32 werven gepland op Vlaamse autosnelwegen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft 32 nieuwe werven aangekondigd op de Vlaamse autosnelwegen. In totaal zal er dit jaar 242 kilometer worden aangepakt. Sinds deze regering aan de macht is werd er 1.500 kilometer autosnelweg onder handen genomen. Daardoor is 86% van de Vlaamse autosnelwegen in goede staat. Zes jaar geleden was dat 76%. Die inhaalbeweging werd mogelijk gemaakt dankzij sterk gestegen budgetten. Zo ging er in deze regeerperiode 3,4 miljard euro naar de wegen, waarvan meer dan een half miljard euro specifiek voor de autosnelwegen.

De komende maanden is er een structureel onderhoud gepland op de E34 (tussen Oud-Turnhout en de grens met Nederland), op de E19 (tussen Sint-Job-in-‘t-Goor en Kleine Bareel), de E313 (tussen Geel-Oost en Geel-West), de E17 (tussen Waasmunster en Sint-Niklaas), de E34 (tussen Moerbeke en Kemzeke) en de A18 (tussen Jabbeke en Gistel). Verder worden er herstellingen uitgevoerd, op- en afritten heringericht, veiligheidsconstructies vervangen en bruggen gesaneerd op de R2, de E34 en de E40.

Er zijn eveneens investeringen gepland in bijkomende capaciteit. Zo komt er een derde rijstrook op de E314 tussen Lummen en Heusden-Zolder om de doorstroming te verbeteren.

Vlaanderen pompt ook veel geld in de leefbaarheid van de omwonenden. Sinds 2014 werden er al 28 kilometer moderne geluidsschermen geplaatst langs de A12, de E314 en de E17. Dit jaar komen er nog schermen bij op de E17, tussen Kruibeke en Antwerpen-West en tussen Zwijnaarde en De Pinte en verder ook nog op de Brusselse ring tussen Beersel en Drogenbos. Niet alle investeringen zijn overigens gericht op de auto, want op de E34 ter hoogte van Waaslandhaven-Oost komt er een nieuwe fietsbrug.

De vele werken zullen onvermijdelijk hinder veroorzaken voor de weggebruikers. Minister Weyts benadrukt wel dat er alles aan gedaan wordt om die hinder tot het minimum te beperken. Zo zullen de werven zo veel mogelijk in vakantieperiodes worden gepland. Het is bovendien de bedoeling om enerzijds verschillende werven op elkaar af te stemmen en anderzijds maximaal in te zetten op nachtwerk en volcontinu werken.