Insight lanceert Digital Workspace™

Europees business innovation team in volle uitbouw

Insight Technology Solutions B.V.B.A. (Strombeek-Bever) lanceert bij het jaarbegin Insight Digital Workspace™, dat breekt met de sterk e-mail gestuurde werkplekorganisatie van het moment. In de eerste jaarhelft breit de trusted IT-advisor hieraan een verlengstuk met de introductie van Insight Managed Office™. Naast zijn traditionele supply chain optimalisatie-activiteiten, structureert Insight zijn activiteiten langsheen drie assen, met name “Connected Workforce”, “Cloud + Data Centre Transformation” en “Digital Innovation”. “Op Europees vlak werken we momenteel aan de uitbouw van business innovation team, dat zijn specifieke expertise inzake Internet of Things IoT en artificiële intellligentie (AI) vanaf het nieuwe jaar ook ter beschikking van de Europese en Belgische klanten zal stellen,” onthult Wolfgang Ebermann, president EMEA bij Insight.

De bakermat van het huidige Insight staat in Tempe (Arizone) waar het toenmalige Hard Drives International van start ging met de verkoop van computer hardware-componenten. Later werden ook eigen computers gebouwd. Over de jaren werd die hardware-insteek aangevuld met een software-activiteit, die tot stand kwam via diverse acquisities. De echte “game changer”, volgens Wolfgang Ebermann, vond plaats in 2006 toen het beursgenoteerde Insight Software Spectrum (Garland, Texas) inlijfde.

“Als gevolg van de overname verkreeg Insight, dat in die tijd als hardware-reseller actief was in de Venenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, een wereldwijde voetafdruk (US, APAC en Europa). Het breidde zijn actieradius uit tot meer dan twintig landen wereldwijd. Insight kon zich van dan af profileren als bevoorrecht leverancier van zowel hard- als software-oplossingen”, herinnert de president EMEA zich.

In de voorbije dertig jaar zette Insight strategische partnerships op met zowat alle strategische hard- en software-vendors. De eigen productie-activiteit werd ingeruild voor de status van reseller van de top brands. Op vandaag biedt Insight een gigantisch portfolio van hard- en software aan. Het bedrijf is premium partner wereldwijd van ronkende namen als Dell, Lenovo, HP, Apple, Microsoft, Adobe, VMWare, Symantec en dies meer.

Dienstverlening uitgebouwd rond supply chain

Dat rijk gestoffeerde aanbod bood de klanten van Insight de mogelijkheid om hun hard- en software-portfolio te standaardiseren, met één single point of contact (SPOC) voor hun aankoopdiensten. Rond het beheer van de supply chain bouwde Insight, in eerste instantie, een dienstenaanbod in de vorm van software lifecycle services, de aanschaf en het beheer van devices en netwerkopslag, het voorraadbeheer, de configuratie van devices en servers, …

Ebermann beschouwt die fase als een eerste stap in de evolutie van zuivere reseller tot reseller & service partner met focus op de toelevering van IT-functionaliteiten. In een volgende fase verschoof de status van IT als noodzakelijk kwaad (“must have”) naar een strategisch activum om de bedrijfsresultaten en innovatie door te ontwikkelen.

“IT is vandaag een strategische “enabler” binnen het digitale tijdperk. De digitale economie zet zich door, of bedrijven dat nu bevalt of niet. Het mobiele toestel wordt de “personal assistant” en bedrijfsassistent. Het zorgt voor heel wat disruptie in heel wat ondernemingen”, zo nog Ebermann.  “Bedrijven moeten nadenken over wat de impact van de “digital assistant” op hun wijze van bedrijfsvoering is. Over hoe IT te innoveren om je bedrijvigheid voor de digitale wereld klaar te maken?”, wordt daaraan toegevoegd.

Inspelend op die evolutie sneed Insight zowat vijf jaar terug een nieuw hoofdstuk in zijn bestaan aan. Naast het managed IT-aanbod, ging het technologiebedrijf een tweede activiteit ontplooien als intelligent aanbieder van oplossingen die bedrijven in hun digitale transformatie ondersteunt. Dat vertaalde zich sindsdien in een aantal grote, strategische overnames (BlueMetal, Ignia en Cardinal Solutions), specifiek gefocust op de ontwikkeling van drie belangrijke oplossingenpijlers: “Connected Workforce”, “Cloud + Data Centre Transformation” en “Digital Innovation”.

Cloud-first

Om bedrijven digital-ready te maken bouwde Insight een dienstenaanbod op basis van een cloud-first strategie. Het werkt daarvoor sterk samen met Microsoft. Niet enkel omdat Microsoft een sleutelpartner is, maar eveneens vanuit het besef dat de Microsoft-oplossingen diep zijn verankerd bij bedrijven die de migratie naar de cloud nog moeten maken.

De lancering van “Connected Workforce” op de Belgische markt is een eerste strategische stap in de “Work Smarter”-component.

Wolfgang Ebermann: “Omwille van de hoge loonkost in Europa, moet de productiviteit van het menselijk kapitaal omhoog. Bovendien moeten de bestaande werkmethodes binnen bedrijven herdacht willen ze de toekomstige talentgeneratie aantrekken. De leden van de nieuwe generatie zijn niet langer e-mail junkies zoals de vijftig-plussers. E-mail stond inderdaad voor een nieuwe vorm van communicatie … 25 à 30 jaar terug. Op vandaag is de zuiver e-mail gestuurde aanpak niet langer een goede manier om samen te werken. De toevloed aan e-mail verkeer haalt de productiviteit van de individuele werknemer naar omlaag. E-mail was overigens nooit bedoeld als collaboration-platform”.

Insight’s “Digital Workspace™”-oplossing ondersteunt het personeelsbestand in de adoptie van een nieuwe werkomgeving, waarbinnen unified communication & collaboration centraal staat en tot op het niveau van de individuele werkplek wordt doorgetrokken. Tot Insight’s Digital Workspace™ horen een corporate workspace, een team workspace en een personal workspace. De oplossing, die in de cloud draait, fungeert als een IP-laag bovenop Microsoft Office 365, als een nieuwe cockpit die de motor van de activiteiten van de medewerker(s) aanstuurt.

De achterliggende technologie is gebaseerd op intellectual property (IP) van het Nederlandse CAASE dat Insight in 2017 integreerde. Met de inlijving van de Nederlandse cloud service provider, wist Insight de IT-efficiëntie en werknemersproductiviteit naar een hoger niveau te tillen en zich steviger in de Europese markt te verankeren.

In de loop van de eerste jaarhelft van 2019 zal Insight Managed Office™ naast Digital Workspace™ positioneren. Dat slaat de brug tussen (de) verschillende geconnecteerde werkplekomgevingen en stuurt de communicatie en samenwerking tussen de verschillende digitale werkplekken aan. Insight Managed Office™ omvat een complete suite van devices, cloud-gebaseerde apps en levenscyclusoplossingen om de productiviteit van de individuele werknemers op te voeren en werkplekinnovatie in goede banen te leiden.

Om zijn klanten in staat te stellen om IT innovatie meer strategisch aan te sturen, ontwikkelde Insight specifieke diensten die IT helpen om de IT-infrastructuur te moderniseren. Het technologiebedrijf ondersteunt zijn klanten bij de evaluatie van de bestaande infrastructuur, deze te bekijken in het licht van de zakelijke noden en een roadmap uit te tekenen naar een moderne hybride IT-infrastructuur die zowel on-premise - als publieke cloud-diensten omvat. Deze diensten borduren voort op de expertise die Insight in huis haalde met de overname van Datalink in 2017.

Derde oplossingenpijler

Naast “Connected Workforce” en “Cloud & Data Centre Transformation” is - naast de “Supply Chain” - Insight thans volop bezig met de uitbouw van een nieuwe oplossingenpijler, die zich op “Digital Innovation” toespitst.

“Hoe kunnen bedrijven Internet of Things (IoT) of artificiële intelligentie (AI) gebruiken om hun bedrijfsprocessen te automatiseren en slimmer te maken, hun productaanbod te verbeteren of nieuwe diensten aan hun productportfolio toe te voegen?”, schetst Wolfgang Ebermann de context.

Die aanpak wordt in versneld tempo uitgebouwd en is voornamelijk het resultaat van drie belangrijke acquisities, met name Blue Metal  (2015, specialist in klantenervaring en de de creatie van “empowered workforces”), Ignia (2016, technologie-consulting en managed services provider, actief in de APAC-regio) en Cardinal (2018, business innovation-specialist met uitgebreide expertise in mobiele -, web-, analyse- en cloud-functionaliteiten).

In elk voor voornoemde drie oplossingenpijlers wil Insight, in 2017 goed voor een omzet van 6,7 miljard USD (+ 22%, m.i.v. de integratie van Datalink),in de toekomst een vooraanstaande rol opeisen. Gelijktijdig blijft het technologiebedrijf managed services ter ondersteuning aanbieden.

Insight landde twintig jaar terug in België na de integratie van Software Spectrum. De kantoren van Insight Technology Solutions B.V.B.A. bevinden zich overigens nog steeds op dezelfde locatie in Strombeek-Bever.

In 2016 zette Insight, na het Verenigd Koninkrijk, ook in België een Insight Managed Services op. Een jaar later nam het van Systemat de Microsoft Licensing-activiteiten over. Die vertegenwoordigden toen een 130-tal klanten en een omzet van pakweg 6 miljoen euro.

Ook in België zal Insight sterk inzetten op de commercialisatie van de nieuwe IT-diensten, de ondersteuning van bedrijven in hun overstap naar de cloud en de adoptie van digital innovation.

“Insight-onderzoek toont aan dat 80% van de klanten in de voorbije twaalf maanden fors investeerden in de migratie naar de cloud. Dat wijst erop dat ook in België de digitale transformatie zich voltrekt. Als trusted advisor zullen we onze klanten daarbij ondersteunen met advies, implementatie van de oplossingen en het beheer van de IT-diensten”, beklemtoont country manager Marie del Marmol.

Insight’s Europees managed services center bevindt zich in het Verenigd Koninkrijk. Eerstdaags wordt een tweede managed services center voor Europa in Madrid opgestart.