Dynalogic vervijfvoudigt opslagcapaciteit met nieuwe uitvalsbasis
De roots van Dynalogic liggen in Nederland bij DynaGroup B.V. (Nuth), waartoe nog vier andere divisies behoren: Dynasure, Dynalinq, Dynafresh en Dynafix. Elke divisie is gespecialiseerd in een specifieke discipline in de supply chain. Daardoor kan DynaGroup zijn klanten een brede waaier aan services aanbieden: van de reparatie van elektronische apparaten, tot gepersonaliseerde e-commerce aflever-services, voor zowel kleine als grote consumentenproducten.
“DynaGroup werd opgericht als doorontwikkeling van het reparatiebedrijf Dynafix. We wilden inspelen op de behoefte aan nieuwe en slimme service-modellen. Mensen waren het beu om een hele dag thuis te zitten wachten op dat ene pakje. En dus waren onze klanten op zoek naar een dienstverlener die snel en flexibel kon werken. Vandaag kunnen we met vastgelegde tijdsvensters van 1, 2, 3 of 4 uur werken. We hebben een eigen track & trace-systeem ontwikkeld waarbij de consument in real-time het order-to-delivery proces kan volgen en, indien nodig, een afspraak kan verplaatsen. Het is zowel voor onze klant als voor de eindklant een win/win-situatie”, zegt Francis Nevens, business development manager Belux bij Dynalogic.
Ook de recente overname van DynaGroup, eind 2016, door bpost was een win/win voor beide partijen. De Belgische post-operator, die net daarvoor naast PostNL had gegrepen, kon met de acquisitie zijn pakjesdivisie versterken en voor DynaGroup betekende de overname dan weer een boost voor de groei-ambities.
Innovatie en klantentevredenheid
DynaGroup heeft in de Benelux meer dan 1.000 klanten in verschillende sectoren: telecom-operatoren, smartphone-fabrikanten, banken en verzekeraars, retail-ketens en e-tailers. Vooral de e-commerce zorgt voor veel werk in de logistieke sector. Toch nuanceert Nevens het belang van elektronisch winkelen voor Dynalogic.
“E-commerce is nog altijd belangrijk, zeker voor onze groei, maar we willen onze marktpositie ook versterken door maximaal in te zetten op innovatie en klantentevredenheid. We zijn er van overtuigd dat we daarmee het verschil kunnen maken in een zeer concurrentiële sector. In Nederland is de Net Promotor Score (NPS) al helemaal ingeburgerd, in België nog niet. Aan de hand van de NPS beoordelen klanten onze diensten. Met die feedback kunnen wij dan aan de slag. Daarnaast focussen we op innovatie, volgens het trial & error-principe. Sommige services slaan aan, andere dan weer niet. Maar door nieuwe diensten te ontwikkelen trachten we wel telkens de concurrentie een stapje voor te zijn”.
Nieuwe innovaties zijn de “InHome” en “OnSite” services waarbij de koerier ook de functie van installateur opneemt.
“De meeste koeriers gaan tot aan de deur, wij willen voorbij die deur geraken. Met Dynasure zijn we ook actief in de trust- en security-sector. We bieden oplossingen aan voor overheden, banken en verzekeraars. Wij kunnen perfect, met behulp van een beveiligde koffer en een PIN-code, een rijbewijs, een internationaal paspoort of andere high risk-producten thuis afleveren. We werken nu al nauw samen met de stad Antwerpen. In alles wat we doen streven we naar ontzorging”, stelt de business development manager van Dynalogic.
Nieuwe vestiging
Door ruimtegebrek in Sint-Katelijne-Waver was het voor Dynalogic noodzakelijk geworden om een nieuwe locatie te zoeken. De logistieke dienstverlener bereikte een akkoord met vastgoedvennootschap Intervest Offices & Warehouses N.V. (Antwerpen) voor de huur van een pand in industriepark Krekelenberg in Boom. Het gebouw, dat tot voor de zomer van 2018 in handen was van CEVA Logistics, heeft een totale oppervlakte van 18.000 m², waarvan 17.100 m² opslagruimte en 1.100 m² kantoren. Daarmee vervijfvoudigt Dynalogic zijn opslagcapaciteit in vergelijking met het vorige pand.
“De limiet was al een tijdje overschreden in Sint-Katelijne-Waver. We moesten zelfs de hulp inroepen van onze collega’s in Breda. We kunnen nu meteen al de helft van onze capaciteit invullen. De rest zal snel volgen. Marktonderzoek toont aan dat er nog voldoende sectoren zijn waarin we kunnen groeien. Daarom streven we dit jaar als groep naar een groei van 20%. Dat is ambitieus, maar niet onrealistisch”, verklaart Francis Nevens. Ook internationalisering moet in de verdere toekomst helpen om die groeicijfers te realiseren. “Er wordt nagedacht over de uitbreiding van ons actieterrein naar delen van Duitsland en Noord-Frankrijk, maar we willen dat op een gestructureerde manier aanpakken”.
Uitdagingen
Blijven innoveren, het vinden van geschikt personeel, maar ook ecologie en het toenemende fileleed zijn maar enkele van de vele uitdagingen voor Dynalogic.
“De voorbije tien jaar hebben we de filedruk alleen maar zien toenemen. Aanvankelijk was onze hub gelokaliseerd in Groot-Bijgaarden. Toen reden de bestel- en vrachtwagens van de laadkade rechtstreeks de file in. Door uit te wijken naar Sint-Katelijne-Waver konden we de reistijden optimaliseren. Hier in Boom zal dat niet anders zijn. Daarnaast zijn we als logistiek bedrijf ook hard bezig met ecologie. Nu al zetten we in een aantal steden elektrische voertuigen in. We willen dat op termijn nog meer doen”, aldus Nevens.
DYNALOGIC BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.