Invoering elektrische wagens maakt car policy complexer

28/12/2018 OM 08:45 - Luc Willemijns
A957cc17b7720050dc3395fe3618b913
In België rijden zo’n 1,1 miljoen bedrijfswagens. Op een wagenpark van bijna 5,6 miljoen wagens in België is dat enorm. Niettemin zijn er nog veel bedrijven waar het kader rond die bedrijfswagen - de car policy, dus - eerder vaag is of zelfs helemaal onbestaande. Nochtans is een duidelijke car policy heel belangrijk want het biedt een houvast aan zowel de werkgever als de werknemer. Met de invoering van elektrische wagens worden de zaken nog complexer. Het gaat immers om meer dan enkel de toevoeging van een alternatief aangedreven auto. Bij een elektrisch aangedreven auto komen immers andere aspecten aan bod dan bij een conventionele auto en deze kunnen andere/extra kosten betekenen.

Belangrijk is deze bijkomende aspecten goed te beschrijven in de car policy om te zorgen voor duidelijkheid en om de (financiële) risico’s voor de werkgever zoveel mogelijk te beperken. Gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s, is het aangeraden om de car policy halfjaarlijks te checken.

Neem onderstaande tips in overweging:

- Beschrijf in de car policy wat men verstaat onder elektrische auto

  • BEV (Battery Electric Vehicle): volledig elektrisch aangedreven auto
  • PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle): elektrisch aangedreven voertuig met hulpmotor

- Bepaal inzake de terbeschikkingsteling van de auto

  • de criteria om voor een elektrische wagen in aanmerking te komen zoals het maximaal aantal te rijden kilometers en de aard van deze kilometers (vooral lokaal verkeer/vooral snelweg/een combinatie) en de mogelijkheid om op het privé-adres te kunnen laden (beschikbare plaats, voldoende voorzieningen, goedkeuring, …).

- Preciseer het maximaal te besteden budget

Het norm lease-budget dat werd berekend op basis van een dieselwagen kan niet één op één worden toegepast voor een elektrisch voertuig. De parameters (looptijd, jaarlijkse kilometers) voor een elektrisch voertuig zijn meestal niet gelijk aan die van een dieselwagen.

Bovendien moet men bij de berekening van het elektrisch voertuig rekening houden met de bijkomende kosten:

  • investering en installatie van de laadvoorziening op het privé-adres van de medewerker
  • stroomkosten
  • abonnementskost voor het uitlezen van de verbruiksgegevens
  • laadpas voor het laden aan openbare laadpunten
  • extra fossiele brandstof in het geval van een PHEV

- Besteed de nodige aandacht aan de laadmodaliteiten

  • Laden op het privé-adres (laadvoorziening op of bij het privé-adres, verplicht of niet; laden aan het stopcontact: toegestaan of niet; afspraken over graaf-, boor- of breekwerkzaamheden); afspraken over bijkomende installatiekosten; afspraken over kosten herstelwerkzaamheden (voor rekening medewerker); afspraken over verhuizing van de medewerkers (bijvoorbeeld demontage of aanschaf nieuwe laadvoorziening); afspraken over vroegtijdige uitdiensttreding van de medewerker); afspraken over schade aan de laadvoorziening; afspraken over overdracht laadvoorziening op einde contract).
  • Laden bij de werkgever (afspraken over gebruik van de laadvoorziening bij de werkgever (beperkt/onbeperkt)).
  • Laden bij publieke laadpunten (afspraken over gebruik van de laadpas, gebruik in het buitenland).
  • Stroom- en brandstofkosten (afspraken over de terugbetaling gemaakt op het privé-adres van de medewerker; indien PHEV: verplichting tot maximaal laden van de batterij; eventueel bijkomende afspraken rond doorbelasting van extra-kosten (bijvoorbeeld bonus/malus); afspraken over aangepast rijgedrag).

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met LeasePlan Belgium N.V. (Zaventem))

Meer info: 02/722.62.11 of www.leaseplan.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.