Getest door dVO: Citroën Grand C5 Aircross 1.5 BlueHDI 130 EAT8 Business Lounge

Inzetten op de SUV

Citroën zet in op de SUV en dat is geen verrassing. De ceo van het Franse merk, Linda Jackson, verwoordde de strategie van haar merk tijdens het Autosalon in Brussel begin dit jaar als volgt: “SUV’s, SUV’s, SUV’”. Een quote die kan tellen en die het merk met de dubbele chevrons onder meer onderschrijft met de Citroën C5 Aircross, die Fleet-Flits op zijn testparcours aan de tand kon voelen.

Het SUV-gamma van Citroën oogt inmiddels inderdaad best indrukwekkend met de C3 Aircross, de C4 Cactus en deze C5 Aircross, die vorig jaar bij ons zijn debuut maakte, nadat hij in 2017 al debuteerde op de Chinese markt. In het Verre Oosten verkoopt hij trouwens als zoete broodjes. Met alle Chinezen, maar duidelijk ook met deze, dus…

Achtergrond

De C5 Aircross is een SUV die qua lengte precies past tussen de Peugeot 3008 en 5008. Zijn twee neven waarmee hij het onderstel deelt. Hij onderscheidt zich van zijn familieleden door die typische Citroën-air, die duidelijk meer inzet op comfort en gemoedelijkheid. Comfort was trouwens een belangrijke parameter bij de conceptie van deze C5 Aircross, want de overgang naar SUV’s en nog eens SUV’s van het merk zorgt er natuurlijk wel voor dat een deel van de klandizie van het Franse merk in de kou dreigde te komen staan.

Veel meer dan zustermerk Peugeot zette Citroën in het verleden immers in op MPV-achtige modellen, waarvan de C4 SpaceTourer en Grand SpaceTourer de laatste overlevende zijn. Vandaar dat de C5 Aircross een SUV is die in zijn DNA toch opvallend veel mono-volumegenen met zich draagt. Al was het maar door de ruimte en functionaliteit die hij te bieden heeft. Bovendien blijft zijn uiterlijk gemoedelijkheid uitstralen, waarmee hij zich toch een beetje afzet tegen de toch wel redelijk uitgebreide concurrentie in het segment waarin hij uitgespeeld wordt. En zelfs tegen de concurrentie uit eigen rangen van de Peugeot 3008 en 5008, maar ook van de wat luxueuzer ogende DS7 én de Opel Grandland X, die eveneens op exact dezelfde leest geschoeid zijn.

Rijgedrag

De C5 Aircross toont zich tijdens het rijden inderdaad een bijzonder comfortabele gezel. De ophanging filtert foutloos alle oneffenheden en dat geeft de C5 Aircross het comfortgevoel van vaak duurdere SUV-modellen. Hij toont zich op die manier een perfecte gezel op ons toch behoorlijk veeleisende testparcours doorheen de Ardennen waar slechte weggedeelten, korte bochten en lange snellere afdalingen elkaar afwisselen.

Toch ontpopt de C5 Aircross zich niet als een haantje de voorste. Daarvoor is hij teveel ingesteld op comfort en dat wordt cash afgerekend als het op dynamiek aankomt. Al dient er meteen aan toegevoegd dat de C5 Aircross waarschijnlijk ook helemaal niet de ambitie heeft om de snelste jongen van de klas te zijn. Daardoor kan de ophanging met speciale dempers helemaal zijn ding doen en je onderdompelen in rijcomfort.

Deze dempers zijn speciaal in de zin dat ze het aanslagmoment van de veerbeweging bij het in- en uitveren compenseren, waardoor ze niet stug aanvoelen, maar wel voldoende rijkwaliteit bewaren. De gulden middenweg inzake rijkwaliteiten zeg maar… Sterk is wel dat Citroën dit soort geavanceerde ophanging standaard aanbiedt op de C5 Aircross.

Van bij de eerste meters achter het stuur van deze SUV voor de langere afstanden overvalt je inderdaad een gevoel van luxe, ontspanning en tijdloos genieten. Hij laat zich trouwens opvallend lichtvoetig sturen en durft daarbij het koetswerk al eens een beetje te laten overhellen. Zonder dat het echter storend wordt. Sterker nog: het past helemaal bij het totaalplaatje van deze Citroën C5 Aircross.

Ons testvoertuig had de 1.5 HDi dieselmotor in het vooronder, die zijn vermogen naar de voorwielen leidde via de EAT8-achttrapsautomaat. Standaard wordt de C5 Aircross evenwel aangeboden met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze 1.5 HDi met 130 pk is de kleinste motor uit het dieselgamma, dat verder nog bestaat uit een 2.0 HDi, die 180 pk produceert. Daarnaast bouwt Citroën ook nog twee even sterke benzinemotoren in het vooronder van de C5 Aircross in. Het gaat hier dan om een 1.2 PureTech driecilinder met 130 pk en een vierpitter van 1,6-liter, die 180 pk op het asfalt loslaat. Op het hybride versie is het wachten tot in 2020 de nieuwe C5 Aircross op de markt komt.

Veiligheid

Het vlaggenschip van Citroën is standaard behoorlijk goed beslagen met rijhulpsystemen. Hij krijgt standaard immers een adaptieve cruise control, Actieve Rijstrookassistent, Active Safety Brake en verkeersbordherkenning mee. Tegen meerprijs doet het merk uit Parijs daar nog een 360-gradencamera met uitgebreid parkeerhulpsysteem (inclusief Top Rear Vision) en een dodehoekswaarschuwing bovenop. Tenzij je kiest voor de duurdere modellen, want dan zijn ook deze extra’s gewoon standaard in de prijs begrepen. Datzelfde geldt overigens ook voor het Grip Control-systeem met afdaalhulp. Dat laatste systeem zorgt ervoor dat de tractiecontrole zo is afgesteld dat je zelfs op moeilijker terrein altijd voldoende grip hebt en je ook tijdens geaccidenteerde afdalingen nooit dreigt weg te schuiven.

Andere veiligheidssnufjes zijn aanhangerstabiliteitscontrole, Hill Start Assist, statische hoekverlichting, Highway Driver Assist, een waarschuwing bij aanrijdingsrisico, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, dodehoeksbewaking en automatische omschakeling tussen dim- en grootlichten. Bovendien kan de adaptieve cruise control ook nog gekoppeld worden aan een stop&go-functie.

Comfort

De schokdempers met aanslagcompensatie, die bij het rijgedrag al aan bod kwamen, bieden uiteraard een fantastische basis voor het comfort aan boord van de C5 Aircross, maar toch doet Citroën daar nog een aardig schepje bovenop met een aantal zaken, die de duurdere modellen tot een auto doen uitgroeien die gerust een stapje hoger in de segmenten zou mogen kijken. Het gaat hierbij onder meer om de Advanced Comfort-voorstoelen, die van zacht zitten hun specialiteit hebben gemaakt, zonder dat dit ten koste gaan van de steun die ze bieden. Deze stoelen zijn standaard vanaf het Feel-uitrustingsniveau.

Alvorens verder in te gaan op nog meer comfortbevorderende accessoires en uitrustingen, misschien eerst een woordje extra over de uitrustingspolitiek die Citroën bij de C5 Aircross hanteert. De Start vormt, zoals zijn naam dat al doet vermoeden, het instapmodel waarmee alles begint. Daarna komen de Live, Feel en Shine, die telkens een beetje meer comfort- en veiligheidsoplossingen aan boord meekrijgen. Voor zakelijke gebruikers biedt Citroën ook nog de Business GPS en de Business Lounge aan.

De Shine is dus zonder twijfel het topmodel uit het gamma en als enige model uit dat gamma beschikt die over een gelaagde zijruit vooraan, die de al meer dan behoorlijke geluidsdemping naar een nog hoger niveau tilt.

Functionaliteit

Citroën weet dat comfort en welleven onlosmakelijk verbonden zijn met functionaliteit. Vandaar dat ze de C5 Aircross met drie volwaardige achterzetels hebben uitgevoerd, die elk apart omgeklapt en verschoven kunnen worden. Een systeem dat hij overigens overneemt van de C4 Spacetourer, die toch een beetje zijn voorbeeld is als het op het verleiden van gezinnen aankomt. Dankzij die verschuifbare en opklapbare zetels achteraan heb je als bestuurder zelf de hand in de grootte van je bagageruimte. En dat loont, want de C5 Aircross klopt alle concurrenten in zijn segment met een kofferruimte van 580 tot 720 liter al naargelang de positie van de achterzetels. Wanneer die volledig neergeklapt worden, loopt het laadvolume zelfs op tot 1.630 liter en kunnen lange stukken tot 1,90 meter probleemloos meegenomen worden. Een derde zitbank is, in tegenstelling tot bij de Peugeot 5008, niet verkrijgbaar. Bij Citroën moet men gedacht hebben dat grote gezinnen bij hen altijd nog terechtkunnen voor de lange versie van de Berlingo of de SpaceTourer, die het ultieme vervoermiddel voor personenvervoer is.

TCO

Met een CO2-uitstoot van 105 gr/100 km heeft de C5 Aircross een bijzonder aantrekkelijke uitstoot/ruimteverhouding, die uiteraard resulteert in een relatief fiscaal vriendelijke behandeling. Toch nog tot het eind van dit jaar, want met de wijzigende regels blijft vanaf 1 januari een pak minder over van de 90% aftrekbaarheid waarmee hij vandaag nog verkocht wordt. Zijn aantrekkelijk uitstootniveau ten spijt heeft hij in zijn Business Lounge-uitvoering toch nog altijd een VAA van 2008,74 euro. Dat heeft uiteraard te maken met zijn prijs van 32.549 euro, inclusief BTW.

Qua verbruik klokten wij de C5 Aircross 1.5 HDi af op een gemiddeld verbruik van 6,97 l/100.

Conclusie

Het stille interieur, het fijne ontspannen rijgedrag en de ruimte en gerieflijkheid binnenin onderstrepen deze keuze en vormen drie sterkhouders van deze Franse SUV, die toch nog altijd voldoende MPV-kwaliteiten in zich weet te bewaren en daardoor de mono-volumekopers uit het verleden zou moeten blijven paaien. Wij vonden het alvast goed toeven aan boord van deze C5 Aircross, ongeacht of het dan om de 1.5 HDi (die we op ons testparcours aan de tand voelden) of de 1.2 PureTech ging.

De EAT8-automaat neemt het schakelwerk uit handen en doet dat op een manier die helemaal aansluit bij het comfortabele rijden dat deze C5 Aircross zich eigen heeft gemaakt. Dat hij dankzij zijn handige verschuifbare achterzetels ook nog eens de grootste koffer uit zijn segment heeft, vormt alleen maar de kers op de taart.