VDAB lanceert vernieuwde dienstverlening

Inclusieve aanpak ten koste van doelgroepbenadering

VDAB is op 8 oktober 2018 met zijn vernieuwde dienstverlening van start gegaan. Werkzoekenden krijgen alle tools in handen om zelf hun loopbaan te sturen, waar en wanneer ze maar willen. In eerste instantie doet VDAB dat digitaal, met handige en gebruiksvriendelijke tools. Maar op elk moment kunnen werkzoekenden extra ondersteuning krijgen vanop afstand. Zo komt er meer tijd vrij voor face-to-face bemiddeling en opleiding voor wie het nodig heeft.

 

 

 

Onze maatschappij staat niet stil. Nieuwe technologieën en IT-ontwikkelingen veranderen ons dagelijks leven. Ook de arbeidsmarkt is volop in beweging. Agoria becijferde onlangs dat 100% van de jobs zullen veranderen door de digitalisering. Als arbeidsbemiddelaar kan en wil VDAB niet achter blijven. De dienst heeft als doel om de dienstverlening tegen 2020 zoveel mogelijk te digitaliseren. Alles wat laagdrempelig on-line kan gebeuren, zal gebeuren. Na het experimenteren met artificiële intelligentie en tal van klantenpanels en user testings, zet VDAB de eerste grote stap in dit proces.

Gevolg is alvast een uitbreiding van het digitale pakket aan dienstverlening in de vorm van:

  • Een betere dienstverlening door het gebruik van artificiële intelligentie.
  • Van bij de inschrijving helpt VDAB een werkzoekende op weg met tips en opdrachten.
  • Mijn loopbaan, het persoonlijk profiel van de werkzoekende, krijgt een update.
  • Een vernieuwd vacature-dashboard die een werkzoekende goede passende vacatures voorstelt.
  • Er is geen nood meer om naar een werkwinkel te stappen om je zoektocht naar werk te bespreken.
  • De dienstverlening wordt gerichter. Werkgevers en werkzoekenden kunnen terecht bij gespecialiseerde werkwinkels en competentiecentra.

Werkzoekenden achter het stuur van hun loopbaan

VDAB ondersteunt werkzoekenden elke dag opnieuw met dienstverlening op maat richting duurzame loopbanen. Wie dat wil, kan 24/7 zelf zoeken naar een job en ook volledig digitaal worden opgevolgd. Een intern VDAB-onderzoek toont aan dat 17% van de werkzoekenden digitaal niet sterk genoeg zijn. Zij hebben nood aan wat meer begeleiding.

Maar de meeste werkzoekenden hebben een voorkeur voor e-mail en daarna telefoon. Daarom combineert VDAB een digitale aanpak met persoonlijke begeleiding door alle bemiddelaars van de Service-lijn of in de regio’s. Op die manier werkt VDAB op maat van de werkzoekenden.

Niemand valt uit de boot

Elke persoon die op zoek is naar werk, ongeacht het statuut, is welkom. Waar bij de uitkeringsgerechtigden kort op de bal wordt gespeeld, door een combinatie van on-line opdrachten en opvolging door bemiddelaars, prikkelt VDAB vrij ingeschreven werkzoekenden met suggesties en vacatures.

VDAB stapt af van een doelgroepbenadering en streeft naar een inclusieve aanpak. Die aanpak vertrekt vanuit de competenties en talenten van het individu en zijn of haar afstand tot de arbeidsmarkt. Op basis daarvan wordt een traject op maat ontwikkeld: voor de ene betekent dit dat hij of zij zelf aan de slag kan met de on-line tools, voor de andere zet het in op een mix van opleiding, stages en opdrachten op te solliciteren.

Voor mensen met beperkte digitale vaardigheden en anderstaligen voorziet VDAB in flankerende maatregelen, zodat de toegang tot de dienstverlening voor iedereen gewaarborgd is.

Kort op de bal

Werkzoekenden worden binnen de vernieuwde dienstverlening ook sneller opgevolgd. Al van bij de inschrijving, krijgen werkzoekenden opdrachten en tips in het vernieuwde digitaal dossier “Mijn Loopbaan” die hen moeten helpen een job te vinden. VDAB zet hierbij nieuwe technieken in zoals artificiële intelligentie om passende jobs voor te stellen. Na de eerste maand neemt VDAB telefonisch contact op om de evoluties te bespreken en te evalueren of meer ondersteuning nodig is.

Wie persoonlijke ondersteuning of opvolging nodig heeft, kan op afspraak terecht bij gespecialiseerde bemiddelaars. Om de meerwaarde in de face-to-face dienstverlening te verhogen, organiseert VDAB zich in zeven sectoren. Zo krijgen de medewerkers de mogelijkheid om zich in een bepaalde sector te specialiseren. Voor werkzoekenden die wat verder van de arbeidsmarkt afstaan, bundelt de expertise zich in een sector intensieve dienstverlening. De focus ligt hierbij op het wegwerken van drempels en de klant stap voor stap te versterken.

Meer sectornieuws

Agenda