Invoering elektrische wagens maakt car policy complexer
Belangrijk is deze bijkomende aspecten goed te beschrijven in de car policy om te zorgen voor duidelijkheid en om de (financiële) risico’s voor de werkgever zoveel mogelijk te beperken. Gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s, is het aangeraden om de car policy halfjaarlijks te checken.
Neem onderstaande tips in overweging:
- Beschrijf in de car policy wat men verstaat onder elektrische auto
- BEV (Battery Electric Vehicle): volledig elektrisch aangedreven auto
- PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle): elektrisch aangedreven voertuig met hulpmotor
- Bepaal inzake de terbeschikkingsteling van de auto
- de criteria om voor een elektrische wagen in aanmerking te komen zoals het maximaal aantal te rijden kilometers en de aard van deze kilometers (vooral lokaal verkeer/vooral snelweg/een combinatie) en de mogelijkheid om op het privé-adres te kunnen laden (beschikbare plaats, voldoende voorzieningen, goedkeuring, …).
- Preciseer het maximaal te besteden budget
Het norm lease-budget dat werd berekend op basis van een dieselwagen kan niet één op één worden toegepast voor een elektrisch voertuig. De parameters (looptijd, jaarlijkse kilometers) voor een elektrisch voertuig zijn meestal niet gelijk aan die van een dieselwagen.
Bovendien moet men bij de berekening van het elektrisch voertuig rekening houden met de bijkomende kosten:
- investering en installatie van de laadvoorziening op het privé-adres van de medewerker
- stroomkosten
- abonnementskost voor het uitlezen van de verbruiksgegevens
- laadpas voor het laden aan openbare laadpunten
- extra fossiele brandstof in het geval van een PHEV
- Besteed de nodige aandacht aan de laadmodaliteiten
- Laden op het privé-adres (laadvoorziening op of bij het privé-adres, verplicht of niet; laden aan het stopcontact: toegestaan of niet; afspraken over graaf-, boor- of breekwerkzaamheden); afspraken over bijkomende installatiekosten; afspraken over kosten herstelwerkzaamheden (voor rekening medewerker); afspraken over verhuizing van de medewerkers (bijvoorbeeld demontage of aanschaf nieuwe laadvoorziening); afspraken over vroegtijdige uitdiensttreding van de medewerker); afspraken over schade aan de laadvoorziening; afspraken over overdracht laadvoorziening op einde contract).
- Laden bij de werkgever (afspraken over gebruik van de laadvoorziening bij de werkgever (beperkt/onbeperkt)).
- Laden bij publieke laadpunten (afspraken over gebruik van de laadpas, gebruik in het buitenland).
- Stroom- en brandstofkosten (afspraken over de terugbetaling gemaakt op het privé-adres van de medewerker; indien PHEV: verplichting tot maximaal laden van de batterij; eventueel bijkomende afspraken rond doorbelasting van extra-kosten (bijvoorbeeld bonus/malus); afspraken over aangepast rijgedrag).
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met LeasePlan Belgium N.V. (Zaventem))
Meer info: 02/722.62.11 of www.leaseplan.be.
LEASEPLAN BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.