Vergroening wagenpark laat op zich wachten

CO2-uitstoot bedrijfswagens daalde afgelopen 2 jaar met slechts 2,2%

Nog steeds zijn negen op de tien (87,7%) bedrijfswagens dieselwagens. Eén op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt slechts langzaam toe. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde wel met 2,2% op twee jaar. Er is een trend naar minder vervuilende wagens, maar de echte vergroening laat nog op zich wachten. Dat blijkt uit cijfers van het sociaal secretariaat van HR-dienstverlener Securex bij 39.566 werknemers.

Bijna negen op de tien bedrijfswagens in België zijn dieselwagens, ondanks een daling van 93,4% in 2017 naar 87,7% in 2019. Het aantal bedrijfswagens op benzine en gas neemt toe, net zoals de elektrische en hybride voertuigen. Op 1 januari 2019 reed één op de tien bedrijfswagens op benzine, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017 (van 5,7% in 2017 naar 10,1% in 2019). Het aandeel elektrische wagens is nog klein, maar verdubbelt wel van 0,1% tot 0,2% op twee jaar. Dezelfde stijging zien we bij hybride wagens van 0,8% naar 1,7% (+121%). Het aandeel wagens dat op gas rijdt (LPG 0,07%, CNG 0,18%) blijft laag.

Lichte daling CO2-uitstoot

We zien een lichte trend naar minder vervuilende wagens. De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens is de afgelopen twee jaar gedaald met 2,2%, van 114,4g/km in 2017 naar 112g/km in 2019. De sterkste daling deed zich voor tussen 2017 en 2018 (-1,9%). Het aandeel van sterk vervuilende wagens hierin daalde van 33,1% (2017) naar 27,5% (2019). Het aandeel medium vervuilende wagens steeg van 22,2% naar 27% en het aandeel licht vervuilende wagens steeg van 38,1% (2017) naar 41,6% in 2018, en daalde dan weer lichtjes naar 40,8% in 2019.

Diesel blijft dus koning op de arbeidsmarkt die duidelijk nog niet klaar is voor vergroening. Enerzijds lijken werkgevers vandaag nog niet echt wakker te liggen van een groene fleet (ook in het kader van retentie), anderzijds kiezen werknemers nog zeer vaak traditioneel voor een dieselwagen. De fiscale spelregels hebben dus weinig impact op de keuze van de bedrijfswagen, waar de Belgische werknemer niet wakker lijkt te liggen van een paar euro meer of minder in het voordeel van alle aard. Het valt nog af te wachten wat de impact van het mobiliteitsbudget zal zijn.

Welke auto een werknemer kan kiezen, is afhankelijk van de mogelijkheden die het bedrijf hem biedt en zijn functie binnen dit bedrijf. De leeftijd van een werknemer hangt samen met zijn anciënniteit en vaak ook met een hogere positie in de organisatie. Hoe hoger de functie, hoe breder de lijst om uit te kiezen, met vaak daar ook de keuze tussen elektrische en hybride bedrijfswagens. Hybride en elektrische wagens behoren ook tot de categorie van de duurdere wagens, maar er rijden er maar zo weinig rond dat ze niet veel impact hebben op de gemiddelde CO2-uitstoot.

Verschillende redenen kunnen aan de basis liggen van het lage aantal milieuvriendelijke wagens. Te weinig ondersteuning voor werkgevers, gebrek aan laadpalen, lease-maatschappijen kijken ook nog de kat uit de boom, dure catalogusprijs en nog geen goed zicht op de tweedehandswaarde van dergelijke wagens, dit door de evolutie van de elektrische wagens.

Brengt mobiliteitsbudget zoden aan de dijk?

Misschien kan het mobiliteitsbudget wel bijdragen tot de vergroening van het wagenpark. Op basis van deze maatregel kunnen werknemers immers hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget, dat ze vervolgens kunnen besteden aan één of een combinatie van vervoersmiddelen, bijvoorbeeld een milieuvriendelijke (elektrische) bedrijfswagen. Op die manier kan het mobiliteitsbudget dus mogelijk ook zijn steentje bijdragen voor een milieuvriendelijk wagenpark.

Maar het mobiliteitsbudget gaat verder dan dat. Naast een vergroening van de bedrijfswagens, beoogt de overheid ook om met deze maatregel het gebruik van “alternatieve en duurzame vervoersmiddelen” te stimuleren. De werknemer kan onder meer kiezen voor zachte mobiliteit (fiets, step, bromfiets, …), maar ook voor openbaar vervoer en deeloplossingen (deelauto’s, deelfietsen, …). Blijft er na de keuze van een milieuvriendelijke bedrijfswagen of alternatieve vervoersmiddelen nog budget over, dan zal dit saldo één keer per jaar worden uitbetaald (vrij van bedrijfsvoorheffing, maar sociaal wel onderworpen aan een bijzondere bijdrage van 38,07%. 

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Securex)

Meer info: www.securex.be.