Acht miljoen euro om containers van de weg te halen
De files in Vlaanderen hebben een verlammend effect op mens, milieu en economie. De stilstand weegt ook op de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland. Op dit moment verloopt het meeste containertransport tussen de havens en het hinterland nog steeds met vrachtwagens. De vrachtvolumes zijn vaak te versnipperd om alternatieven, zoals de binnenvaart of het goederenspoor, concurrentieel te maken. Eén enkele vracht volstaat in vele gevallen niet om een volledig binnenschip of een hele goederentrein te vullen, waardoor transporteurs dan maar naar de vrachtwagen grijpen.
Vlaanderen en de Vlaamse havens slaan nu de handen in elkaar om daar een einde aan te maken en het vrachtvervoer van de weg te halen en te verschuiven naar de binnenvaart of het spoor. Voor elke euro die de Vlaamse havenbesturen investeren in een innovatieve maatregel om goederen te bundelen, legt Vlaanderen er een euro naast. Samen voorzien ze zo in acht miljoen euro voor gerichte maatregelen die vrachtvolumes efficiënt bundelen. Daarbij worden ook vrachten van concurrerende bedrijven gebundeld.
Het luik spoor is helemaal nieuw. Het is de bedoeling om 5% van het havengerelateerd vrachtvervoer van de weg naar het spoor te brengen. Dat kan lukken door al het internationaal vervoer dat vertrekt of aankomt in een Vlaamse haven te concentreren op één punt. Zo ontstaat er een efficiënter netwerk en kan de kostprijs worden verlaagd.
VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.