Getest door dVO : Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0 CDTI 170 pk

Comfortabele reisgezel

De tweede generatie van de Opel Insignia kreeg bij zijn conceptie een behoorlijke dosis charme mee. Hij oogt aanzienlijk slanker en ranker dan zijn voorganger, waardoor zowel de berline als de break hun inwendige grootte aan de buitenkant aardig weten te verdoezelen. Het Duitse merk, dat inmiddels volledig in Franse handen is overgegaan, zette de nieuwe Insignia trouwens op een streng dieet wat resulteerde in 230 kg gewichtswinst tegenover het vorige break-model. Opel maakt zich sterk dat die gewichtswinst tot een beter weggedrag leidt en daardoor ook het verbruik en de uitstoot aan banden gelegd worden. Na de berline met benzinemotor, was het nu de beurt aan de break-versie met 170 pk sterke 2.0 turbodieselmotor in het vooronder om zijn kunnen te bewijzen in de Fleet Flits-test.

Beginnen doen we met een beetje nomenclatuur. Opel noemt zijn nieuwe Insignia vijfdeursmodel voortaan Grand Sport en stapte meteen ook af van een onderscheid tussen een berline met vier en vijf deuren. De knap gelijnde break blijft net zoals zijn voorganger wel als Sports Tourer door het leven gaan.

Achtergrond

Opel blijft ook na de overgang naar de PSA-groep (Peugeot-Citroën-DS), zweren bij auto’s met een eigen karakter, dat zijn Duitse origine niet verloochent. Dat geldt zeker voor de nieuwe Insignia, die immers nog ontwikkeld werd voor er van een verstandshuwelijk tussen PSA en Opel sprake was. Daardoor beschikt de Insignia nog over zijn eigen onderstel en motoren en is het in dat opzicht de laatste echte Opel.

De eerste generatie van de Insignia was de beste Opel ooit, dixit de officiële persmededeling uit Rüsselsheim uit die tijd. Een ambitieuze stelling, die echter pas echt steek houdt als je ze ook kan waarmaken en het was daar dat het schoentje bij de eerste generatie een beetje knelde. Vooral inzake dynamiek bleef het vooral bij beloften, die trouwens mee gevoed werden door het toch energieke uiterlijk van de Insignia van de eerste generatie.

Het moet zijn dat men zich bij Opel terdege bewust was van die nooit echt ingevulde ambities, want bij de ontwikkeling van de tweede generatie zette men zwaar in op dynamiek. Vandaar dat de Grand Sport maar liefst 175 kg lichter is dan zijn voorganger. Het break-model doet het op de weegschaal nog net iets beter, want die werd maar liefst 230 kg lichter. Dat moet de nieuwe grote Opel de nodige dynamiek geven, die zijn voorganger een beetje miste.

Uiterlijk zet de nieuwe Insignia Grand Sport die nieuwe dynamiek trouwens nog wat meer in de verf. Dat is onder meer te danken aan de spitsere snoet en het vloeiende lijnenspel met een duikende daklijn die nog extra in de verf gezet wordt met de eveneens naar beneden duikende chroomrand boven de ramen. Tegelijk werd komaf gemaakt met de grote lichtblokken die mee de lucht ingingen wanneer het kofferdeksel openzwaaide, zodat een extra licht-set aan het uiteinde van de zijflanken nodig was om de auto ook ’s nachts enigszins zichtbaar te maken zodra de koffer geopend werd.

Rijgedrag

Het scherpe uiterlijk komt deze keer trouwens wel goed overeen met de prestaties die de Insignia op het asfalt zet. Dat heeft hij te danken aan de verder geëvolueerde ophanging van zijn voorganger. Hij heeft een 1,1 centimeter breder spoor en een wielbasis die met 9,2 centimeter verlengd werd. Dat zijn waarden die de Insignia zowel ten goede komen qua binnenruimte, als qua stabiliteit. Waarmee het wat logge karakter van zijn voorganger meteen naar de heilige jachtvelden wordt verwezen, want de Insignia Sports Tourer toont zich lichtvoetig. De 170 pk sterke 2.0 CDTI dieselmotor mist echter een sprankel levendigheid, die we bij de 1.5 Turbo benzinemotor toch iets nadrukkelijker aanwezig voelden. De zowat 1,6 ton leeggewicht van deze toch wel grote break spelen hem hier duidelijk een beetje parten en dat laat de krachtbron vooral voelen wanneer de naald van de toerenteller zich in de onderste regionen bevindt.

De Insignia Sports Tourer weet dat gebrek aan echte sprinterskwaliteiten overigens handig weg te moffelen. Enerzijds dankzij de kwaliteiten van de achttrapsautomaat, die naadloos aansluit bij de 2.0 diesel met 170 pk, maar anderzijds ook door het feit dat alles aan de Insignia comfort uitademt. Een gevoel dat nog benadrukt wordt door het flex ride-systeem van Opel, dat al vanaf het Dynamic-afwerkingsniveau standaard wordt geleverd. Dit systeem filtert in zijn Tour-stand alle oneffenheden zo perfect weg, dat zelfs de hobbeligste kasseiweg begint te lijken op een biljartvlak asfaltlint dat nog in al zijn pure zwartheid op de doortocht van de allereerste auto ligt te wachten.

Veiligheid

De Opel Insignia is de eerste Opel die een actieve motorkap heeft. Zo een motorkap verzacht de klap wanneer de auto een voetganger aanrijdt. Daarnaast worden de inzittenden standaard beschermd door zes airbags, terwijl tegen meerprijs ook nog zijdelingse airbags achterin verkrijgbaar zijn.

Het standaard veiligheidsarsenaal wordt verder nog opgepept met een actieve spoorassistent en een automatische noodremfunctie. Zijn gewoon goed functionerende spoorassistent die zijn werk doet zonder echt hinderlijk te worden, vinden we dan weer één van de grote pluspunten aan deze auto. Te vaak werken deze systemen zo “goed”, dat ze irritant worden voor de bestuurder die van scherpe rijlijnen houdt. Een actieve snelheidsregelaar is verkrijgbaar, maar kost wel 500 euro extra, maar hij kwijt zich haast perfect van zijn taak.

Comfort

De Insignia is leverbaar in vier afwerkingsniveaus. De Comfort vormt het instapmodel, daarna gevolgd door de Edition, de Dynamic en de Innovation. Ons testmodel had deze laatste topuitrusting meegekregen. Dat betekent dat hij naast de al erg ruime standaarduitrusting onder meer nog OnStar, een automatische airco met twee zones, een aanraak-interface (allemaal standaard vanaf de Edition), verstelbare voorstoelen met lederen en stoffen bekleding en lichtmetalen velgen (standaard vanaf de Dynamic en Innovation) aan boord heeft. Voor een plaatsbesparend reservewiel moet altijd bijbetaald worden.

Daarnaast kun je ook nog uitgebreid shoppen in het aanbod packs, met daarin onder meer het Park & Go Technology Pack 1 (onder meer detectie van achteropkomend verkeer, automatische parkeerfunctie en dodehoekcontrole), het Driver Assistance Pack (adaptieve cruise control, Forward Collision Alert), het Winter Pack (met voorruitverwarming, verwarmbaar stuur en voorstoelen), de OPC Line Interior en Exterior Sport Packs die respectievelijk aan de binnen- en buitenkant voor een sportievere look zorgen en de adaptieve Intellilux-matrix-LED koplampen die de weg over een afstand van maar liefst 400 meter verlichten alsof het klaarlichte dag is.

Andere interessante extra’s waarvoor bijbetaald moet worden, zijn een achteruitrijcamera die zich tot een 360°-exemplaar ontpopt (in het Park & Go Technology Pack 2) en een standverwarming, waarmee je het interieur van op afstand op temperatuur kan brengen.

Zoals we eerder bij het gedeelte over het rijgedrag al aanhaalden, bulkt de Insignia van het comfortgevoel. Dat gevoel wordt onder meer versterkt door de echt goed zittende stoelen, de hoogwaardige afwerking en de geluidsisolatie, die zeer dicht aanleunt bij wat premium-merken doorgaans te bieden hebben.

Functionaliteit

De Insignia Sports Tourer heeft 20 liter meer laadruimte dan zijn voorganger en pakt uit met een laadlengte van maar liefst 2 meter. Daardoor bedraagt het minimumvolume voortaan 560 liter. De koffer is tegelijk ook 70 liter groter dan bij de Grand Sport en dat heeft de break te danken aan zijn negen centimeter langere overhang achteraan. Wanneer de achterbank neergeklapt wordt, loopt de laadruimte op tot 1.665 liter en dat is maar liefst 130 liter meer dan bij zijn voorganger. Daarmee nestelt de Opel Insignia Sports Tourer zich in de kopgroep van zijn segment en moet hij net de duimen leggen voor de Renault Talisman Grandtour en de Volkswagen Passat. Opvallend is ook dat de achterbank standaard in 60/40-verhouding neergeklapt kan worden, terwijl die verhouding vanaf het tweede uitrustingsniveau 40/20/40 is en het neerklappen dan elektrisch gebeurt.

De Insignia Sports Tourer heeft een eerder hoge laaddrempel van 63,5 centimeter, maar maakt veel goed met zijn laadvloer, die volledig gelijk loopt met de laaddrempel. Daarnaast biedt Opel eveneens een kofferindelingssysteem en een gemotoriseerde achterklep aan, die respectievelijk 200 en 100 euro kosten. De gemotoriseerde klep laat zich bedienen met de sleutel, via de handgreep van de koffer of door de voet onder de bumper te bewegen. Een laatste handig extraatje van de elektrische achterklep is dat de openingshoogte beperkt kan worden, wat altijd mooi meegenomen is wanneer de auto in een parkeergarage geparkeerd staat.

TCO

Het is vandaag de dag een beetje koffiedik kijken als het over CO2-uitstoot gaat. Nogal wat constructeurs lopen nog altijd een beetje verloren tussen NEDC- en WLTP-normen, waardoor nieuwe auto’s plots hogere uitstootwaarden vertonen dan hun pakweg zeven jaar oudere voorgangers. Bovendien verdwijnen bepaalde motoren om de haverklap uit het gamma, omdat ze eenvoudigweg niet meer voldoen aan de nieuwe normen, waardoor ze voor een debacle op fiscaal vlak voor hun toekomstige bestuurders kunnen zorgen en dus maar beter zo snel als mogelijk afgevoerd worden. En dat zal er met het spook van 1 januari 2020, dat steeds nadrukkelijker om de hoek komt loeren, niet beter op worden. Vanaf die datum wordt een auto die vandaag nog voor 90% aftrekbaar is, waarschijnlijk nog slechts voor pakweg 70% aftrekbaar. Er komen met andere woorden woelige tijden op de auto- en fleet-sector af.

De verklaring waarom de Insignia plots met hogere uitstootwaarden en een hoger normverbruik uitpakt, moet dus waarschijnlijk in het licht van bovenstaande feiten gezien worden. En zo komt het dus dat de Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI ondanks een start/stop-systeem uitkomt bij een CO2-uitstoot van 148 g/km, waardoor hij tot eind dit jaar voor slechts 70% aftrekbaar is. Het goede nieuws is wel dat hij zich in de praktijk met een gemiddeld verbruik van 6,60 l/100 km wel bijzonder zuinig toonde op ons testparcours.

Fleet Flits conclusie

Opel biedt met de Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI met 170 pk een krachtige diesel, die de grootste break van het merk uit Rüsselsheim het nodige elan geeft. De Insignia break, die 9 centimeter langer is dan zijn berline-tegenhanger, heeft die kracht ook wel nodig om zijn toch niet onaardige eigengewicht van om en bij 1.600 kg voort te bewegen. Het maakt echter van de Insignia zeker geen sprinter, maar wel een auto die volledig berekend is op zijn voornaamste opdracht: het in stijl en met alle comfort vervoeren van zijn vijf inzittenden.

De nieuwe Insignia Sports Tourer oogt rank en slank en weet op die manier aardig te verbergen dat hij binnenin een bijzonder ruime auto is, waarin het goed toeven is. Het is alleen jammer dat pk-gulheid vandaag cash betaald wordt, wanneer de fiscus mee aan tafel schuift. Met een CO2-uitstoot van 148 g/km is deze stijlvolle break immers slechts voor 70% aftrekbaar, terwijl zijn VAA oploopt tot een niveau waarop de meeste car-policies afhaken. Wie weet biedt de voor begin 2020 aangekondigde GrandlandX Hybrid4 voor Opel-liefhebbers een waardig alternatief dat wel in de meeste car-policies zal passen …

Concurrenten voor de Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170 pk

Skoda Superb Combi 2.0 CRTDI 110 kW

Skoda rijdt niet meteen een vergelijkbare krachtbron voor, aangezien de Tsjechen geen 170 pk sterke dieselaar in het gamma hebben. De Superb is echter wel verkrijgbaar met een 2.0 TDI-motor die 150 pk levert en een exemplaar dat 190 pk op het asfalt zet. We kozen in onze vergelijking voor de kleinste van de twee krachtbronnen, zodat Skoda met een iets lichtere auto aan de start van deze vergelijkingstest kwam.

Het eerste wat opvalt bij deze Superb van de tweede generatie - die in de tweede helft van dit jaar aan zijn midlife facelift toe is en die vanaf begin 2020 eindelijk ook een plug-in hybride versie krijgt - is dat hij ten opzichte van zijn voorganger toch wel enkele stappen vooruit gezet heeft. Was die voorganger het Tsjechische antwoord op de Passat, dan mag je de nieuwe gerust het antwoord op de Audi A6 noemen. Kortom, een auto die niet langer alleen door zijn plaatsaanbod in binnenruimte en koffer indruk maakt, maar ook met rijprestaties uitpakt, die zo van de ontwerptafels uit Ingolstadt hadden kunnen komen. De prettig rijdende 2.0 TDI maakt bovendien goed gebruik van de 150 voorhanden zijnde paardjes en wordt daardoor vanzelf een gedegen concurrent voor de Opel Insignia Sports Tourer. Zelfs al komt deze laatste met 20 pk iets beter beslagen op het ijs.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 160 EDC

Renault vernieuwde vorig jaar het volledige motorenpalet van de Talisman. Daardoor zijn er voortaan één benzinemotor (225 pk) en vier dieselkrachtbronnen (120, 150, 160 en 200 pk) leverbaar. De 160 pk is gebaseerd op de 2.0 turbodiesel, terwijl zijn even krachtige voorganger zijn vermogen nog uit een 1.6 dCi puurde. Het merk met de ruit zoekt zijn oplossing voor komende WLTP-dreigingen dus in een groter motorblok bij gelijk gebleven vermogen. Het vermogen wordt overigens naar de voorwielen overgebracht door de EDC-automaat met dubbele koppeling en dat zorgt in combinatie met een onderstel dat bij de pinken is voor handenvol rijplezier. Bovendien pakt de Talisman Grandtour uit met een laadvolume van 572 liter dat na dat van de Skoda Superb Combi (660 liter), toch nog altijd de referentie uit het segment, een goede tweede is. 

Ford Mondeo Clipper Vignale 2.0 EcoBlue 110 kW

Ford is al jaren een vaste speler in het fleet-segment en daarom hoeft het niet te verwonderen dat het dieselsegment bij het merk met het blauwe ovaal aardig uitgebreid is. Ford biedt immers drie uitvoeringen van zijn 2.0 TDCi aan die respectievelijk 120, 150 en 189 pk in huis hebben. De 150 pk-versie vormt de gulden middenweg en, zoals dat bij Ford meestal het geval is, laat de Mondeo zich erg prettig sturen. Hij toont zich wendbaar, stuurt gewillig in en weet ook wel raad met snelle bochten. Enkel inzake laadruimte moet hij het afleggen tegen zijn rivalen uit deze test, aangezien hij het moet stellen met 500 liter koffervolume.