Interparking plant grote uitbreiding in verschillende regio’s

23/01/2019 OM 08:42 - Luc Willemijns
199e5b5a11a8385b20de717d330cf3d3
Brussel, Berlijn, Barcelona, Wenen, … Interparking N.V. (Brussel) is doorheen de jaren uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Europese markt van de betaalparkings. En hoewel steeds meer steden het autoverkeer willen bannen, toch blijft de nood aan parkings bijzonder groot. Net daarom breidt Interparking in verschillende steden fors uit. In België zijn er grote werken gepland in Brugge, Antwerpen en Zaventem. Het parkeerbedrijf wil ook in de toekomst zijn marktleiderschap behouden en start daarom met het aanbieden van extra services, zoals het onderhoud van een wagen of het vervangen van banden alsook het installeren van meer elektrische laadpalen.

Interparking werd opgericht net voor de wereldtentoonstelling Expo ‘58 in Brussel. Claude De Clercq had het idee van een betaalparking opgepikt in Amerika. Bij zijn terugkeer naar België startte hij meteen met de bouw van “Parking 58” aan de Bisschopsstraat in hartje Brussel. Iedereen verklaarde hem gek. Aanvankelijk met recht en rede, want de eerste jaren bleef “Parking 58” meestal leeg. Het was wachten tot midden de jaren ’60 vooraleer het concept echt aansloeg. Vanaf dan bouwde Claude De Clercq aan een internationaal imperium. Intussen is Interparking 60 jaar oud en is het bedrijf actief in negen Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië en Spanje. In België heeft Interparking 64 parkings met meer dan 40.000 parkeerplaatsen. Via Parkimo houdt de familie De Clercq nog steeds een belang van 10% in het bedrijf aan. Andere aandeelhouders zijn AG Real Estate (51%) en het Canadese pensioenfonds CPPIB (39%).

Zaventem

Met maar liefst 12.000 plaatsen bevindt het grootste parkeercomplex van het land zich op Brussels Airport.

“De drukste momenten op onze parking zijn niet zozeer de vakantieperiodes, maar eerder de maanden mei, juni, september en oktober vanwege het specifieke karakter van Brussels Airport. De luchthaven combineert zakenreizen met gewoon vakantieverkeer. De aanwezigheid van de Europese Gemeenschap in Brussel is daar niet vreemd aan. In 2018 was het voor de eerste keer in de geschiedenis gedurende acht maanden, en dan vooral op woensdag, druk tot zeer druk in de publieke parkings op de luchthaven”, aldus Bart Van Rossom, district manager Interparking Zaventem.

Op 22 maart 2016 werd Brussels Airport getroffen door een terroristische aanslag. Een zware klap, ook voor Interparking.

“Gedurende zes à zeven maanden kleurden onze cijfers rood, maar daarna is alles opnieuw genormaliseerd. 2018 was opnieuw een recordjaar voor Brussels Airport met 25 miljoen passagiers. In het segment van de middelgrote luchthavens neemt Zaventem stilaan een belangrijke plek in en wij groeien mee”. Door die groei is Interparking genoodzaakt om extra parkeerruimte te creëren. Parking P3 krijgt er 2.100 plaatsen bij. “Nog voor de paasvakantie starten we met de werken. We hopen volledig operationeel te zijn tegen eind 2020. De komende achttien maanden worden een mooie uitdaging. Het is de laatste uitbreiding die mogelijk is on-terminal. Volgens de “strategische visie 2040” zal er nadien enkel nog in de Brucargo-zone kunnen bijgebouwd worden”, stelt Van Rossom.

Externe factoren

Niet alleen in Zaventem plant Interparking uitbreidingswerken. Ook in Brugge is dat het geval.

“Er komen 252 extra plaatsen op de parking aan het station. Daarnaast zullen we ook de centrumparking ’t Zand uitbreiden met 5 à 600 plaatsen en in de loop van 2019 starten we met de bouw van een gloednieuwe ondergrondse parking voor 140 plaatsen nabij het Weylerhof. We merken dat er echt wel behoefte is aan meer parking. Brugge blijft een toeristische hotspot. Veel mensen komen met de wagen naar Brugge en willen die in de buurt van het centrum kwijt”, duidt David Simoens, district manager Interparking Oost- en West-Vlaanderen. In Brugge staat er dit jaar dus veel te gebeuren.

In Gent rechten de parkings opnieuw de rug na de invoering van het veelbesproken circulatieplan.

“Dat plan had zeker in het begin impact op onze cijfers, maar we zijn snel met een commercieel antwoord gekomen: de Pcard+. Deze kaart is vooral handig voor klanten die regelmatig gebruik maken van onze parkings. Ze kunnen binnen en buiten rijden met de kaart, zonder dat ze kostbare tijd verliezen aan de kassa. Op het einde van de maand volgt een factuur met een overzicht van alle transacties. Bijkomend voordeel is dat we in de parkings Center en Kouter 30% korting geven. Daarmee trachten we ook de perceptie te veranderen dat parkeren boven de grond goedkoper is dan onder de grond”.

Simoens benadrukt ook het aspect veiligheid. “De wagen staat droog en veilig. Onze dispatch is altijd bemand van zeven uur ’s morgens tot middernacht. Er is ook een controlekamer met een wachtdienst die steeds ter plaatse kan komen”.

Ook in Antwerpen werd Interparking geconfronteerd met externe factoren zoals de grote wegenwerken aan de Leien en het invoeren van de lage-emissiezone. Toch countert Stefaan Defour, district manager Interparking Antwerpen, de overdreven negatieve berichtgeving omtrent de bereikbaarheid van de Sinjorenstad.

“Er waren zeker wel wat verkeersproblemen, … Toch werden heel wat mensen afgeschrikt door de weinig genuanceerde berichten in de media. De periode van mei 2017 tot mei 2018 was lastig. Niet alleen voor ons, maar ook voor de winkeliers in Antwerpen. Er is inderdaad heel wat fileleed, maar dat speelt zich vooral af op de Ring, niet zozeer in de binnenstad”.

In Antwerpen wordt momenteel parking Roosevelt, één van de negen parkings van Interparking in de buurt van de Meir, grondig aangepakt. “Dit wordt de meest moderne parking van Antwerpen. We pakken niet alleen het probleem van betonrot aan, maar we installeren ook de modernste technieken op gebied van veiligheid en klantencomfort. De opening is voorzien in het najaar”, zegt Defour.

Elektrificatie

Interparking denkt ook aan de toekomst. Zo zet het parkeerbedrijf sterk in op extra laadpalen.

“Wij houden rekening met een scenario dat tegen 2030 17% van het Belgische wagenpark elektrisch zal zijn en dus plaatsen we steeds meer laadpalen in onze parkings. In parking Centraal, onder het Kievitplein zijn we van drie naar zestien laadpalen geëvolueerd en in parking Horta hebben we een laadeiland geïnstalleerd”, merkt Stefaan Defour op.

Defour speelt ook met het idee van een automatische en afgesloten fietsparking met lockers waarbij de batterijen van elektrische fietsen kunnen opgeladen worden.

Niet alleen de elektrificatie van het wagenpark is een opvallende tendens. Interparking levert op de luchthaven van Zaventem ook extra diensten voor zijn klanten.

“In onze premium parkings kunnen we extra luxe-services aanbieden, zoals het onderhoud van de wagen, carwash, het vervangen van een kapotte ruit, maar even goed het leveren van etenswaren bij terugkomst van de klant. Er is voor elk wat wils. De prijsbewuste klant kan terecht in onze Discount Oarkings en voor zij die op zoek zijn naar net dat tikkeltje meer zijn er de Premium Parkings”, besluit Bart Van Rossom.

199e5b5a11a8385b20de717d330cf3d3
D26a3054c4a032c672b1318fc7bfedcf
Da48ac2375e2fe4b2badbe90a959a87a
C9497bcd28b0f7104fa858292023b77d

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.