VDAB kan op succesvolle IBO-dag terugblikken

Op 8 november j.l. trokken de meer dan vijfduizend werknemers van VDAB voor de vijfde keer de straat op. De campagne stond dit jaar in het teken van de individuele beroepsopleiding (IBO) als hét middel om werkgevers te ondersteunen in hun zoektocht naar de ideale medewerker. Een “pakjesdienst” verwende werkgevers met openstaande vacatures met een cadeautje. In elke provincie werden ook pop-up call centers geïnstalleerd, bemand door VDAB’ers die werkgevers actief opbelden. Werkgeversorganisaties UNIZO, Voka, NSZ, Verso en Etion ondersteunden de actie. Die bereikte maar liefst 23.476 werkgevers in Vlaanderen. 645 bedrijven kregen een cadeau, een symbolische ideale werknemer, 18.138 bedrijven kregen een bezoek en 4.630 werden door VDAB opgebeld.

VDAB ontving het afgelopen jaar 280.719 vacatures. Het aantal werkzoekenden blijft intussen dalen en zakte onder de kaap van 200.000. Op deze krappe arbeidsmarkt is het voor werkgevers soms moeilijk om de perfecte kandidaat voor een vacature te vinden.

Met deze campagne wilde VDAB alle middelen inzetten om de bedrijfswereld bij te staan in zijn “war for talent”. Vaak hebben kandidaten wel veel troeven in huis, maar missen ze ervaring of het juiste diploma. Een individuele beroepsopleiding (IBO) is hét antwoord om vacatures in te vullen. Want zo leiden werkgevers een werkzoekende zelf op tot de ideale werknemer.

Tussen juli 2017 en juni 2018 startten er 14.792 IBO’s. Ruim 90% van de IBO-cursisten is zes maanden na de opleiding nog steeds aan het werk. Dankzij deze formule is een gebrek aan ervaring geen nadeel meer. Toch is het vernieuwde systeem van IBO nog te weinig gekend bij werkgevers. Om zoveel mogelijk werkgevers kennis te laten maken met de voordelen van een IBO, gingen de meer dan vijfduizend VDAB-medewerkers massaal de straat op om hen persoonlijk te bezoeken, bijgestaan door de VDAB-partners.