Belangrijkste Europese conferentie over elektrisch rijden

Op 17 en 18 oktober in Brussel

Mocht u het nog niet hebben gemerkt: elektrisch rijden nadert het kantelpunt. Met de eerste volledig elektrische Audi die in ons land van de band rolt. Met tientallen nieuwe modellen in 2019 aangekondigd, en honderden vanaf 2020. Denk eens aan de kansen die de batterijen in de auto’s hebben voor ons energiesysteem. Toch ook een zeer actueel punt in België. Kortom, de elektrische auto is hot en zal niet meer weg te denken zijn uit ons straatbeeld. En in de nabije toekomst: uit ons energiesysteem.

De ontwikkelingen gaan zeer snel. Zo snel, dat elke inwoner van ons land toch snel zal gaan overwegen zich een elektrische auto te gaan aanschaffen. Dat levert voor ondernemers enorme kansen op. In technologie, in handel, in energieservice-concepten. Voorwaarde is wel kennis van de markt, in de veranderende rol van de auto en de autowereld en in dat kielzog direct: kennis van de energiewereld.

Nu wil het - niet geheel toevallig - dat juist voor ondernemers binnen enkele dagen hierover het belangrijkste Europese evenement zal plaatsvinden in Brussel. De “AVERE E-Mobility Conferentie 2018”.

Secretaris-generaal Philippe Vangeel van AVERE: “Het is nu toch echt tijd voor ondernemers met die neus voor nieuwe kansen, om zich hierin te verdiepen. De opportuniteiten zijn eindeloos. Mits met juiste kennis en netwerk opgepakt. Daarom organiseren wij de AEC2018”.

Vangeel: “Vanuit ons eigen Brussel wordt elk jaar het Electric Vehicle Symposium (EVS, red.) georganiseerd. Dat is het grootste en meest invloedrijke congres over elektrisch rijden, ter wereld, sinds 1969. Vanwege de mondiale invloed en de groei van elektrisch vervoer, wordt dit telkens op een ander continent gehouden. Nu de EVS31 in Kobe, Japan, volgend jaar EVS32 in Lyon Frankrijk. Vorig jaar in Stuttgart was de meest succesvolle editie ooit”.

Laadinfrastructuur

België is bezig met de uitrol van laadinfrastructuur, samen de overheid, om te komen tot een goede basis voor consumenten en zakelijke rijders om de stap naar elektrische voertuigen te maken.

“Dat is ook zeer nodig”, stelt Philippe Vangeel, “omdat de batterij nu eenmaal zijn energie nodig heeft. Een dekkend netwerk, dat laadt op de energie van zon en wind, is iets waar we sterk naar moeten streven.” Elektrische auto’s leveren geen uitstoot, zijn stil, rijden zeer comfortabel en hebben een zeer lage kilometerprijs.

Energie wordt gratis?

De ontwikkeling van EV-batterijen gaat snel. Niet alleen zijn nieuwe automodellen inmiddels met meer dan 300 kilometer werkelijke range toegerust, ook worden ze heel snel goedkoper. De wereldwijde industrie is op gang gekomen.

Technieken om energie weer uit de auto te kunnen halen en aan het elektriciteitsnet of het gebouw te leveren, zijn volop in ontwikkeling.

“We noemen dat vehicle-to-grid (V2G) of vehicle-to-building (V2B)”, aldus Vangeel.

Dat zijn technieken die ons in de komende jaren steeds verder los zullen maken van het net en onze energie steeds goedkoper tot ons zullen laten komen. Want bedenk, als de zonne-energie op het werk direct in onze auto’s kan worden gestopt en er thuis weer uit kan worden uitgehaald om mee te koken, dan geldt het elektriciteitsnet slechts nog als backup. Daarbij, een elektrische auto kan grofweg vijf tot tien keer de energie van 24 uur huishouden bevatten. Ziet u de ondernemerskansen al aan de horizon verschijnen?

Politiek en bedrijven

De Europese Unie legt een steeds grotere (positieve) druk op de ontwikkeling van de elektrisch rijden markt. Een noodzaak, vindt ook Vangeel.

“De Europese en mondiale ontwikkelingen zijn niet te stuiten, we leven steeds meer en vaker in steden, in 2050 zelfs tot 70 procent. De vervuiling neemt met de bestaande vervoersmodaliteiten hand over hand toe. We worden ziek van onze eigen verplaatsing. Bovendien hebben we in 2015 in Parijs de mondiale afspraak gemaakt de klimaatverandering tegen te gaan. Transport zonder uitstoot is daarbij een zeer belangrijke factor”.

Dat dit belangrijk is voor de EU, wordt getuigd door de key note speech van Maroš Šefčovič, de vice-president van de Europese Commissie.

“Hoeveel duidelijker kan het zijn dat het menens is”, zegt Vangeel.

Naast de vice-president zijn ook vele ambtenaren van de belangrijkste directoraten generaal van de EU op de AVERE Electric Mobility Conference.

Ook onze federale politiek komt acte de présence geven. Federaal minister van Transport, François Bellot, zal eveneens de Belgische visie op de duurzame transportontwikkelingen weergeven. Mensen als Roland Cracco, ceo van Interparking, onderstrepen dat de ontwikkelingen nu echt hard gaan. België is op een serieuze manier bezig met duurzame mobiliteit, waarvan duidelijk akte.

Een niet te missen kans dus voor ondernemers met ambities.

Meer informatie is te vinden op www.aec-conference.eu.

Meer sectornieuws

Agenda