Getest door dVO : Opel Grandland X Ultimate 1.6 Turbo AT8 182 pk

Blitse “Leeuwen-power” zorgt voor nieuw elan

Opel pepte eerder al zijn Grandland X dieselgamma op met een 177 pk sterke krachtbron en doet nu hetzelfde met zijn benzineassortiment, waarin de driepitter turbomotor nu het gezelschap krijgt van een sterkere viercilindervariant, die Opel trouwens ging halen bij zijn nieuwe moederhuis PSA. De 182 pk sterke motor is inderdaad dezelfde krachtbron die ook door de Peugeot 3008 gebruikt wordt. Opel koppelde hem aan een achttrapsautomaat en dat moet voor de nodige vaart in deze toch anderhalve ton zware SUV zorgen.

De Grandland X staat te boek als de eerste Franse Opel. Met andere woorden, het eerste model van Opel dat voortspruit uit de overname van het Duitse merk door de Franse PSA-groep. Al is deze redenering eigenlijk een beetje kort door de bocht, want de Grandland X liep al van de productielijnen voor PSA Opel overnam van General Motors. Toch mag gezegd worden dat dit model het pad effende voor de overname, aangezien beide automobielgroepen voor de ontwikkeling van respectievelijk de Peugeot 3008 en de Opel Grandland X al nauw samenwerkten en beide modellen dus dichtverwante neven van elkaar zijn. Dat neemt echter niet weg dat Opel zijn Grandland X toch een geheel eigenlijk uiterlijk en interieur meegaf, waarmee het meteen een belofte invult, die het deed toen de overname door PSA bekend raakte. Opel beweerde toen immers stellig dat elke nieuwe Opel voortaan nog altijd in Rüsselsheim ontworpen zou worden.

Achtergrond

Opel heeft overigens al een hele traditie in het aanbieden van SUV’s die gebaseerd zijn op een samenwerking met een ander merk of zustermerk. Zo was in de jaren negentig de Opel Frontera eigenlijk een Isuzu Rodeo en was ook de Opel Monterey in diezelfde periode eveneens gebaseerd op de Isuzu Trooper. En toen later de Opel Antara zijn debuut maakte, bleek ook deze auto de vrucht van een samenwerking met Chevrolet, dat hem als de Captiva verkocht. Het is dus helemaal niet zo nieuw dat Opel voor de ontwikkeling van een SUV gaat aankloppen bij een partner.

Toch moet je al een geoefend oog hebben om de uiterlijke verwantschap tussen de Peugeot 3008 en de Opel Grandland X te ontwaren. De achterpartij ziet er immers beduidend anders uit en ook in de zijflanken heeft Opel - door te spelen met doorgetrokken koetswerklijnen - de Grandland X een heel andere profiellijn dan de 3008 meegegeven. Kortom, de Grandland X oogt als een echte Opel. Missie geslaagd dus!

Rijgedrag

Onderhuids is dat echter helemaal andere koek, want daar is de Opel Grandland X zo Frans als de Champs Elysées. De aandrijflijn werd dan ook helemaal overgenomen van de Peugeot 3008. Dat betekent dat hij gebruik maakt van de 182 pk sterke 1.6 viercilinder krachtbron, die met 181 pk ook in zijn Franse neef verkrijgbaar is. Het gaat hier om de 1.6 Turbo van Opel, die identiek is aan de PureTech-krachtbron die de Peugeot 3008, de Citroën C5 Aircross en de DS7 aandrijft. Deze volledig in aluminium uitgevoerde motor met directe injectie is 182 pk sterk en biedt een maximaal koppel van 230 Nm. Dat zijn cijfers die heel wat hoger ingeschaald mogen worden dan de resultaten die de 130 pk sterke 1.2 driecilinder uit de Grandland X kan voorleggen.

De krachtbron wordt gekoppeld aan de achttrapsautomaat, die het zestrapsexemplaar met intussen al heel wat jaartjes op de teller, komt vervangen. Deze nieuwe automaat is behoorlijk alert en past de krachtige benzinemotor als een handschoen. Hij schakelt vlot op, maar is eveneens bij de zaak wanneer je linkervoet iets meer vermogen gaat zoeken. Kracht die de Grandland X dan weet te vinden in de lagere versnellingen, waar de achttrapsautomaat zonder problemen naartoe schakelt. Geheel automatisch, want een sportstand is niet voorhanden. Zelf ingrijpen kan ook, door de pook op en neer te bewegen, want van flippers aan het stuur is evenmin sprake.

Toch misten wij die eigen inbreng helemaal niet op ons toch veeleisende Ardennenparcours, waar de Grandland X 1.6 Turbo op geen enkel moment in de problemen kwam. De motor is levendig en reageerde alert op commando’s van de bestuurder.

Veiligheid

De Grandland X krijgt standaard zes airbags mee. En dat is meteen ook het complete pakket dat verkrijgbaar is. Voor het overige is hij vanaf de Edition-instapuitvoering standaard toegerust met een adaptieve cruise control met snelheidsbegrenzer, ESP, Hill Start Assist, Quick Heat-snelle verwarming en ontdooiing, verkeersbordherkenning, en een spoorassistent. Voor een automatische noodrem met voetgangersdetectie, mistlampen vooraan, dode hoek-waarschuwing en parkeersensoren vooraan en achteraan moet op het instapmodel bijbetaald worden, maar ze zijn wel standaard op de Innovation en de Ultimate.

Comfort

De Grandland X beschikt over een zachtere veerafstelling dan de Peugeot 3008, maar komt hoedanook nog redelijk stug over. Dat is echter de prijs die je betaalt voor de dynamische rijkwaliteiten waarop de Grandland X je trakteert.

Opel heeft zijn Grandland X een eigen interieur meegegeven. Dat betekent dat je nog aan de slag mag met echte draaiknoppen en de i-Cockpit van de 3008 hier alleen maar een verre droom is. En soms zijn die draaiknoppen in gebruik gewoon een pak handiger dan aanraaktoetsen op een scherm. Al was het maar wanneer je “op de tast” op zoek moet naar de knop om je radio wat stiller of de verwarming wat hoger te zetten.

Het enige waarbij we in het interieur wel wat op onze honger bleven zitten, waren de stoelen. Niettegenstaande Opel zelf uitpakt met het onovertroffen zitcomfort van zijn AGR-stoelen, voelden ze naar onze smaak iets te hard aan, wat het zitcomfort tijdens lange ritten niet ten goede komt. Over de been-, hoofd- en armruimte valt dan weer helemaal niet te klagen.  

Functionaliteit

De Grandland X heeft, zoals dat voor een SUV hoort, een wat hogere en gemakkelijke instap. Vooral voor wat oudere passagiers is dit handig meegenomen. De SUV van Opel heeft overigens nog een paar andere functionele verrassingen in petto. Zo opent en sluit de achterklep zich automatisch zodra je met je voet onder de bumper zwaait. We geven toe dat het een wat apart gezicht is, waarvan omstaanders misschien wel denken dat je een niet zo geslaagde poging tot breakdancen onderneemt, maar tegelijk moeten we bekennen dat het systeem wel verdomd handig is wanneer je bijvoorbeeld na het doen van boodschappen met de handen vol aan de koffer van je auto staat. Opel voorziet overigens ook nog altijd in een gewone knop op de achterklep waarmee je de koffer opnieuw kan sluiten. Tegen meerprijs is ook een dubbele koffervloer leverbaar. Een extraatje dat we altijd zouden aanraden. Al was het maar om losse spullen ook veilig en vast in de koffer op te kunnen bergen.

Het IntelliLink multimedia-systeem is zoals je dat van een multimedia-systeem in een moderne auto mag verwachten, al is het systeem op één punt vervelend eigenzinnig, want wanneer je via Bluetooth naar muziek op je telefoon luistert, schakelt Intellilink na het stilleggen van de motor bij iedere herstart automatisch terug naar de radio.

TCO

De Opel Grandland X Edition instapversie met handgeschakelde versnellingsbak kost 27.350 euro, incl. BTW. Daarvoor krijg je dan een 1.2 Turbo benzinemotor die 130 pk levert. De goedkoopste diesel is de 1.5 Turbo Ecotec D met eveneens een handgeschakelde zesbak en die wordt verkocht voor 29.050 euro, incl. BTW. Ons testmodel, de Grandland X 1.6 Turbo in de Ultimate topuitvoering, wordt verkocht voor een prijs van 38.600 euro, inclusief BTW. Met een uitstoot van 132 g/km komt deze inclusief prijs hem dat op een fors voordeel van alle aard en een aftrekbaarheid van slechts 75% te staan. Cijfers die meteen aangeven dat er in de meeste car policies geen plaats zal zijn voor deze stevig toegeruste en uit de kluiten gewassen versie van de grootste SUV van Opel.

De 1.2 Turbo driecilinder benzinemotor met 130 pk biedt gelukkig redelijk wat soelaas voor de fiscale specialist die zich over de “do’s en don’ts” van de car policy moet buigen. Al blijft diens CO2-uitstoot van 119 g/km voor de automaat en 120 voor de handgeschakelde versie nog altijd behoorlijk hoog. Door de andere barema’s voor benzinewagens geldt voor auto’s met deze uitstoot wel een iets hogere fiscale aftrekbaarheid van 80%. In vergelijking met de 1.6 Turbo benzine is hij overigens meer dan 10.000 euro goedkoper, wat uiteraard een slok op de borrel scheelt bij de berekening van het voordeel van alle aard.

Fiscaal gezien is de Grandland 1.5 Turbo Ecotec D met 131 pk evenwel de beste koop. Die wordt in de Innovation-uitvoering en met achttrapsautomaat verkocht aan 33.150 euro. Het beste nieuws is echter dat hij slechts een uitstoot van 113 g/km heeft. Daardoor komt zijn fiscale aftrekbaarheid net als bij de 1.2 T benzineversie uit op 80%. Dankzij zijn lagere aankoopprijs en zijn theoretische verbruik van 4,1 l/100 km klopt hij de 1.2 T (5,2 l/100 km) echter ruim als het op TCO aankomt.

Fleet Flits-conclusie

De Opel Grandland X heeft heel wat in zijn mars. Zeker in combinatie met de soepele en krachtige 1.6 Turbo benzinemotor en de achttrapsautomaat. Hij is ruim, comfortabel en biedt voldoende rijplezier. Die krachtige motor vormt echter meteen ook zijn achilleshiel, want met een aftrekbaarheid van 75% en een VAA dat oploopt tot boven 2.700 euro zal hij van heel wat fleet managers een “njet” krijgen. Gelukkig heeft Opel nog voldoende alternatieven achter de hand om de Grandland X toch “verkocht te krijgen” aan de professionele vloten. Al zullen de bestuurders het dan met iets minder sprankelende prestaties moeten stellen.

Concurrenten voor de Opel Grandland X Ultimate 1.6 Turbo AT8 182 pk

Peugeot 3008 1.6 PureTech 181 pk

De Peugeot 3008 is, zoals gezegd, het origineel van de Grandland X. Toch zijn beide modellen uiterlijk voldoende verschillend om eventuele klanten binnen te halen met eigen argumenten. Peugeot trekt vooral binnenin echter meer de kaart van het modernisme dankzij zijn i-cockpit en zijn kleine stuurtje. Qua rij-eigenschappen toont de Grandland zich wat harder afgeveerd, terwijl de twee elkaar qua dynamiek weinig ontlopen. De 3008 scoort wel volop als het aankomt op de afwerking van zijn interieur.

Nissan Qashqai DIG-T 160

De Qashqai is zowat de uitvinder van het cross-over segment, dat inmiddels het grootste deel van de SUV-markt heeft weten in te palmen. Hij vormt dan ook nog altijd een soort “benchmark” waartegen de concurrentie afgezet kan worden. Met zijn DIG-T motor van 160 pk is hij uiteraard iets minder krachtig dan zijn concurrenten van de PSA-groep. Hij puurt zijn vermogen trouwens uit een kleinere 1.3 viercilinderbenzinemotor. Die kwijt zich stil en sober van zijn taak en heeft toch voldoende souplesse in huis om nog heel wat rijplezier te bieden. Tegelijk is hij ruim en praktisch en voorzien van een modern infotainment-systeem. Zijn automaat blijft iets achter bij de achttraps-schakeldoos van de Grandland X

Range Rover Evoque P200 AWD

De Range Rover is een beetje de vreemde eend in de bijt van deze modelvergelijking. Allereerst is hij zo Brits als maar zijn kan en dat straalt hij uit door zijn verfijnd en comfortabel interieur en zijn uitgelezen rij-eigenschappen. Maar daarnaast heeft hij ook 20 pk meer in huis dan de Opel Grandland X en beschikt hij zoals alle benzinemodellen uit het Evoque-gamma enkel nog over een hybride aandrijving. Het enige minpuntje aan al die kwaliteit, klasse en uitstraling is dat je best wel bereid moet zijn om een aardige cent uit te geven om de Evoque ook rijkelijk toe te kunnen rusten.