Renault Talisman: WLTP zorgt voor paleisrevolutie

De overgang naar de WLTP-uitstootnormen zorgt voor heel wat deining in autoland. De nieuwe, strengere en meer realistische uitstoottesten doen zowel diesels als benzineversies in een hogere uitstootcategorie terechtkomen, met alle gevolgen van dien op fiscaal vlak. Dit zet constructeurs soms aan tot drastische maatregelen. En trekt in sommige gevallen ook een flinke streep door de Fleet-Flits testplanning, aangezien een auto die in augustus nog als een valabel fleet-alternatief werd voorgesteld, enkele maanden later plots niet meer in de catalogus van de constructeur terug te vinden is. Zo geschiedde met de Renault Talisman dCi 130 met EDC-versnellingsbak. Kroniek van een paleisrevolutie …

De invoering van de WLTP-normen (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) heeft misschien niet alles, maar toch veel te maken met het “dieselgate”-schandaal dat zich enkele jaren geleden met behoorlijk wat gedonder en geraas over de autowereld uitstortte. De politieke wereld reageerde als werd hij door een zwerm wespen gestoken en kwam al snel aan met strengere en meer realistische normen voor het meten van de uitstoot van personenwagens. Deze beslissingen werden dan ook met een rotvaart genomen en de korte deadlines, die aan de constructeurs opgelegd werden in verband met de homologaties van hun modellen volgens de nieuwe WLTP-normen, zorgen voor een algemene verschraling van het aanbod. Een tijdelijk fenomeen, dat echter wel voor de nodige problemen zorgt bij wie vandaag een nieuwe auto wil bestellen.

Homologeren maar …

De WLTP-homologatie duurt 48 uur, maar de echte “bottleneck” zit hem in het feit dat niet één model gehomologeerd dient te worden, maar meerdere types al naargelang de carrosserievorm, het soort versnellingsbak en bepaalde opties die op de auto aanwezig zijn. Bovendien heeft de auto-industrie lang moeten wachten op de zogenaamde conformiteitsfactor, die de verhoudingen en maximale afwijkingen vastlegt tussen de WLTP-labotest en de RDE (Real Driving Emission Test), waarbij het verbruik van auto’s ook echt tijdens hun gebruik op de openbare weg getest zal worden. Deze laatste test wordt verplicht vanaf september 2019, maar heeft door het verband tussen WLTP en RDE nu al zijn impact, omdat autoconstructeurs nu al hun soft- en hardware voor de motoren hierop moeten kunnen afstellen. Het resultaat is dat meerdere constructeurs hun gamma’s - al dan niet tijdelijk - bijstellen en modellen uit hun catalogi schrappen.

Schraal aanbod

En zo komt het dus dat de Talisman diCi 130 met EDC-versnellingsbak, die wij begin augustus bestreden op ons Fleet-Flits testparcours, vandaag niet meer terug te vinden is in de catalogus van Renault. Het model met de 130 pk sterke dieselmotor werd immers onder druk van de WLTP-problematiek afgevoerd en het dieselgamma van de Talisman bestaat voortaan enkel nog maar uit een 120 pk, 149 pk en 160 pk sterke uitvoering, die alle drie enkel met manuele zesversnellingsbak leverbaar zijn.

Wie toch met de automaat met dubbele koppeling de weg op wil, kan altijd nog opteren voor de 159 of 224 pk sterke benzinemotoren van de Talisman. Deze benzinemodellen zijn op hun beurt overigens enkel met deze automaat leverbaar en niet langer met een manueel geschakelde versie.

Kort getest

De tijdelijke verschraling van het aanbod dat Renault momenteel voorstelt voor de Talisman neemt niet weg dat de grote berline van het Franse merk ook vandaag nog altijd heel wat troeven in huis heeft. Het is immers een elegante kilometervreter, die een perfecte mix biedt tussen stabiliteit en rijdynamiek. De voortrein weet duidelijk van wanten en zorgt ervoor dat de Talisman zich op ons technische testparcours perfect uit de slag wist te trekken.

Hij verscheen trouwens ook goed beslagen op het spreekwoordelijke ijs, want inzake veiligheid kan de Talisman terugvallen op de technologie die Renault al eerder liet rijpen in zijn Espace. Een automatische noodremfunctie, een adaptieve snelheidsregelaar, een spoorassistent, verkeersbordherkenning en head-up display … het is allemaal aan boord en zorgt ervoor dat de Talisman in alle veiligheid kilometer na kilometer kan blijven vreten.

De goed zittende stoelen passen helemaal bij de Franse slag van deze auto. Ze zijn misschien geen toonbeeld van zijdelingse steun, maar ze zitten wel comfortabel en zorgen in samenspraak met het onderstel, dat de meeste oneffenheden in de weg weet weg te filteren, voor aangename langere ritten. Het is ook goed toeven in de Talisman, die van binnenruimte voor- en achterin toch wel een troef maakt. Een ruimte-aanbod dat ook doorgetrokken wordt naar de kofferruimte, die ook in de berlineversie groot te noemen is. Het enige minpuntje is de wat smalle kofferopening.

Meer sectornieuws

Agenda