Weerts Group vestigt zich op Liège Trilogiport

26/06/2019 OM 08:26 - Luc Willemijns
1a5da11bb6f9d438126c7c70a0e198d2
(Willy Demeyer en Emile-Louis Bertrand, voorzitter en directeur-generaal van Port Autonome de Liège, flankeren Norbert Dumoulin, business development director WSC)
Weerts Supply Chain (WSC, Luik), de logistieke tak van Weerts Group, vestigt zich op Liège Trilogiport. De logistieke dienstverlener investeert er ruim 50 miljoen euro op een 21 hectaren grote concessie binnen het multimodale platform. Tevens zakt de groep af naar Vlaanderen. In Tongeren kocht men het 14.000 m² grote voormalige warehouse van Teleflex aan, dat met 7.000 m² zal worden uitgebreid. Bedoeling is het Limburgse platform als “overflow” voor de activiteiten in Wallonië aan te wenden, aldus Norbert Dumoulin, business development director van WSC. Ook hier is sprake van een investering van 60 miljoen euro.

WSC baat momenteel 180.000 m² overdekte opslagruimte uit in Wallonië en Brussel, meer bepaald in Milmort, Bierset, Herstal en Vorst. In Milmort is het bedrijf voornamelijk actief voor de voedingssector, met Mondelez International en Beneo als referentieklanten. Het kocht er inmiddels de voormalige Colgate-site zodat nog voor het jaareinde het distributieplatform er met 33.000 extra m³ in oppervlakte wordt verdubbeld. In Bierset baat WSC in de buurt van de luchthaven een site van zowat 100.000 m² uit, die voornamelijk als distributiecentrum consumentenelektronica dienst doet voor opdrachtgevers als Siemens, Miele en B/S/H. Dagelijks worden er een vijfhonderdtal B2B/B2C-leveringen afgehandeld. Ook chemiebedrijf Prayon is er klant. Het distributieplatform in Herstal behandelt voornamelijk goederen voor rekening van de automotive en de drankenindustrie. In 2017, ten slotte, nam WSC de logistieke afwikkeling van de onderdelentoevoer voor Audi in Vorst over.

Naast zijn logistieke activiteit, is Weerts Group ook actief als vastgoedontwikkelaar in binnen- en buitenland (Groothertogdom Luxemburg, Hongarije, Duitsland en Roemenië) en als wegvervoerder. Die laatste activiteit werd pas onlangs heropgestart. WSC nam in 2005 de transportdivisie van Carrefour (Supertransport) over. Drie jaar later stootte het zijn wegvervoerdivisie af om zich te focussen op logistieke diensten met toegevoegde waarde en vastgoedontwikkeling. In Limburg zou WSC onlangs ook een terrein van 15 hectaren hebben aangekocht waarop een logistieke hub voor een toonaangevende Europese logistieke dienstverlener zou worden ontwikkeld.

Vijfde distributiecentrum

WSC verwierf thans een concessie van 21 hectaren op Liège Trilogiport, gelegen in de noordelijke zone, aan het insteekdok. Het multimodaal platform beslaat in totaal 120 hectaren. Liège Trilogiport, gelegen in Hermalle-sour-Argenteau, langsheen het Albertkanaal, is een project van de Port Autonome de Liège, in nauwe samenwerking met de Service public de Wallonie Mobilité et Infrastructures.

“Op de concessie zullen we 50 miljoen euro investeren in de bouw van een conventionele opslagplaats van 67.400 m² en een koelmagazijn van 20.600 m². We mikken hoofdzakelijk op opdrachtgevers in de voedingssector en de automotive. Het gaat daarbij zowel om bestaande als nieuwe klanten die hun producten via het water aan- en afvoeren en opteren voor een oordeelkundige modal shift ten gunste van de binnenwateren. Na vier jaar hopen we een jaartrafiek van 15.000 TEU neer te zetten”, zo nog Dumoulin.

Op termijn zou WSC op Liège Trilogiport een vierhonderdtal jobs creëren. Ter vergelijking: op de vier huidige sites stelt de logistieke dienstverlener momenteel om en bij de 450 mensen tewerk.

Verwacht wordt dat in een eerste fase het koelmagazijn in de tweede helft van 2020 in gebruik kan worden genomen. Ambitie is de werkzaamheden in het conventionele magazijn in het eerste kwartaal van 2021 op te starten.

Vierde operator voor Liège Trilogiport

Bij monde van directeur-generaal Emile-Louis Bertrand toont de Port Autonome de Liège zich uiteraard tevreden met de komst van een vierde operator. DP World Liège Container Terminals, een joint-venture tussen DP World Inland en Novandi-dochter Tercofin (Luik), baat er een 3,8 hectaren grote containerterminal uit. Binnen de joint-venture werden vorig jaar de Liège Container Terminal (LCT) van Tercofin en de terminal van DP World op Trilogiport ingebracht.

De andere operatoren zijn WDP en Jost Group. Laatstgenoemde baat er alvast zowat 43.000 m² voor eigen rekening uit. Eind 2016 verhuurde WDP een pand van 23.000 m² aan Tempo Log Belgium (Battice), een dochter van het Franse Tempo One (Marseille). Het verzorgt er de logistiek van de Brazilaanse groep Alpargatas, producent van de Havaianas-slippers en sandalen, voor distributeurs in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en de Benelux. Jost Group en WDP beschikken op Liège Trilogiport nog respectievelijk over 118.000 m² en 25.000 ² in te vullen logistieke ruimte. Dat belet Willy Demeyer, voorzitter van de raad van bestuur van Port Autonomie de Liège, niet alvast uit te kijken naar verdere uitbreidingsmogelijkheden voor de regionale haven in de vorm van de herontwikkeling van een site van 180 hectaren in Chertal, vooralsnog eigendom van ArcelorMittal.

1a5da11bb6f9d438126c7c70a0e198d2
(Willy Demeyer en Emile-Louis Bertrand, voorzitter en directeur-generaal van Port Autonome de Liège, flankeren Norbert Dumoulin, business development director WSC)
3338df14b0ba4a44495d004fb08591ea

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.