We worden al gewaarschuwd als we onze gordel vergeten

… waarom niet als we te hard rijden?

Een waarschuwingstoon die chauffeurs erop wijst als ze te hard rijden - vergelijkbaar met het biepsignaal als iemand vergeet zijn gordel om te doen. Standaard zit een dergelijke functionaliteit niet in de meeste voertuigen ingebouwd. Organisaties in de logistieke sector zouden daarom zelf een dergelijke maatregel moeten treffen.

Om het gordelgebruik te bevorderen bouwen de meeste autofabrikanten gordeldetectiesystemen in hun voertuigen, die een waarschuwingssignaal afgeven als de bestuurder of een passagier zijn gordel niet om heeft. Dat die aanpak zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit onderzoek van de European Transport Safety Council. Dat toont aan dat 99 procent van de mensen zijn gordel om doet in een voertuig met gordeldetectiesysteem, tegenover 82 procent van de inzittenden in voertuigen zonder een dergelijk systeem. 

Kwestie van laksheid

Uit cijfers van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety komt bovendien naar voren dat 46 procent van de bestuurders vaker zijn gordel om is gaan doen als het gevolg van een gordeldetectiesysteem, een percentage dat zelfs toeneemt tot 76 onder bestuurders die niet dagelijks achter het stuur zitten. 

Ook zonder onderzoeken is het niet moeilijk om te bedenken dat het afgeven van een waarschuwingssignaal leidt tot een toename in het gordelgebruik. Enkele uitzonderingen daargelaten is het voor de meeste bestuurders die geen gordel dragen geen bewuste keuze om dat niet te doen, maar is het een kwestie van laksheid. En je hoeft geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om te begrijpen dat het moeilijk wordt om in die nonchalance te volharden als er constant een irritante waarschuwingstoon afgaat.

Overlevingskansen bij ongeval

Wat dat betreft is het eigenlijk raar dat de meeste voertuigen alleen waarschuwing geven voor het niet omdoen van een gordel. Want hoewel een gordel de kans op een dodelijke afloop bij een verkeersongeval volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheid (SWOV) met 30 tot 40 procent verkleint, is er nog zo’n factor die van grote invloed is op zowel het risico dat een ongeval gebeurt als de overlevingskansen daarbij: snelheid.

Te hard rijden is een groot probleem in het verkeer en komt ook onder zakelijke bestuurders vaak voor. Uit recent onderzoek van Verizon Connect en Panelwizard onder 816 bestuurders van bedrijfswagens uit verschillende branches, waaronder transport, logistiek, bouw en installatie, blijkt dat 37 procent van de chauffeurs in bedrijfswagen wel eens te hard rijdt binnen de bebouwde kom. En dat dit buiten de bebouwde kom zelfs bij de helft het geval is.

Herhaaldelijke overtredingen

Dat terwijl verkeershoogleraar Bert van Wee van de TU Delft in De Volkskrant ooit waarschuwde dat de kans op een dodelijk ongeval met 3 tot 4 procent toeneemt voor elke kilometer per uur dat iemand harder rijdt. En terwijl de SWOV verder becijfert dat dat risico nog veel verder oploopt voor voertuigen waarmee herhaaldelijk snelheidsovertredingen wordt begaan. 

De kans dat autofabrikanten een dergelijke melding standaard in hun voertuigen gaan inbouwen, lijkt voorlopig echter nog niet heel groot. Juist doordat zoveel mensen regelmatig te hard rijden, zal de vraag naar een dergelijke waarschuwing niet heel hoog zijn - want welke autokoper zit er nu te wachten op zo’n signaal als hij een keer te hard rijdt?

Zelf maatregelen nemen

Dat de auto-industrie geen waarschuwingstoon inbouwt in nieuwe voertuigen, neemt alleen niet weg dat koeriersbedrijven, installateurs, verhuisbedrijven en andere organisaties in de transport- en logistieke sector zelf geen maatregelen kunnen nemen.

Door zelf een waarschuwingssysteem in hun voertuigen te installeren kunnen bedrijven de veiligheid van hun materieel, hun werknemers en van andere verkeersdeelnemers aanzienlijk verhogen. Om de financiële investering hoeven ze het niet te laten. Die is er nagenoeg niet, zeker omdat een dergelijk systeem zich door onder andere de brandstofbesparing al terugbetaalt. Om die reden is het ook om ecologische redenen een aanrader. Het enige excuus om het niet te doen zou laksheid kunnen zijn. Bij het wel of niet dragen van de autogordel hebben we alleen al gezien dat dát geen goede raadgever is.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Verizon Connect).

Meer info: 0800/70.576 of https://www.verizonconnect.com/be-nl.