IVECO tilt met nieuwe Daily connectiviteit naar hoger niveau

03/05/2019 OM 08:18 - Luc Willemijns
093a6abded031a417e54ec5a610a536c
(Gerrit Marx, president Commercial & Specialty Vehicles bij CNH Industrial: “IVECO is er om te blijven, te concurreren en te winnen in alle segmenten”)
IVECO vierde in 2018 de veertigste verjaardag van de Daily. Sinds de lancering van het eerste model, in 1978, introduceerde de Daily een groot aantal primeurs in de industrie, zoals de invoering van een chassis dat is afgeleid van een vrachtwagen, de onafhankelijke voorwielophanging, de invoering van Common Rail-technologie en het geavanceerde Electronic Stability Program (ESP) voor het corrigeren van onder- of overstuur tijdens het sturen of remmen. Ook bij het nieuwste model van de Daily pakt IVECO uit met allerlei innovaties, waarbij de focus enerzijds ligt op connectiviteit, met real-time service-assistentie op afstand, en anderzijds op meer rendabiliteit door brandstofbesparing en lagere onderhoudskosten. IVECO wil met de nieuwe Daily het positieve elan van vorig jaar verder zetten. Voor de Belgische markt betekent dat concreet dezelfde trend van 5 à 10% groei aanhouden.

De lancering van de nieuwe Daily komt op een ideaal moment voor IVECO. Er waait immers een frisse wind door CNH Industrial, de overkoepelende holding boven IVECO. Begin dit jaar werd een nieuwe interne organisatie voorgesteld. Twee doelstellingen stonden daarbij centraal: de wereldwijde groei versnellen en de rendabiliteit verbeteren. Als gevolg van de reorganisatie werd Pierre Lahutte na ruim vier jaar vervangen door Gerrit Marx. De Duitser heeft nu de leiding in handen van de nieuwe operationele divisie “Commercial & Specialty Vehicles” bij CNH Industrial.

“Alle interne veranderingen maken deel uit van een duidelijke routekaart voor de toekomst. De bedrijfswagenindustrie ondergaat momenteel grondige veranderingen als gevolg van wereldwijde trends, zoals digitalisering, automatisering, elektrificatie en service. Met onze nieuwe strategie houden we volop rekening met die trends. Laat het duidelijk zijn: IVECO is er om te blijven, te concurreren en te winnen in alle segmenten waarin we aanwezig zijn: van de lichte bedrijfsvoertuigen tot de zware vrachtwagens, bussen en speciale voertuigen”.

Gerrit Marx toont zich bijzonder ambitieus en die ambitie is er ook bij Dirk-Jan Kempenaers, sinds januari aan de slag bij IVECO als nieuwe marketing manager Belux.

“2018 was een positief jaar voor IVECO. Op de Belgische markt stegen zowel de omzet als de winst. Er was een goede vooruitgang in het segment van de vans en een lichte stijging van de verkoopcijfers bij de vrachtwagens. 2019 zal een uitdagend jaar worden, maar we zijn goed begonnen. Zeker bij de vans waren de eerste drie maanden van 2019 een schot in de roos. Het Autosalon speelt daar natuurlijk een grote rol in. Ook voor de komende maanden zijn we hoopvol. Er is de lancering van de nieuwe Daily en we verwachten eveneens een boost in de truck-verkoop. Wat dat betreft hebben we nog een verrassing in petto. Afhankelijk van de evolutie van de markt verwachten we opnieuw 5 à 10% groei”. Om die groei te realiseren kijkt Kempenaers in de richting van de dealers. “We willen nog beter inspelen op de behoeften van de klant. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor ons distributienetwerk. We hebben zeer competente dealers die dicht bij de klanten staan. Via hen kunnen we onze doelgroep nog beter begrijpen”.

Veiligheid en connectiviteit

De nieuwe Daily wordt dit jaar één van de speerpunten van IVECO. Het voertuig moet de rij- en comfortervaring aan boord verbeteren en zet nieuwe stappen op het vlak van autonoom rijden en geavanceerde veiligheidsuitrusting. Zo voorkomt het automatische noodremsysteem aanrijdingen bij snelheden onder de 50 km/u. De City Brake PRO verhindert dan weer ongevallen bij snelheden onder de 5 km/u.

Verder houdt de Adaptive Cruise Control, in combinatie met de Queue Assist, de vastgestelde snelheid en veiligheidsafstand tot de voorligger in stand. De Crosswind Assist helpt de bestuurder om bij zware zijwindstoten de stabiliteit van het voertuig te behouden. Ook de elektrische parkeerrem, de Hill Descent en de Traction Plus-functie moeten de veiligheid van de bestuurder optimaliseren. Toch springen vooral de verschillende connectiviteit-features in het oog.

“In 2016 hebben we, in samenwerking met Microsoft, de Daily Business UP-applicatie gelanceerd. Nu willen we connectiviteit naar een nog hoger niveau brengen, met een reeks nieuwe en exclusieve diensten. Zo is er direct contact mogelijk met de controlekamer van IVECO. Specialisten kunnen de beschikbaarheid van voertuigen maximaliseren door diagnosesessies uit te voeren. Door aan onderhouds- en service-planning te doen kan het aantal werkplaatsbezoeken geoptimaliseerd worden met een minimale uitvaltijd. Bijkomend kan er zelfs software vanop afstand gedownload worden”, verklaart Raffaele Di Donfrancesco, hoofd van LCV Global Product Line.

Servitization

Voor Dirk-Jan Kempenaers staat de connectiviteit bij IVECO helemaal in het teken van servitization. “We worden meer en meer een dienstverlener. Dankzij onze telematica-oplossingen kunnen chauffeurs en wagenparkbeheerders efficiënter werken. Het MyDaily-portaal staat toe om de prestaties, het brandstofverbruik en de rijstijl te analyseren. De Daily stuurt ook Smart Reports met belangrijke voertuigparameters en suggesties om de rijstijl te verbeteren. Daardoor kan de brandstofbesparing oplopen tot wel 10%. De technische verbeteringen en de langere olieverversingintervallen zorgen bovendien voor 10% minder onderhoudskosten. De nieuwe Daily heeft dus niet alleen een positieve impact op het rijgedrag en de verkeersveiligheid, maar ook op de kosten van de wagenparkbeheerders. De Daily is eveneens het eerste voertuig in zijn segment dat voldoet aan de Euro 6d-TEMP-emissienormen”.

Volgens Gerrit Marx is het nieuwste model het resultaat van veel onderzoek en voorbereiding. “We hebben drie jaar gewerkt aan dit project, met meer dan 900.000 engineering-uren, 800 virtuele en fysieke testen, 200 prototypes en meer dan 3,5 miljoen kilometer aan duurzaamheids- en betrouwbaarheidstests”.

De nieuwe Daily zal worden geproduceerd in de fabrieken van IVECO in Suzzara (Italië) en Valladolid (Spanje).

093a6abded031a417e54ec5a610a536c
(Gerrit Marx, president Commercial & Specialty Vehicles bij CNH Industrial: “IVECO is er om te blijven, te concurreren en te winnen in alle segmenten”)
1aa08507a340b006ba4ee7921692ed98
(Dirk-Jan Kempenaers, marketing manager Belux bij IVECO: “Connectiviteit staat bij IVECO helemaal in het teken van servitization)
Ef09a4dbff47bbbb93be058b27330e5d
(IVECO stelde de nieuwe Daily voor op een internationaal persevenement in het CNH Industrial Village in Turijn)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.