On-line platform Lizy wordt prijzenbreker in leasing-sector

Start-up wil katalysator zijn in vergroening wagenpark

Te duur, een gebrekkige service en te weinig flexibel. De KMO’s in ons land zijn vaak ontevreden over hun leasing-contract. Tot die bevinding kwamen Sam Heymans en Vincent Castus, oprichters van Lizy, onderdeel van de Lab Box-familie met ondersteuning van D’Ieteren Auto. Met een nieuw digitaal leasing-platform wil Lizy kleine ondernemingen in staat stellen om flexibeler om te gaan met hun wagenpark. Heymans en Castus pretenderen dat de maandprijs van hun stock- en tweedehandswagens 15 tot 40% lager ligt dan bij nieuwe leasing-wagens. Bovendien zijn de wagens sneller beschikbaar dan bij de klassieke maatschappijen. En door de kortere leasing-termijnen zullen bedrijven in de toekomst sneller de omschakeling kunnen maken naar een groener wagenpark.

België is het land van frieten, chocolade en KMO’s. Ons land telt ongeveer één miljoen KMO’s en voor veel bedrijfsleiders is mobiliteit een heet hangijzer. Zullen dieselwagens nog meer fiscaal worden afgestraft? Wat met de lage-emissiezones? Worden elektrische wagens goedkoper? Komen er meer laadpalen? Het zijn stuk voor stuk kopbrekers, vooral omdat KMO’s vaak vast hangen aan dure en langlopende leasing-contracten.

Dat moet anders dachten IT-wizards Sam Heymans en Vincent Castus. “Door de grote onzekerheid die er heerst twijfelen veel mensen welke wagen ze moeten kiezen. Met Lizy willen we ondernemers net ontzorgen door een flexibel en goedkoop aanbod. We hebben vorig jaar met veel ondernemers gepraat en vaak kwamen dezelfde bezorgheden naar boven. Waarom kan het niet goedkoper? Waarom duurt het zo lang vooraleer de wagens worden geleverd? En waarom kan het allemaal niet flexibeler? Vanuit die vragen zijn we beginnen nadenken over een oplossing. Vrij snel kwamen we op het idee van een digitaal leasing-platform voor stock- en tweedehandswagens”, aldus mede-oprichter Sam Heymans.

Lab Box

Heymans en Castus trokken met hun idee naar D’Ieteren N.V. (Brussel). De auto-importeur richtte in september 2017 Lab Box N.V. (Brussel) op om een antwoord te bieden op de mobiliteit van morgen.

“Met de MaaS (Mobility-as-a-Service)-applicatie “Pikaway” en het autodeelplatform “Poppy” heeft Lab Box al heel wat kennis in huis. Bovendien heeft D’Ieteren met Audi, Seat, SKODA en Volkswagen vier sterke merken in huis. Lab Box was meteen gecharmeerd door ons idee en maakte de nodige fondsen vrij”, verklaart Heymans.

Belangrijke nuance is dat klanten van Lizy geen leasing-contract sluiten met de start-up, maar met Volkswagen D’Ieteren Finance N.V (Kortenberg).

“Het is een win/win voor alle partijen. Volkswagen D’Ieteren Finance krijgt er nieuwe klanten bij. Wij kunnen rekenen op een commissie en de klant is verzekerd van een goede wagen aan een aantrekkelijke prijs”.

Heymans is er van overtuigd dat de wagens van Lizy 15 tot 40% goedkoper zijn in vergelijking met nieuwe leasing-wagens.

“We zijn een digitaal platform. We hebben dus niet zoveel medewerkers nodig, daardoor kunnen we de kosten drukken. We zetten ook maximaal in op automatisering. In enkele muisklikken kan je een offerte aanvragen. Als de kredietcontrole positief is streven we naar een leveringstermijn van gemiddeld twee weken. We brengen de wagen ook zelf tot bij de klant. Die levering is voor ons een belangrijk moment, zeker omdat de bestelling volledig on-line gebeurt en er geen menselijk contact aan te pas komt. Onze expert geeft bij de levering alle nodige uitleg. Hij neemt als het ware de rol van de concessiehouder over”. Heymans benadrukt dat de garages niet buitenspel worden gezet. “Bij een onderhoud of een schadegeval kunnen de klanten bij om het even welke garage van D’Ieteren terecht".

Het aanbod van Lizy bestaat uit stock- en tweedehandswagens met gemiddeld 10 à 40.000 kilometer op de teller. Elke wagen voldoet ook aan de laatste milieunormen.

“Stel dat binnen twee jaar de elektrische wagens goedkoper worden, dan kunnen KMO’s dankzij onze flexibele leasing-formules snel overschakelen naar elektrische-, CNG- of hybride wagens. Wat dat betreft kan Lizy een katalysator zijn voor de vergroening van het Belgische wagenpark”, stelt Heymans.

Work in progress

Volgens de initiatiefnemers is Lizy een work in progress. “De huidige contracten omvatten een all-in service en de duurtijd varieert van twaalf tot zestig maanden. Dat zal op termijn nog flexibeler worden. Je fietst negen maanden per jaar naar het werk, maar in de wintermaanden verkies je toch de wagen, dan zal Lizy je daarbij helpen. We denken er aan om met abonnementsformules te werken, waarbij je zelfs per dag of per kilometer kan betalen. We gaan ook andere vervoersmiddelen inzetten, zoals elektrische fietsen en steps. Mobility-on-demand wordt dé toekomst en daar wil Lizy handig op inspelen”.

Lizy werkt nu nog nauw samen met D’Ieteren Auto, maar in de toekomst zullen ook andere automerken worden aangeboden.

“Evolueren naar meer, groter en beter, dat zit in het DNA van elke start-up. Wie weet ziet onze website er na drie maanden al helemaal anders uit. En over een half jaar zijn we misschien al in staat om het volledige proces te automatiseren. Wat de toekomst ook in petto heeft, onze hoofddoelen zullen altijd dezelfde blijven: de klant tevreden stellen en de leasing-sector wakker schudden”, besluit Sam Heymans.