Getest door dVO : Suzuki Vitara 1.4 GLX

Leve de boosterJet!

De Suzuki Vitara mag een buitenbeentje genoemd worden, want het is altijd één van de weinige SUV’s geweest die beter verkocht met een benzinemotor onder de motorkap dan met een diesel. Een auto die helemaal klaar is om het te maken in een wereld waarin de diesel steeds meer onder vuur komt te liggen, zou je denken. Fleet-Flits trok richting Ardennen en ging op zoek naar de ware troeven van deze door de flukse 1.4 BoosterJet aangedreven vijfdeurs-SUV, die vorig jaar een facelift kreeg.

We wezen er bij een eerdere test van de CNG-uitvoering van de Vitara 1.4 al op dat de Vitara samen met de Swift de ruggengraat van de fleet-vloot van Suzuki vormt en opvallend genoeg scoorden de benzine-uitvoeringen daarbij beter dan de diesels. Het benzinegamma was dan ook aanzienlijk ruimer dan dat van de diesels.

Suzuki gaat sinds de facelift van vorig jaar echter nog een stap verder, want het stuurde niet alleen de 1.6 benzinemotor op pensioen, maar deed hetzelfde met de enige dieselmotor uit het gamma, de 120 pk sterke 1.6 DDiS. Gedaan met dieselen dus. Toch biedt het Japanse merk nog altijd keuzemogelijkheden zat voor geïnteresseerde kopers, want het heeft naast de 1.0 driecilinder van 112 pk eveneens een 1.4 viercilinder van 140 pk aan. Beide motoren zijn trouwens met 4x2- en 4x4-aandrijving leverbaar én met automatische of manuele overbrenging. En ze puren hun kracht en levendigheid uit een turbomotor, de zogenaamde BoosterJet.

Achtergrond

De Vitara was altijd al een populaire auto uit het gamma van de Japanse constructeur die ook motorfietsen in alle maten bouwt. In een verder verleden maakte de Vitara, waarvan de eerste generatie al in 1988 het levenslicht zag, vooral indruk met zijn stoere terreinwagenvoorkomen, maar Suzuki volgde bij de vorige modelvernieuwing de algemene tendens naar SUV’s door zijn Vitara om te vormen tot een frisse en stijlvolle SUV. Hij werd wat lager en schoot er zijn kenmerkend reservewiel op de achterdeur bij in. Het visuele resultaat was echter wel dat hij daardoor stijlrijker en eleganter oogde en wist te charmeren met opvallend veel rijplezier. Een voorkomen dat hij nog wat meer weet te accentueren sinds de meest recente modelvernieuwing ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van de modelnaam. Hij kreeg een nieuwe voorbumper, die iedere verwijzing naar zwaardere 4x4’s wegneemt, maar dankzij de ronde verstralers blijft hij er wel opvallend stoer uitzien. Daarnaast springen ook chroomaccenten op de grille met vijf sleuven in het oog. Die “erft” de nieuwkomer van de Vitara S van de vorige generatie en van de iV4, het conceptmodel van de Vitara, die beide veel bijval kenden dankzij deze sportief aandoende snoet. De Vitara oogt door deze ingrepen ook groter dan hij in werkelijkheid is. Met 4,18 meter lengte is hij zelfs behoorlijk kort voor een SUV. Achteraan vallen de uniform rode achterlichtblokken met LED-lichten op, die hem ook wat meer stijl meegeven. De GLX, het best toegeruste model van de Vitara, is trouwens voortaan standaard voorzien van een panoramisch zonnedak.

Rijgedrag

De Vitara 1.4 GLX met handgeschakelde zesversnellingsbak waarmee wij op weg mochten, bedient zich van de 1.4 BoosterJet motor. Het volledige benzinegamma bestaat voortaan uitsluitend uit BoosterJet krachtbronnen, want ook de 1.0 kreeg zo een turbootje aangemeten. De 1.4 BoosterJet is trouwens een lichtgewicht, zeker vergeleken bij zijn voorganger, de 1.6. Dat vertaalt zich in een erg levendig en zelfs wat sportief rijgedrag. Het soms wat kortademige happen van de 1.6 eens de weg stevig naar boven helde, is helemaal verdwenen bij deze 1.4 met turbo-ondersteuning. Hij laat zich op de Ardeense hellingen die wel lukraak in ons testparcours gemikt lijken dan ook op geen enkel moment in verlegenheid brengen.

Al gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat die heuvels allesbehalve lukraak in ons testparcours terecht zijn gekomen, want waar kan een auto zijn kwaliteiten beter tentoonspreiden dan op technisch lastige weggedeelten, waarop het koppel en het vermogen van de motor tot het uiterste aangesproken worden. Met 220 Nm en 140 pk legt deze krachtbron cijfers voor die niet eens zo spectaculair ogen, maar vooral het feit dat het maximaal koppel al vanaf 1.500 krukasomwentelingen voorhanden is, spreekt in het voordeel van deze vinnige Japanner.

En niettegenstaande de 1.4 in de hoge toeren heel vaardig voor de dag komt, is het echt niet nodig om de toerenteller telkens richting de rode zone te jagen om met de nodige zwier de Waalse hellingen te nemen. Het maximale motorkoppel is trouwens al van zo laag in de toeren voorhanden omdat Suzuki de turbo ter hoogte van de cilinderkop heeft ingebouwd. Daardoor blijft de responstijd tot het minimum beperkt.

Die levendigheid maakt van de Suzuki Vitara 1.4 overigens geen sprinter. 11,5 seconden is een eerder bescheiden cijfer bij de sprint van 0 naar 100 km/u. Gelukkig stelt de Vitara daar een heel stevige wegligging tegenover, die hem zelfs in zijn 4x2-uitvoering heel wat rijplezier meegeeft. De Vitara verorbert haarspeldbochten dan ook even goed als technische trage bochten of lang uitgesponnen combinaties van snelle bochten.

Hij dankt zijn vinnigheid aan de combinatie van zijn enthousiaste krachtbron en de lichte structuur van deze auto. Deze laatste heeft de Vitara te danken aan zijn lichtgewicht krachtbron en zijn compacte buitenafmetingen, die hij weliswaar perfect weet te camoufleren met zijn stoere uiterlijk, maar even goed ook aan de keuze voor bijvoorbeeld erg lichte deuren. Iets wat je ook duidelijk voelt, wanneer je de voor- of achterdeur dichtgooit. Op de autosnelweg komt de Vitara eveneens goed met het verkeer mee, maar boven 120 km/u zijn rol- en rijgeluiden zo nadrukkelijk aanwezig dat ze een beetje storend worden.

Veiligheid

De Suzuki Vitara behaalt in de EuroNCAP-testen vijf sterren. Die score was het resultaat van de goede passieve bescherming en de uitgebreide standaarduitrusting inzake rijhulpsystemen. We denken hierbij aan een adaptieve snelheidsregelaar met radarsysteem dat de remmen autonoom activeert in geval van nood.

Suzuki stapte hiervoor overigens over van de Radar Brake Support (RBS) met een radar met millimetergolven naar een Dual Sensor Brake Support (DSBS), die gebruik maakt van een eenogige camera en een laser-radar. Daardoor verhoogt Suzuki de schadebeperking bij aanrijdingen ook nog eens met voetgangerdetectie, wat uiteraard de zwakke weggebruiker alleen maar ten goede kan komen. Verder beschikt de Vitara over een knie-airbag, Lane Departure Warning, Lane Departure Prevention en Traffic Sign Recognition. Tot slot zijn ook een Blind Spot Monitor (dodehoekdetectie) en Rear Cross Traffic Alert voor het eerst op een Suzuki leverbaar.

Comfort

Suzuki koos voor subtiele materiaalverbeteringen, waardoor het instrumentarium wat zachter aanvoelt. Het weinig sprankelende gevoel van zwart hard plastic verdwijnt daardoor dan ook als sneeuw voor de zon. De Vitara zet zijn wat modernere interieur-look overigens nog wat extra in de verf met een klassiek klokje in het midden van het dashboard, dat komaf maakt met het wat zoutloze digitale klokje uit het verleden. De tellers zien er wat stoerder uit en leunen duidelijk wat meer aan bij de hedendaagse interieurcultuur dan hun voorgangers.

De zit achter het stuur voelt goed aan dankzij de stoelen met suède bekleding, die ook goed blijven zitten na een paar uur achter het stuur. De ophanging kwijt zich behoorlijk aardig van zijn taak en wordt eigenlijk enkel op de proef gesteld wanneer de weg echt slecht wordt. Enkel dan word je er even aan herinnerd dat je niet achter het stuur van een premium-model zit.

Functionaliteit

De Suzuki Vitara mag dan al redelijk beperkte buitenafmetingen hebben, dat voel je niet echt binnenin. Het is goed toeven in de Vitara, die zowel voor- als achteraan over voldoende hoofd- en beenruimte beschikt. Suzuki levert zijn auto’s alleen maar in goed toegeruste uitvoering, want er is voortaan slechts één uitrustingsniveau, de GLX. Er is trouwens amper een optielijst die naam waardig. Dat zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld standaard over een keyless entry-systeem beschikt.

Een automatische achterklep is er echter bijvoorbeeld niet. Die dus niet automatische achterklep geeft toegang tot een kofferruimte die naar SUV-normen met 350 liter inhoud eerder aan de kleine kant is. Het gebrek aan buitenafmetingen moet tenslotte ergens opgevangen worden. Met neergeklapte achterbank loopt de laadruimte overigens op tot 1.100 liter.

TCO

De handgeschakelde Vitara 1.4 GLX heeft een CO2-uitstoot van 132 g/km. Daardoor is hij voor 75% aftrekbaar. De versie met automatische transmissie komt uit op 133 g/km CO2-uitstoot en is dus eveneens voor 75% aftrekbaar. De integraal aangedreven Allgrip-uitvoeringen blijven eveneens steken op een aftrekbaarheid van 75%, aangezien zij respectievelijk 139 (manueel) en 143 g/km (automaat) uitstoten.

De instapversie van de Vitara (de handgeschakelde 4x2 met 1.0 BoosterJet) wordt verkocht voor 19.799 euro, incl. BTW. Een aantrekkelijke prijs op de SUV-markt en met een CO2-uitstoot van 122 g/km is dit model voor 80% aftrekbaar. Ons testmodel met 1.4 BoosterJet valt met een prijs van 26.999 euro, BTW inbegrepen, fors duurder uit. Hij maakt echter veel goed dankzij zijn ruime basisuitrusting en zijn gunstige verbruiksresultaten, want met een gemiddeld verbruik van 7,52 l/100 km kan je als benzine-SUV zonder blikken of blozen de strijd met de concurrentie aangaan.

Fleet-Flits conclusie

Suzuki heeft zijn Vitara een gesmaakte facelift gegeven, die zijn uitstraling en comfort duidelijk ten goede komen. De 1.4 GLX benzinemotor geeft de Vitara dezelfde vaardigheid en speelsheid waarmee ook de Suzuki Swift Sport weet te verrassen. De Vitara is natuurlijk wat hoogpotiger, waardoor hij net iets minder rijplezier in petto heeft dan de immer vinnige Swift, maar hij blijft hoe dan ook nog altijd een fijne gezel wanneer de weg iets bochtiger wordt.

Het instapmodel met 1.0 BoosterJet motor mag gerust een budgetauto genoemd worden, terwijl de 1.4 GLX daarvoor net iets te duur geprijsd is. De 140 pk sterke BoosterJet is zijn geld echter meer dan waard omdat hij zich bijzonder gewillig en enthousiast toont. Soms net iets te enthousiast want boven de 120 km/u nemen wind- en rolgeluiden het bij momenten over van de geluidsinstallatie. Suzuki heeft met andere woorden nog wel wat werk als het op geluidsisolatie aankomt, maar komt steeds nadrukkelijker op de deuren van de SUV-markt kloppen.

Concurrenten voor de Suzuki Vitara 1.4 GLX

Opel Mokka 1.4 Turbo 140 pk

De Opel Mokka, die ook in een 4x4-uitvoering verkrijgbaar is, wordt aangevuurd door een 1.4 Turbo, die 140 pk produceert. Hij is daarmee even krachtig als de Vitara 1.4 GLX. De sterke punten van de Mokka zijn ongetwijfeld zijn uitgebreide uitrustingsmogelijkheden, maar toch moet hij het op het vlak van veiligheidsuitrusting afleggen tegen de Japanner. Daarnaast komt de 1.4 BoosterJet ons iets levendiger over dan de even grote krachtbron uit Rüsselsheim, waardoor de Mokka ook inzake dynamische kwaliteiten net ietsje onderligt.

Renault Capture Energy TCe 130 S-Edition

De Renault Capture 1.3 benzinemotor produceert 130 pk. Het is dezelfde motor die ook in de grotere Scenic huist. Deze wat krachtigere motor past de wat sportievere S-Edition als gegoten. Het is goed toeven in deze uitvoering, die standaard het Renault R-Link-navigatiesysteem meekrijgt, want je zit in goed zittende alcantara-stoelen die netjes versierd zijn met sierstiksel die het geheel een wat sportievere look geven. Daarnaast is hij toegerust met radars vooraan, achteraan en opzij en een achteruitrijcamera zodat hij qua veiligheidsuitrusting zijn voet naast de Suzuki Vitara kan zetten.

Fiat 500X 1.3 Firefly Turbo 150 DCT

De wat hoger op zijn poten gebouwde Fiat is de krachtigste speler uit het lot, die trouwens prat kan gaan op een bijzonder compacte en propere benzinemotor. Die krachtbron maakte eerder al zijn debuut in de Jeep Renegade, die sinds het huwelijk tussen Chrysler en Fiat tot dezelfde familie behoort. Fiat pakt echter niet alleen uit met een krachtige en schone motor, maar doet daar op zijn 500X ook nog eens een heel arsenaal aan veiligheidsuitrustingen bovenop. Met een standaarduitrusting inclusief verkeersbordherkenning, Speed Advisor en rijstrookassistent is de 500X tot de tanden bewapend voor een rechtstreekse confrontatie met zijn concurrenten van Suzuki, Opel en Renault. Bovendien kan hij tegen meerprijs ook nog toegerust worden met een dodehoekmelder en een Safety Distance Manager die de snelheid van het voertuig aanpast aan de snelheid van het verkeer en tegelijk ook toeziet op het aanhouden van een veilige afstand ten opzichte van je voorligger. De 150 pk krachtbron is levendig, maar wordt enkel aangeboden met de DCT-versnellingsbak met dubbele ontkoppeling, die de pit van de motor een beetje tegenwerkt, waardoor de 500X het qua dynamiek moet afleggen tegen de Vitara.