DIMASYS|WKG bereidt Heyerick voor op verdere groei

Ladder- en steigerspecialist profiteert van snelle implementatie ERP-systeem

De bedrijfsslogan van Heyerick B.V.B.A (Nazareth) laat niks aan de verbeelding over: alles voor werf en werk. En dat mag je ook letterlijk nemen, want de bouw-professional verkoopt nagenoeg alles wat je nodig hebt voor bouwen en verbouwen. Zo is er een eindeloos gamma aan steigers, ladders, machines, gereedschappen en een groot assortiment beschermingsmiddelen. Om de groei van het bedrijf te ondersteunen gingen zaakvoerders Griet en Pieter Heyerick op zoek naar een nieuw ERP-systeem. Op aanraden van collega’s van inkoopvereniging Menouquin viel de keuze vrij snel op DIMASYS|WKG van software vendor Infomat N.V. (Antwerpen). Met het ERP-systeem legt de KMO een solide basis voor verdere groei.

De keuze voor DIMASYS|WKG werd ook ingegeven door de specifieke sectorfunctionaliteit van het ERP-systeem. Dankzij een goede begeleiding verliep het implementatieproces bijzonder vlot. In amper acht maanden waren alle modules on-line waardoor de ladder- en steigerspecialist nieuwe stappen kon zetten op vlak van efficiënt stockbeheer, productiviteit en klantentevredenheid.

Het verhaal van familiebedrijf Heyerick B.V.B.A (Nazareth) begint midden de jaren ’70 toen Etienne Vandermeeren, grootvader van Griet en Pieter langs moeders zijde, in zijn schrijnwerkerij in Olsene met de productie van houten ladders van start ging. Vrij snel werd het aanbod aangevuld met, in eerste instantie, aluminium ladders, later ook steigers. Over de jaren diepte het bedrijf zijn expertise in ladders en steigers uit.

In 1989 nam de tweede generatie het roer in handen. Herman Heyerick en Lieve Vandermeeren bouwden het familiebedrijf verder uit en richtten zich meer op de professionele afnemers. Om in te spelen op de wensen van vaklui en industriële afnemers werd het assortiment uitgebreid met onder meer werkkledij.

Derde generatie

In 2001 trad de derde generatie Heyerick aan. Griet en broer Pieter kwamen het familiebedrijf versterken. Griet verzorgt de backoffice terwijl Pieter Heyerick verantwoordelijk is voor alle verkoopsactiviteiten. Onder hun leiding zette het bedrijf flinke stappen vooruit. Door het steeds grotere aanbod werd het pand in de Xavier de Cocklaan in Deurle te klein. In 2014 verhuisde de bouw-professional naar de Steenweg Deinze in Nazareth.

“Het vorige pand in Deurle werd gewoon te krap. We moesten wel uitkijken naar een nieuwe locatie. We hebben eerst nog naar een nieuw pand gezocht in Deurle, maar de vastgoedprijzen waren er veel te hoog. Uiteindelijk zijn we hier beland. Deze nieuwe locatie is ideaal, vooral vanwege de bereikbaarheid, vlakbij de N60 Gent-Oudenaarde. We mikken op B2B en dan is een vlotte bereikbaarheid belangrijker dan visibiliteit,” vertelt Griet.

“In Deurle hadden we een showroom van 750 m² en een aparte opslagruimte van 400 m². Nu is alles op één locatie gecentraliseerd met een showroom van 1.500 m² (op 2 niveaus) en een magazijn van dezelfde oppervlakte. De totale oppervlakte van de site bedraagt 10.000 m²”, gaat Pieter verder.

Het bedrijf investeerde zo’n 2 miljoen euro in de aankoop van de site en de bouw van een nieuw bedrijfspand. Het was een noodzakelijke stap om verder te kunnen groeien. Sinds begin deze eeuw realiseerde Heyerick een verdriedubbeling van zijn omzet: van 1,5 miljoen euro in 2000 naar 4,5 miljoen euro in 2017. De klanten zijn dezelfde gebleven.

“80% van onze klanten zijn KMO’s uit de regio Gent en omstreken. We hebben ook een aantal grote klanten, vooral voor de ladders en steigers. Die klanten komen een beetje van overal,” zegt Griet.

Drie grote pijlers

Het assortiment bestaat uit drie grote pijlers, met name ladders en steigers, werkkledij en, ten slotte, gereedschappen allerhande, met inbegrip van magazijninrichting, en veiligheidsmateriaal. Ladders & steigers en werkkledij tekenen voor 60% van de omzet. Vooral voor de KMO-klanten van Heyerick is het belangrijk dat ze meteen hun aangekochte goederen kunnen meenemen. Een goede stockoptimalisatie is daarbij van cruciaal belang. Om daarbij te helpen gingen Griet en Pieter op zoek naar een nieuw ERP-systeem.

“We hadden al een ERP-systeem. Maar na 15 jaar botsten we steeds meer op allerlei beperkingen, zeker wat de communicatiemogelijkheden betrof in een steeds meer open wereld. We namen met Foocus B.V.B.A. (Zele) een consultancy-bureau onder de arm. Dat maakte een analyse van onze noden. Uiteindelijk hebben we met een aantal partijen rond de tafel gezeten, maar vrij snel viel de keuze op de ERP-applicatie DIMASYS|WKG van software vendor Infomat”, aldus Griet Heyerick.

Broer Pieter pikt daarop in: “Sinds 2017 zijn we aangesloten bij aankoopgroepering Menouquin. Daardoor beschikken we over betere aankoopprijzen en kunnen we ook kennis en ervaring uitwisselen met collega’s. Toen we navraag deden bij andere leden bleken verschillende onder hen tot algemene tevredenheid met het ERP-systeem van Infomat te werken. De beslissing was dan ook snel gemaakt. We zijn gestart met de implementatie in oktober vorig jaar. Amper acht maanden later zijn alle aangeschafte modules operationeel. Doordat we al een ERP-pakket hadden verliep de data-migratie zonder problemen.”

Griet is vooral te spreken over de consultants van Infomat. “De begeleiding tijdens de implementatie is echt goed.”

Alleen maar voordelen

Griet Heyerick ziet alleen maar voordelen. “DIMASYS|WKG is voor het bedrijf een enorme toegevoegde waarde. Vooral op administratief vlak is het verschil na enkele maanden al duidelijk te merken. Alles verloopt nu veel efficiënter. De bestellingen, de leveringen, de facturatie, het opvolgen van klanten. Net omdat alles zo snel verloopt  verwacht ik een productiviteitstoename van 30%.”

Griet houdt zich onder meer bezig met het aankoop- en stockbeheer. Voor haar is de automatische stockbestelling een ander groot voordeel.

“We waren al bezig met stockoptimalisatie, maar nu hebben we dankzij het ERP-systeem opnieuw stappen gezet. KMO-klanten willen hun producten meteen kunnen meenemen. Anders bestaat de kans dat ze elders on-line hun geluk gaan beproeven. Doordat het systeem automatische bestellingen genereert van artikelen die hun minimale voorraadpeil hebben bereikt, verkorten we enerzijds onze leveringstermijnen. Nu bedraagt de gemiddelde leveringstermijn maximum één week. Bedoeling is die termijn van zeven naar vijf werkdagen terug te dringen. Anderzijds hebben we een minder grote stock nodig, terwijl dat vroeger toch wel anders was. Ik heb ook een duidelijk overzicht over het hele proces van leverancier tot klant. Wanneer de klant te lang moet wachten op een product kan ik onmiddellijk zien wat het probleem is en ingrijpen. Als de bestelde producten voor afhaling beschikbaar zijn, krijgt de klant krijgt automatisch een verwittiging”.

Voor Pieter is klantentevredenheid heel belangrijk. “De klanten worden sneller verwittigd als er ergens een probleem is met de levering van hun producten. Stel dat een product later wordt aangeleverd, wordt hij daarvan proactief op de hoogte gebracht. Die duidelijke communicatie apprecieert de klant. Ook het toekennen van kortingen gebeurt nu heel transparant. Je kan kortingen toekennen per klantengroep, of per product. In onze sector is dat bijzonder belangrijk. Een verkeerde korting zorgt voor frustraties bij de klant. De foutenlast ligt nu veel lager en zo creëren we ook op dat vlak een grotere klantentevredenheid”.

Andere werkwijze

Opvallend is dat Heyerick z’n werkwijze niet heeft opgelegd aan Infomat, maar net omgekeerd. Het bedrijf paste zelf zijn bedrijfsprocessen aan om zo het beste rendement uit de ERP-applicatie te halen. Ook met de website is er een goede integratie, zegt Griet. 

“Net voor de lancering van de ERP-applicatie hadden we onze site vernieuwd. We werken met Magento, daardoor kunnen we makkelijk alles gaan linken. DIMASYS voedt onze site, dankzij de koppeling met EZ-base, met afbeeldingen, productomschrijvingen, correcte prijzen en de weergave van de voorraden. Er is ook een web shop, maar we merken dat het vooral de grotere klanten zijn die via dat kanaal bestellen. De vaklui bekijken onze site vooral om informatie in te winnen, bestellen doen ze liever in de winkel.”

Sinds een jaar of twee maakt de ladder- en steigerspecialist ook gebruik van de KMO adviesraad van UNIZO.

Pieter ziet vooral een grote meerwaarde. “Drie externe experts kijken over je schouder mee en geven voortdurend tips. Soms kunnen de experts nogal hard zijn, maar ze zorgen er wel voor dat je over elke beslissing goed nadenkt. Ook in de toekomst zullen we het advies van de experts goed opvolgen. Het zal ons alleen maar helpen om verder te evolueren”.

Om een nog beter zicht te krijgen op het algemeen management van het bedrijf overwegen Griet en Pieter om ook business intelligence-oplossing i8 via Infomat aan te schaffen. Zo kunnen ze ook de komende jaren profiteren van bijkomende inzichten op basis van de data die DIMASYS|WKG hen verschaft.