2018 meest succesvolle jaar ooit voor Daimler Trucks

Software-systeem “habbl” basis voor nieuwe Fleetboard

Daimler Trucks-topman Martin Daum voerde tijdens de presentatie van de jaarcijfers te Gaggenau een goednieuwsshow op. 2018 was dan ook het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Daimler Trucks. Wereldwijd werden er 517.300 trucks aan de man gebracht. Dat is een stijging met 10% tegenover 2017 (470.700). De grootste groei werd gerealiseerd in de NAFTA-regio, Brazilië en India. In België verkocht Daimler Trucks meer dan 2.000 voertuigen. De vrachtwagenbouwer verloor in ons land dan wel wat marktaandeel, toch werden alle doelstellingen ruimschoots gehaald. Voor 2019 verwacht Daum een verdere toename van de wereldwijde verkoop met 7 à 9%. De ceo van Daimler Trucks kijkt uit naar de strategische ontwikkelingen op digitaal vlak. Zo wordt Daimler Fleetboard GmbH geïntegreerd in de afdeling Mercedes-Benz Trucks en met Eikona AG werd een akkoord bereikt voor de overname van de logistieke toepassing “habbl”. Deze software zal in de toekomst de oplossing voor transport-management van Fleetboard vervangen.

Daimler Trucks, de overkoepelende holding van de merken FUSO, Freightliner, Western Star, BharatBenz en Mercedes-Benz, maakte vorig jaar maximaal gebruik van de gunstige conjunctuur in enkele belangrijke markten. Niet alleen in de NAFTA-regio werden meer trucks verkocht (+ 24.700), ook in Azië viel er een opvallende stijging te noteren (+ 16.100). Met 64.200 verkochte trucks is Indonesië, na de Verenigde Staten, uitgegroeid tot de tweede belangrijkste markt voor Daimler Trucks. Ook over de Europese verkoopcijfers is Martin Daum, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Trucks & Buses, positief.

“In vergelijking met 2017 was er een daling in het Verenigd Koninkrijk van 9.100 naar 8.100 trucks, maar dat werd gecompenseerd door betere verkoopcijfers in Duitsland en Frankrijk. Dat maakt dat we globaal genomen ook in Europa zijn gegroeid. De resultaten bewijzen vooral dat we de juiste producten en services hebben voor verschillende markten en regio’s”.

Elektrificatie

De verkoopsuccessen van de vrachtwagenbouwer hadden eveneens effect op de inkomsten. Die stegen van 35,8 naar 38,3 miljard euro en ook de winst nam toe, van 2,383 miljard naar 2,753 miljard euro (+16%). Door allerlei efficiëntieverbeteringen spaarde Daimler Trucks bovendien 1,4 miljard euro aan kosten uit.

Volgens Martin Daum zijn de goede cijfers het resultaat van hard werken in combinatie met tal van investeringen in meer veiligheid en nieuwe technologie. “We hebben vorig jaar 1,2 miljard euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. De komende jaren zullen we dat blijven doen. De elektrificatie van bedrijfsvoertuigen staat daarbij centraal. Daimler Trucks is immers de enige vrachtwagenconstructeur die in verschillende segmenten 100% elektrische vrachtwagens kan aanbieden. Van de FUSO eCanter over de Freightliner eM2 tot de Mercedes-Benz eActros. We hebben vorige zomer alle elektrificatie-activiteiten voor vrachtwagens en bussen samengebracht onder één dak: de E-Mobility Group. EMG definieert niet alleen de strategie voor alle elektrische onderdelen en complete elektrische voertuigen van de groep, het ontwikkelt ook een wereldwijd platform, vergelijkbaar met de platformstrategie voor conventionele aandrijfsystemen en hoofdonderdelen”.

Dit voorjaar starten Mercedes-Benz Trucks en transporteur Logistik Schmitt met praktijktesten op de B462, in de buurt van Rastatt (Baden-Württemberg). Een jaar voor de testroute in de regio actief wordt voor vrachtwagens met trolley-aandrijving zal de 25 ton zware eActros dagelijks 168 kilometer afleggen.

“We zijn benieuwd naar de resultaten van deze testen, maar alles wijst er op dat we op de goede weg zijn met het eActros-concept. In een latere fase zullen we trouwens ook vergelijkende testen uitvoeren met de eActros als trekker met oplegger met een hoger gewicht en rijbereik”, verduidelijkt Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks.

Ook wat autonome vrachtwagens betreft zette Daimler Trucks in 2018 opnieuw stappen vooruit.

“Met de Mercedes-Benz Actros hebben we een eerste reeks vrachtwagens met semi-automatische rijfuncties van het niveau 2 voorgesteld, waardoor de veiligheid voor andere weggebruikers exponentieel toeneemt. In Noord-Amerika hebben we de Freightliner Cascadia gelanceerd en in Azië de FUSO Super Great. In de toekomst willen we evolueren naar sterk geautomatiseerde vrachtwagens van het niveau 4. Daarom investeren we de komende jaren 500 miljoen euro in de ontwikkeling van deze technologie”, schetst Buchner.

Positieve vooruitzichten

2018 was een recordjaar voor Daimler Trucks en dus wordt het moeilijk om in 2019 nog beter te doen.

Toch is Martin Daum optimistisch. “Ik verwacht een stijging van de verkoopcijfers met 7 à 9%. Voorwaarde is wel dat de politieke en economische omstandigheden gunstig blijven. Het is een uitdagende markt met veel concurrentie, maar we zien nog voldoende potentieel, onder meer in Azië en Latijns-Amerika. We hebben moeilijke jaren gekend in Brazilië, maar door hard te werken zijn we terug marktleider geworden. Vorig jaar steeg de verkoop er met 60% van 13.400 naar 21.400 trucks. We willen in 2019 op hetzelfde elan verder gaan. Eenzelfde verhaal speelt zich af in India, waar we vorig jaar al 22.500 voertuigen hebben verkocht. In Europa verwachten we veel van de lancering van de nieuwe Actros en in China tot slot resulteert de samenwerking met onze joint-venture partner Foton in mooie cijfers”.

Stefan Buchner kijkt dit jaar vooral uit naar de strategische ontwikkelingen op digitaal vlak. “Eerst en vooral is er de integratie van Fleetboard in de organisatie van Mercedes-Benz Trucks. Een logische stap, omdat software-diensten meer dan ooit nauw verweven zijn met de voertuigontwikkeling en de klantenondersteuning. Daarnaast hebben we met “habbl” een nieuw, baanbrekend product in ons aanbod. De software garandeert dat iedereen die bij een transportopdracht is betrokken, zoals bestuurders, dispatchers en eindklanten, precies de informatie krijgt die hij nodig heeft. Verder geeft “habbl” gebruikers toegang tot de opdrachtgegevens en verloopt de communicatie met de bestuurders veel eenvoudiger. Het is een flexibel instrument dat in de toekomst de oplossing voor transport-management van Fleetboard zal vervangen. “Habbl” zal zowel in de vorm van een mobiele app, als een on-line portaal beschikbaar zijn”.