Audi zet schouders onder EEBUS-standaard

Audi engageert zich voor interconnectiviteit over producenten en sectorgrenzen heen voor het EEBUS-initiatief. Als eerste elektrische auto maakt de laadtechniek van de Audi e-tron gebruik van de nieuwe communicatiestandaard. In de Audi-fabriek in Brussel hebben ontwikkelaars de sectorverschrijdende compatibiliteit voor de invoering deze maand van de EEBUS-standaard voor energiecommunicatie getest.

EEBUS streeft een naadloze en sectoroverschriijdende communicatie na binnen het energiesysteem van de toekomst. Binnen een gebouw zullen straks elektrische auto's met huishoudapparaten, warmtepompen en andere verbruikers hun respectieve gebruik onderling afstemmen en zo overbelasting vermijden.

Het met elkaar verbinden van de apparaten gebeurt in een zogenaamd huisenergie management-systeem (HEMS). In deze centrale komt alle informatie samen, zodat alle energierelevante apparaten hun stroombehoefte kunnen uitwisselen.

Met het laadysteem connect kan de Audi e-tron steeds aan het maximaal beschikbare vermogen laden dat de aansluiting thuis en de auto mogelijk maken. Hierbij houdt het rekening met de behoefte van de andere verbruikers in het huishouden, wordt overbelasting van de huisaansluitingen vermeden en daarmee ook het uitvallen van de zekering.

Voorwaarde voor thuis is een compatibel HEMS waarmee het laadsysteem bijvoorbeeld via de huis Wi-Fi connecteert. Audi werkt hieraan met twee partnerbedrijven, met name SMA Solar Technology en de Hager Group, die eveneens inzetten op de EEBUS-standaard.

In combinatie met het laadsysteem connect en een overeenkomstig toegerust HEMS maakt de Audi e-tron ook gebruik van variabele stroomtarieven. Naast Audi werken meer dan zeventig internationale bedrijven aan de gemeenschappelijke taal voor energie-management in het Internet of Things (IoT).

Meer info: http://www.audi.be