Retailers niet klaar voor nieuwe leveringsvormen

Gemiddeld wordt 5% van thuisleveringen te laat of onvolledig bezorgd. Tijdens de piekperiodes stijgt dat aantal tot een derde, met hogere kosten en merkschade als gevolg. Ruim 60% van de retailers heeft geen real-time zicht op hun e-commerce proces. Daarmee zijn ze ook niet klaar om nieuwe, ecologische leveringsvormen in te passen, zo concludeert supply chain-specialist Zetes in een nieuw rapport.

In 2018 zal de Europese e-commerce markt voor het eerst de kaap van 600 miljard euro overstijgen, ofwel een stijging van 13%. En tegen 2021 wordt zelfs een toename van 69% in pakketleveringen verwacht. Dat verhoogt niet alleen de druk op klassieke retailers, maar ook op de mobiliteit en het milieu.

Nieuwe leveringsvormen zouden die druk gedeeltelijk kunnen wegnemen, maar uit het rapport van Zetes blijkt dat slechts 13% van de retailers investeert in technologie zoals route sheduling of asset tracking. Een andere oplossing is het creëren van centrale afleverpunten aan de stadsrand. Orders worden dan in één keer bezorgd per wijk of straat met elektrische voertuigen voor lage-emissiezones. De prijs per levering zakt dan met 25%, het aantal afgelegde kilometers zelfs met 45%. Ook slimme lockers laten toe om ’s nachts te leveren, wat de leverkost zelfs halveert.

Voor al deze alternatieven geldt dat retailers het transport op de voet moeten kunnen volgen, waarbij een volledige transparantie van het proces nodig is. Consumenten meten immers de kwaliteit van het e-commerceproces af tegen de duur en de communicatie over de status van hun order.