Einde brain drain in Midden- en Zuid-West-Vlaanderen in zicht?

20/02/2019 OM 08:24 - Luc Willemijns
6d194801b0318b637a47c0ad54d437da
(Regiovoorzitters Michel Soubry en Philippe De Veyt worden geflankeerd door sleutelmedewerkers van Voka - KvK West-Vlaanderen)
Om West-Vlaanderen tegen 2025 uit te bouwen tot de regio met de grootste graad van ondernemerschap in Europa, moet op drie hefbomen worden ingezet, aldus Voka-Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, regio Midden- en Zuid-West-Vlaanderen. Het gaat om investeren in mensen, investeren in innovatie en investeren in infrastructuur. Inmiddels lijkt een einde te komen aan de brain drain waarmee de regio, en bij uitbreiding de hele provincie, in het verleden kampte. Dat heeft inzonderheid te maken met de dynamiek in de regio Kortrijk/Roeselare, de mobiliteitsproblematiek, de beschikbaarheid van kwaliteitsvol hoger (maar niet universitair) onderwijs en het aanbod van jobs met een rijke inhoud. Dat alles belet evenwel niet dat de krapte op de arbeidsmarkt binnen de regio bijzonder scherp blijft.

De regio Midden- en Zuid-West-Vlaanderen heeft de trieste eer met de allerkrapste arbeidsmarkt in Vlaanderen te kampen. Met slechts één kandidaat per vacature in het arrondissement Roeselare in Midden-West-Vlaanderen de absolute bodemgrens bereikt. In beide regio’s zijn nagenoeg 60.000 inactieven. Dat aantal stemt overeen met de bevolking van een stad als pakweg Roeselare.

De regionale afdeling van Voka zet derhalve in op rekrutering over de taal- en landsgrenzen heen. De ondernemersorganisatie toont zich ook een fervent voorstander van Duaal-leren en STEM-opleidingen.

Innovatie

Voorts mikt Voka - KvK West-Vlaanderen op het aantrekken van innovatiegerichte investeringen naar de regio. De komst van Flanders Make naar Kortrijk wordt binnen die context als heel belangrijk ervaren. Die derde vestiging in West-Vlaanderen, na Lommel en Leuven, zal voornamelijk focussen op productie-innovatie.

Voorts wordt gepleit voor de ontwikkeling van eco-systemen, waarbij bedrijven en kennisinstellingen samen innoveren.

Infrastructuurachterstand wegwerken

De historische infrastructuurachterstand in West-Vlaanderen dient versneld weggewerkt, zo nog de regionale werkgeversorganisatie.

Op logistiek vlak kijkt de organisatie vooral naar de uitbouw van het watergebonden transport. Cruciaal binnen die context staan de verdieping van het kanaal Roeselare-Leie, de ontwikkeling van de River Terminal Roeselare en de optimalisering van het kanaal Bossuyt-Kortrijk, annex een Regionaal Overslag Center (ROC), binnen het bredere plaatje van de Seine/Schelde-verbinding.

Wat het transport over de weg betreft, moet de “historische (regionale) achterstand, met een schandalig groot lijstje infrastructuurdossiers, versneld worden weggewerkt”, zo luidt het. Daarbij wordt expliciet verwezen naar de ontsluiting van de regio Tielt, de aansluiting van de A19 en de R8 (een dossier dat al meer dan twintig jaar op de agenda staat, nvdr.), de aanleg van een derde rijstrook op de E403 tussen Roeselare en Brugge, een nieuw op- en afrittencomplex in Aalbeke waar de E403 en de E17 samen vloeien, de ontwarring van de mobiliteitsknoop in en rond Kortrijk (het K-R8-dossier), de inrichting, langs de E17 van de kruispunten Belgiek in Deerlijk en de op- en afritten in Waregem, en, ten slotte, de ontsluiting van en de ontdubbeling van de capaciteit van de N58 (Menen-Wervik).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.