Oost-Vlaamse ondernemer ligt wakker van ontbrekende schakels in wegennet

De Oost-Vlaamse ondernemer verliest tijd door de vele omwegen en bijhorende files. Dat zegt UNIZO Oost-Vlaanderen. Bovendien remt de gebrekkige mobiliteit de economische groei in de provincie. Door enkele “missing links” in het Oost-Vlaamse wegennet in te vullen, kan er heel wat tijd en dus geld bespaard worden. De doortrekking van de N60 in Ronse, de Siffer-verbinding in Gent en de doortrekking van de N41 tussen Aalst en Dendermonde zijn enkele van de dossiers waar er dringend een schop in de grond moet gaan, klinkt het.

UNIZO Oost-Vlaanderen dringt expliciet aan op enkele belangrijke investeringen en doorbraken in dossiers die al lang aanslepen. Het gaat met name om:

1. De Siffer-verbinding in Gent. Deze verbinding is nodig om de R4 Oost- en West te verbinden zodat kilometers vermeden worden en Gent minder havenverkeer in woongebied krijgt.

2. De link tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel, ter hoogte van Beveren-Waas. Deze is noodzakelijk voor de toekomstige afwikkeling van het verkeer van de Oosterweel.

3. De doortrekking van de N60. Deze is noodzakelijk om de kern van Ronse te ontlasten.

4. De doortrekking van de N41 tussen Aalst en Dendermonde.

5. De Oostelijke tangent in Sint-Niklaas. De ring rond Sint-Niklaas moet rond gemaakt worden om de toegang tot het centrum makkelijker te maken, de industriezone te ontsluiten en het doorgaand verkeer via meer geschikte weg te laten verlopen.

6. Een treinverbinding (Lijn 106) voor personenvervoer in de Gentse haven. Deze is noodzakelijk om werknemers op een vlotte manier met het openbaar vervoer naar de haven van Gent te krijgen.