Nieuwe koplopers gezocht voor proef duurzame binnenvaart

01/04/2019 OM 07:08 - Luc Willemijns
Placeholder
De projectpartners van CLean INland SHipping (CLINSH) zijn op zoek naar binnenvaartschippers of reders die willen investeren in de verduurzaming van hun schip of vloot. De derde Europese aanbesteding voor de praktijkproef van dit project, gericht op duurzaam vervoer over water, loopt tot en met 22 april 2019 (14.00 u).

Op alle schepen die deelnemen aan de praktijkproef van CLINSH wordt meetapparatuur geplaatst, waarna gedurende in ieder geval een jaar continu de uitstoot aan boord wordt gemeten. Dit levert waardevolle informatie op over de milieuprestaties én operationele kosten bij toepassing van de verschillende technieken.

Aan de derde ronde van CLINSH kunnen maximaal 20 schepen deelnemen waarvan de eigenaars bereid zijn om te investeren in volgende technieken en brandstoffen: SCR in combinatie met DPF, FWE of FWE+ in combinatie met (tijdelijk) GTL, Euro VI/NRE, 100% elektrisch, hybride of diesel-elektrisch of installatie van elektronische common rail-techniek.

Ook is er ruimte om schepen in te zetten als controlegroep met LNG, CNG, Euro VI-motor, CCR1- of CCR2-motor of hybride techniek.

Vanuit het project CLINSH ontvangen schippers die zijn geselecteerd na de aanbesteding een financiële compensatie voor deelname aan het project. Voor het aanschaffen en laten installeren van de technologie kunnen de schippers tot 50% van de gemaakte kosten ontvangen. De schippers die al met een emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof varen, kunnen per schip maximaal 10.000 euro onkostenvergoeding krijgen.

Wie deelneemt aan CLINSH kan dus een financiële compensatie krijgen voor het leveren van informatie die de verduurzaming van de binnenvaart versnelt. Daarnaast levert deelname aan het project kennis op over de verschillende technieken en de bereikte milieuvoordelen, én een koplopersrol binnen de sector. Goede milieuprestaties kunnen in het voordeel van de schipper werken bij het verkrijgen van lading of toegang tot een haven. En tot slot: schippers kunnen nu een vergoeding krijgen voor aanpassingen die in de toekomst mogelijk verplicht worden.

CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen vanuit de praktijk in kaart brengt. CLINSH wordt ondersteund door het Europese LIFE-fonds. De totale projectkosten bedragen ruim 8,5 miljoen euro, waarmee zestien partners uit Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk samen met het Europese LIFE-fonds investeren in diverse projecten die bijdragen tot een duurzame binnenvaart.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.