Kia mikt op nog sterkere groei in fleet-markt
Kia is de voorbije jaren sterk geëvolueerd, van een mainstream-fabrikant, naar een autobouwer die zonder schroom de concurrentie aangaat met andere volumespelers.
Niettemin is Marc Van den Kerkhof van oordeel dat er nog heel wat potentieel voor het grijpen ligt. “Aanvankelijk presenteerde Kia zich als een budgetmerk, waarbij het “7 jaar garantie”-beleid bedoeld was als ultiem bewijs van onze kwaliteit. Toch is er wat dat betreft nog heel wat missionariswerk te vervullen. Nog steeds zijn er klanten die overtuigd moeten geraken van onze degelijkheid. Deze situatie biedt ook kansen. Ik verwijs daarvoor naar onze slogan: “The power to surprise”. Wij hebben vandaag de kans om met onze voertuigen de klant te verrassen. Niet alleen met een goed product, ook de prijs/kwaliteit-verhouding is top, net als de dienstverlening. We hebben immers op alle vlakken stappen voorwaarts gezet. Peter Schreyer, de ex-designer van de Volkswagen Group, is in 2006 de rangen komen versterken om het emotionele aspect van ons productgamma aan te pakken. Hij werd recent opgevolgd door de Belg Luc Donckerwolke. Daarnaast werd Albert Biermannn, ex-hoofdingenieur van de BMW M-divisie, aangesteld als nieuwe head of Research & Development. Hij moet het dynamische karakter van onze wagens ondersteunen”.
Alternatieve aandrijflijnen
“Je moet als automerk eerst juist gepositioneerd zijn in de markt, daarna kan je werken aan kwaliteit, design en rijdynamiek. Nu zitten we in een volgende fase, waarin we verschillende technologische vernieuwingen introduceren”.
Met die vernieuwing bedoelt Marc Van den Kerkhof de alternatieve motorisaties. Wat dat betreft heeft Kia een duidelijke voorsprong op de markt genomen. 10% van het totale aantal verkochte wagens van Kia is met alternatieve aandrijflijnen toegerust. Het algemeen gemiddelde op de Belgische markt bedraagt slechts 5%.
“We hebben de allernieuwste batterijtechnologie geïntegreerd in onze plug-in hybrides en full electric-voertuigen. Een mooi voorbeeld daarvan is de e-Niro, met een autonomie van maar liefst 450 kilometer. Dit is nog maar het begin. We gaan in de toekomst niet alleen inzetten op elektrificatie, maar eveneens op mild en plug-in hybrid-versies”, zegt de managing director van Kia Motors Belgium.
Er staat de komende jaren dus heel wat te gebeuren bij Kia. “Tegen 2025 zal ons gamma worden uitgebreid met vijf nieuwe hybrides, vijf nieuwe plug-in hybrides, vijf nieuwe EV’s en één op waterstof aangedreven wagen. Zestien wagens dus, met verschillende aandrijflijnen”, luidt het.
Fleet-klanten
Dit jaar heeft Kia één grote doelstelling, namelijk een nog sterkere groei realiseren in de fleet-markt.
“Ons uitgebreid gamma aan elektrische wagens zal ons daarbij helpen. Wij merken dat fleet-klanten niet alleen “early adopters” zijn, maar er is eveneens een groot ecologisch bewustzijn aanwezig. De vraag naar groene mobiliteitsoplossingen zal dan ook exponentieel toenemen. Het is geen makkelijk proces geweest om de fleet-markt te betreden. Samen met ons dealer-netwerk waren we te veel gefocust op de particuliere klanten. Dat is nu veranderd. Het is een leerproces, waarbij je eerst moet zaaien alvorens je kan oogsten. En ook al blijft het knokken tegen de gevestigde waarden in een sterk verankerde fleet-markt, toch merken we dat we vooruitgang boeken. Zo waren de verkoopscijfers van de eerste drie maanden van 2019 veelbelovend”.
Dealer-netwerk
Het dealer-netwerk in België is traditioneel onderhevig aan veel beweging. Niet alleen bij Kia, maar bij vrijwel elk automerk ging het aantal dealer-partners naar beneden.
“We kunnen vandaag rekenen op 55 dealer-partners voor een 80-tal verkooppunten in België en Luxemburg. Het was zeker geen bewuste strategie om dat aantal naar beneden te brengen. Dat is op een natuurlijke wijze gebeurd. Soms is er in een familiebedrijf geen opvolging en wordt er ofwel beslist om te stoppen, ofwel om de zaak over te laten aan een andere Kia-dealer. De komende jaren zal het aantal consolidaties sowieso nog toenemen. De uitdagingen worden alleen maar groter. De elektrificatie vergt nu eenmaal andere expertise. Bovendien moet er flink geïnvesteerd worden in hardware en dan is het soms beter om de krachten te bundelen. Bijkomend zien we het aantal showroom-bezoeken elk jaar verminderen. Klanten informeren zich eerst on-line. Ze kunnen hun wagen helemaal naar eigen smaak en budget configureren. Pas in laatste instantie komen ze naar de showroom. Het is onze bedoeling om beide werelden met elkaar te verweven. De dealers moeten onze digitale kanalen gebruiken om in contact te treden met de klanten”, aldus Marc Van den Kerkhof.
KIA BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.