Getest door dVO : Opel Grandland X Innovation 2.0 Turbo D AT8 177 pk

Stevige Duitse Fransman

De Opel Grandland X doet het meer dan behoorlijk in de verkoopsstatistieken. Opvallend daarbij is dat de kopers vooral voor goed toegeruste versies van deze SUV van Opel gaan. Opel luistert duidelijk naar de wensen van zijn klanten, want na de introductie van het model in 2017 kwam het merk uit Rüsselsheim dit jaar met een krachtigere variant, die zijn kracht via een achttrapsautomaat naar de voorwielen leidt. Tegelijk pakte Opel ook nog uit met een Ultimate-uitvoering die zowat alles heeft wat het hartje van een kilometervreter begeert. Over dat laatste kan Fleet-Flits geen oordeel uitbrengen, om de eenvoudige reden dat wij de 177 pk krachtige nieuweling in zijn Innovation-versie op ons testparcours los lieten.

Opel speelde de laatste jaren handig in op de nog steeds groeiende populariteit van de SUV. Het SUV-gamma van het merk met de Blitz in het logo mag dan ook best uitgebreid genoemd worden, want naast de Grandland X, die vandaag aan de Fleet-Flits beurt komt, vind je in de Opel-showrooms ook nog de Crossland X en de Mokka X.

Achtergrond

De Grandland X mag een mijlpaal voor Opel genoemd worden, want hij is samen met de Crossland X de eerste vrucht van de kruisbestuiving tussen General Motors en PSA (Peugeot, Citroën, DS), die uiteindelijk leidde tot de stevige vrijpartij tussen beide merken, die op zijn beurt dan weer uitmondde in de overname van de Opel-tak door de Franse autogroep. De Grandland X is inderdaad een tweelingbroer van de Peugeot 3008, maar dan wel geen ééneiige tweeling.

Opel heeft immers toch nog zijn eigen ding kunnen doen met de basis die hen vanuit Sochaux werd aangereikt. De Grandland X heeft toch wat bravere contouren dan de toch wel wat eigenzinnige lijnen die de 3008 ons serveert. Verder kreeg hij een soepeler onderstel aangemeten en doet de Opel-versie het met een interieur dat helemaal Duits bleef.

Rijgedrag

De 2.0 Turbo D van 177 pk is evenwel zo Frans als Lodewijk XIV en die “Franse slag” is niet eens een zo slechte keuze, want de krachtbron mag gerust als één van de sterke punten van de Grandland X gecatalogeerd worden. De Franse ingenieurs weten immers intussen wel hoe ze een stevige en soepele motor moeten bouwen. 177 pk en 400 Nm zijn cijfers waar je inderdaad mee thuis kan komen. Zeker als ze ook nog eens ondersteund worden door een nieuwe achttrapsautomaat met koppelomvormer die snel en soepel schakelt. Enig minpuntje op dit vlak is dat het met de trekkracht op natte ondergrond wat minder goed gesteld is. Dat gebrek aan tractie knaagt trouwens aan het vertrouwen dat de bestuurder in zijn “Leeuw met Blitz” heeft wanneer de weg er voor het eerst wat gladder bijligt. Vierwielaandrijving is echter niet te verkrijgen, zodat je ook vanuit die hoek voorlopig geen soelaas moet verwachten.

Die wat verminderde trekkracht bij vochtige ondergrond mag de pret echter niet drukken, want wanneer het droog is, profileert de Grandland X met 2.0 Turbo D in het vooronder zich als een aangename rijgezel, die ook bij hernemingen helemaal bij de les is. Zelfs wanneer de weg omhoog loopt.

Veiligheid

De Grandland X krijgt standaard zes airbags mee. En dat is meteen ook het complete pakket dat verkrijgbaar is. Voor het overige is hij vanaf de Edition-instapuitvoering standaard voorzien van een adaptieve cruise control met snelheidsbegrenzer, ESP, Hill Start Assist, Quick Heat-snelle verwarming en -ontdooiing, verkeersbordherkenning en een spoorassistent. Voor een automatische noodrem met voetgangerdetectie, mistlampen vooraan, dode hoek-waarschuwing en parkeersensoren vooraan en achteraan moet op het instapmodel bijbetaald worden, maar ze zijn wel standaard op de Innovation-versie die wij testten.

Comfort

Zoals hiervoor gemeld beschikt de Grandland X over een zachtere veerafstelling dan de Peugeot 3008. Dat resulteert in een aangenaam wegcomfort, dat toch voldoende dynamiek in huis heeft om ook de meer naar rijplezier georiënteerde bestuurder te kunnen inspireren. Qua geluidsisolatie zit het ook snor, want de tweeliter diesel laat zijn aanwezigheid weliswaar horen, maar komt op geen enkel moment storend over.

Opel heeft zijn Grandland X een eigen interieur meegegeven. Dat betekent dat je de i-Cockpit, waar de 3008 toch prat op gaat, hier niet moet verwachten. Daar zal een bestuurder die op soberheid staat echter geen traan om laten, want op het dashboard zitten alle meters en knopjes op de juiste plaats. Het enige waarbij we in het interieur wel wat op onze honger bleven zitten, waren de stoelen. Deze sportzetels, die in de Innovation-uitvoering standaard zijn, missen wat zijdelingse steun en voelen naar onze smaak ook iets te hard aan, wat het zitcomfort tijdens lange ritten niet ten goede komt.

Functionaliteit

Omdat de Grandland X hoog op zijn wielen staat, beschikt hij - zoals dat voor een SUV hoort te zijn - over een gemakkelijke instap. Een handig snufje is de kofferklep die vanzelf opent wanneer je met de voet onder de achterbumper zwaait. Het vergt een beetje oefening, maar eens je het onder de knie hebt, is het reuzehandig wanneer je met je handen vol shopping-materiaal op de parking van het grootwagenhuis aan je auto staat. In tegenstelling tot andere dergelijke systemen konden we dat van de Opel Grandland X op geen enkel foutje betrappen als het ging om het onvoorzien naar beneden komen van de kofferklep wanneer je er gebukt onder staat. De dubbele koffervloer, die tegen meerprijs leverbaar is, zouden we dan weer altijd aanraden.

De functionaliteit van het multimedia-systeem krijgt een absolute voldoende. Eén klein kritiekpuntje echter: wanneer je via Bluetooth-muziek van je telefoon beluistert en je de motor stillegt, schakelt het multimedia-systeem automatisch terug naar de radio, zodra je opnieuw start. Een wat rare kronkel in het systeem, die voor wat wrevel kan zorgen bij rechtgeaarde muziekliefhebbers.

TCO

De Opel Grandland Edition instapversie kost 26.600 euro incl. BTW wanneer je hem toerust met de 1.2 Turbo met handgeschakelde zesversnellingsbak. De goedkoopste diesel is de 1.5 Turbo Ecotec D met eveneens een handgeschakelde zesbak, maar kost met 28.300 euro, incl. BTW, toch fors meer dan zijn benzinetegenhanger. Voor ons testmodel, de 2.0 Turbo D Innovation met achttrapsautomaat, betaal je 34.900 euro. De 177 pk sterke tweeliter motor levert je niet alleen behoorlijk wat rijplezier op, maar zadelt je eveneens op met een CO2-uitstoot van 126 g/km. En dat voel je natuurlijk op fiscaal vlak, waar een fiscale aftrekbaarheid van slechts 75% misschien wel wat zakelijke klanten zou kunnen afschrikken. En de Ultimate, die nog net iets meer uitrusting meekrijgt dan de Innovation en daardoor ook weer net iets meer kost, wordt bij de berekening van het voordeel van alle aard nog iets zwaarder bestraft.

Dus toch misschien maar voor de 1.2 Turbo benzine gaan?

De 1.2 Turbo driecilinder benzinemotor met 130 pk heeft de nodige vaardigheid in huis en rijdt prettig en vlot. Hij kampt echter ook dan met een relatief hoge CO2-uitstoot (119 g/km voor de automaat, 120 voor de handgeschakelde versie). Door de andere barema’s voor benzinewagens geldt voor auto’s met deze uitstoot wel een iets hogere fiscale aftrekbaarheid van 80%. In vergelijking met de 2.0 diesel is hij overigens meer dan 4.000 euro goedkoper, wat uiteraard ook een effect heeft op de berekening van het voordeel van alle aard. Daar staat evenwel tegenover dat de benzinekrachtbron iets dorstiger is dan de tweeliter diesel.

Fiscaal gezien is de Grandland 1.5 Turbo Ecotec D met 131 pk evenwel zonder twijfel de beste koop. Die wordt in de Innovation-uitvoering en met achttrapsautomaat verkocht aan 30.900 euro. Het beste nieuws is echter dat hij slechts een uitstoot van 108 g/km heeft. Daardoor komt zijn fiscale aftrekbaarheid net als bij de 1.2 T benzineversie uit op 80%. Dankzij zijn lagere aankoopprijs en zijn theoretische verbruik van 4,1 l/100 km klopt hij de 1.2 T (5,2 l/100 km) echter ruim als het op TCO aankomt. Zelfs bij de huidige brandstofprijzen!

Fleet-Flits conclusie

Het theoretische verbruik is op ons veeleisende testparcours uiteraard niet haalbaar. Sterker nog, met een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km zaten we behoorlijk fors boven het gemiddelde verbruik van 4,8 l/100 km waar Opel mee schermt. Toch ligt zijn verbruik in de buurt van de andere diesel-SUV’s die we al op ons Ardennenparcours mochten verwelkomen.

De Opel Grandland X heeft hoe dan ook heel wat te bieden. Hij is immers de meest Duitse van alle Franse auto’s. Of was het nu omgekeerd? Wat er ook van zij, de Opel Grandland X neemt de sterke punten van de Peugeot 3008 over en overgiet ze met een typisch Opel-sausje. Het resultaat is een prettig rijdende auto, met een motor die zijn bestuurder op zijn wenken bedient. De hoge zit achter het stuur zorgt op zijn beurt voor een veilig gevoel, terwijl de rijkelijke uitrusting (al dan niet tegen meerprijs) voor net die extra touch zorgt. Bovendien zit het met de binnenruimte ook wel snor, net als met het rijcomfort, dat een perfecte mix biedt van dynamiek en zachtheid. Enig minpuntje zijn de wat harde stoelen en hun gebrek aan zijdelingse steun, die echter de over het algemeen positieve gevoelens slechts beperkt temperen.