobest Group" - Vlaamse biotech-pioniers met eigen buitenlands distributiesysteem

Veearts Roland De Jonghe uit Westerlo kwam in 1987 op het idee om de hommels die hij in zijn garage kweekte, commercieel op de markt te brengen. Het was een beslissing die de tuinbouwsector zou transformeren. Want wat een dertigtal geleden begon als een uit de hand gelopen hobby, is nu booming business. De hommels en andere nuttige insecten van Biobest slaan hun vleugels uit in maar liefst 68 landen. Een tweede nominatie - de eerste was in 2014 - voor de “Leeuw van de Export” was een logisch gevolg.

Het Vlaamse biotechnologiebedrijf Biobest heeft de wind in de zeilen. Ceo Jean-Marc Vandoorne ziet onder meer een verklaring in enkele recente ontwikkelingen: “Overheden overal ter wereld gaan de strijd aan tegen schadelijke pesticiden en er gelden strengere normen voor voedselveiligheid. Plaaginsecten zijn trouwens vaak al resistent tegen de klassieke bestrijdingsmiddelen. Daarnaast gaan ook consumenten meer en meer milieubewust te werk. Ze staan met een kritische blik in de supermarkt”.

Biobest helpt telers een product af te leveren dat beantwoordt aan de vraag van de markt. Met hommels, nuttige insecten en andere natuurlijke producten werkt het bedrijf ecologisch, kostenbesparend en efficiënt. Ondertussen zijn de adviseurs en de nuttige beestjes van Biobest op vijf verschillende continenten aan de slag om de telers en de natuur een handje te helpen. Ze zorgen voor natuurlijke bestuiving en plaagbestrijding in serres en boomgaarden. Als het moet stuurt Biobest zelfs de zogeheten Flying Doctors® op pad, een gepatenteerd systeem waarbij hommels, naast bestuiving, aan biologische ziektebestrijding doen.

Vliegende start

“Begin jaren ’90 voeren we al uit naar Japan en andere Europese landen, vandaag zijn we actief in niet minder dan 68 markten”, verklaart Jean-Marc Vandoorne. “Naast de hoofdzetel in Westerlo krijgen we ondersteuning van 16 dochterfilialen. Ook richten we verschillende productiecentra op. Zo werkt Biobest met inheemse soorten in onder meer Mexico, Canada en China. De regelgeving voor de invoer van levende dieren wordt immers overal strikter”.

Distributiesysteem als kers op de taart

“We groeien de laatste jaren fors. 2017 was een echt topjaar met een groei van meer dan 30%. Een van de sleutels is dat we actief en intensief aan een eigen distributiesysteem werken voor de grote markten. Niet evident als je weet dat het om levende producten gaat. Daarnaast openden we in 2017 belangrijke nieuwe markten dankzij acquisities. We zijn er fier op dat we onze omzet sinds 2013 meer dan verdubbeld hebben. Die mooie cijfers zien we nu opnieuw vertaald in een nominatie voor de “Leeuw van de Export””.

Biobest Group in cijfers (2017)

Sector: biotechnologie (bestuiving en biologische bestrijding)

Opgericht in: 1987

Hoofdkantoor: Westerlo

Aantal medewerkers: 1.009 voltijdsequivalenten

Omzet: 77.200.000 euro

Exportaandeel in omzet: 96,6%

Aanwezig in: 68 landen op vijf continenten

"Manna Foods" - Gepatenteerd verdeelsysteem geeft Manna extra boost in buitenland

Manna Foods, een Vlaams familiebedrijf pur sang, zet al decennialang de puntjes op de i als het op koude en warme sauzen aankomt. In 1935 gaf Henri Van den Broeck het bescheiden startschot. Toen had hij niet durven dromen dat zijn achterkleindochter Sylvie meer dan 80 jaar later sauzen zou exporteren naar alle uithoeken van de wereld. Een succesverhaal dat aantoont dat de mayonaise niet enkel in Vlaanderen pakt.

Schrik niet als u in Angola een lokale schotel met Vlaamse mayonaise te eten krijgt of als er in Hongkong pasta met bolognesesaus van Manna Foods op het menu staat.

Bedrijfsleider Sylvie Van den Broeck mag terecht trots zijn op de evolutie die haar bedrijf doormaakte. “Tien jaar geleden zetten we onze eerste stappen over de grens. Vandaag zorgt de omzet uit export - meer dan 20 miljoen euro - voor meer dan de helft van onze totale jaaromzet”.

Commercieel directeur Hans Van de Venster vult aan: “In bijna 60 landen hebben we een voet aan de grond. Vooral in Europa en Afrika doen we het goed, maar we richten onze blik ook meer en meer op de oosterse markten”.

Innovatie om concurrentie aan te gaan

Waarom zou pakweg een snackbar in het Roemeense Boekarest niet voor sauzen van eigen bodem gaan, vroegen wij ons af. Hans Van de Venster ziet twee redenen. “We vermelden expliciet de oorsprong van onze producten. In vele Afrikaanse en Aziatische landen staat dat gelijk aan topkwaliteit. Daarnaast wisten we met een inventief idee buitenlandse markten te overtuigen. We hebben namelijk voor frituren en snackbars een gepatenteerd knijpsysteem ontwikkeld waarmee porties nauwkeurig worden afgemeten. Zo gaat er bijna geen saus verloren. Kwaliteit aan een uniek verdeelsysteem koppelen, heeft ons geen windeieren gelegd”.

No-nonsensecultuur

Het recente succes doet soms vergeten dat het niet altijd rozengeur en maneschijn was bij Manna Foods. “Begin jaren 2000 hadden we het moeilijk”, herinnert Sylvie Van den Broeck zich. “We besloten om met een vernieuwd team aan de slag te gaan en de organisatie nieuw leven in te blazen. Ons bedrijfsmodel laat gelukkig toe om snel en effectief knopen door te hakken. We zijn een bijzonder wendbare organisatie die in moeilijke momenten haar eigen koers vaart en niet door externe partners wordt gedwongen om moeilijke beslissingen te nemen. Daar zit onze kracht”.

Voor Manna Foods is de eerste deelname aan de “Leeuw van de Export” alvast goed begonnen. “Direct een nominatie in de wacht slepen, is een mooie beloning voor al het harde werk van de voorbije jaren. Bij Hans liepen de medewerkers enthousiast binnen toen het nieuws bekend werd gemaakt. Uiteraard hebben we daar dan een pintje op gedronken”.

Manna Foods in cijfers (2017)

Sector: voeding

Opgericht in: 1935

Hoofdkantoor: Wijnegem

Aantal medewerkers: 110 voltijdsequivalenten

Omzet: 40.830.357 euro

Exportaandeel in omzet: 44%

Aanwezig in: 53 landen, met sterke focus op de Afrikaanse markt

Meer sectornieuws

Agenda