Onderzoek bewijst dat spoorvervoer waardig alternatief is voor wegvervoer

25/09/2018 OM 09:34 - Luc Willemijns
Placeholder
In opdracht van BELSPO, de federale instelling voor wetenschapsbeleid, hebben wetenschappers van de universiteiten van Antwerpen en Luik het goederenvervoer per spoor in ons land onderzocht. Het onderzoek resulteerde in het BRAIN-TRAINS-project en kadert in de Europese strategie om tegen 2030 30% van de trafieken langer dan 300 kilometer te verschuiven van de weg naar het spoor of de binnenvaart.

Uit het onderzoek blijkt dat het spoorvervoer een aantal interessante voordelen heeft. Zo is er een kleinere impact op het milieu en zijn er ook minder congestieproblemen. Verder toont het onderzoek ook aan dat de rechtstreekse impact op de nationale economie tot 25% hoger ligt in vergelijking met het goederenvervoer via de weg.

Ook op vlak van tewerkstelling draagt het goederenvervoer per spoor meer bij. Hiervoor is wel een goede en sterke marktregulator nodig die goed aan marktobservatie doet en effectief de macht van grote operatoren kan beperken. Ook moeten de verschillende overheidsniveaus op mekaar zijn afgestemd.

Daarnaast is er een mentale shift nodig waarbij alle stakeholders overtuigd geraken van het feit dat goederenvervoer per spoor een volwaardig alternatief kan zijn voor het wegvervoer. BRAIN-TRAINS bezorgde BELSPO 25 aanbevelingen. Zo is het belangrijk om een maximale beladingsgraad te behalen. Door het bundelen van goederen kunnen operationele kosten tot een minimum worden herleid. Er is ook een belangrijke rol weggelegd voor Infrabel en de overheid, om initiatieven tot ontwikkeling en innovatie vanuit de sector zelf te ondersteunen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.